1 238 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Konstig strömdragning
Hej gott folk!
Färdigställer just nu ett rum i huset med nya eluttag etc.
Gick runt och mätte i lite eluttag i rummet bredvid och såg att två av tre eluttag ger ut ~100v.
Jag tog sedan ut proppen till rummet jag byter eluttag till och mätte igen i det andra rummet och såg att det mäter 230v, som det ska vara. Vad kan orsaka detta?
Kan det vara skarvat någonstans eller kan det vara överbelastning?
Färdigställer just nu ett rum i huset med nya eluttag etc.
Gick runt och mätte i lite eluttag i rummet bredvid och såg att två av tre eluttag ger ut ~100v.
Jag tog sedan ut proppen till rummet jag byter eluttag till och mätte igen i det andra rummet och såg att det mäter 230v, som det ska vara. Vad kan orsaka detta?
Kan det vara skarvat någonstans eller kan det vara överbelastning?
Misstänker att du mäter med ett digitalinstrument, då kan det vara en inducerad spänning från närliggande, spänningssatta ledare som orsakar mätvärdet.
Häng på någon belastning i form av lampa el. dyl och gör om mätningen.
Häng på någon belastning i form av lampa el. dyl och gör om mätningen.
Låter som om uttagen sitter i en trefasgrupp ihop med tvåfasbelastningar samt att ena fasen saknas i första mätningen samt bara en aktiv säkring vid mätning två.
Har det tidigare suttit elelement där uttagen sitter?
Har det tidigare suttit elelement där uttagen sitter?
Det har suttit elelememt runt om i hela huset, ca 10 år sedan installerades vattenburen uppvärmningDemmpa skrev:
Eep... Då är det nog dags att mäta noggrannare och kolla exakt hur det ser ut bakom de eluttagen. Förhoppningsvis är det bara felmätning men har du otur har någon satt eluttag på den gamla radiatorslingan.
Har uttagen fungerat normalt tidigare?
Har uttagen fungerat normalt tidigare?
Klicka här för att svara