Halloj,
Håller på att renovera köket i en gammal lägenhet, fastigheten är byggd 30tal med senaste stam renovering strax innan 2000.
Har lite fundering på vad som gäller kring tappvatten ut från stammen. När vi drog ner gamla köket såg det nästan ut som att någon tagit en slägga mot teglet, dragit ut rör och gjutit in dom ”svävandes” i gamla bänkskåpet och låtit det vara så. Nu svävar dom i princip i luften bortsett från en hemmasnickrad rörklammer lösning och en planka under = inte helt optimalt.
1. Har bostadsrättföreningen något ansvar över detta eller är det mitt problem eftersom ”problemet” är utanför väggen.
2. Enklast möjliga är att fejna ut det nya bänkskåpet efter betongkuben och täta runtom enl säkert vatten (om ens möjligt att göra det på ett godkänt sätt)
vågar inte heller börja knacka bort på betongblocket ifall rören i värsta fall skulle paja pga slagkraften i allt.
Hur hade ni gjort här? Idéer? Beroende på svar ska jag såklart höra av mig till föreningen och se vad dom säger.
Håller på att renovera köket i en gammal lägenhet, fastigheten är byggd 30tal med senaste stam renovering strax innan 2000.
Har lite fundering på vad som gäller kring tappvatten ut från stammen. När vi drog ner gamla köket såg det nästan ut som att någon tagit en slägga mot teglet, dragit ut rör och gjutit in dom ”svävandes” i gamla bänkskåpet och låtit det vara så. Nu svävar dom i princip i luften bortsett från en hemmasnickrad rörklammer lösning och en planka under = inte helt optimalt.
1. Har bostadsrättföreningen något ansvar över detta eller är det mitt problem eftersom ”problemet” är utanför väggen.
2. Enklast möjliga är att fejna ut det nya bänkskåpet efter betongkuben och täta runtom enl säkert vatten (om ens möjligt att göra det på ett godkänt sätt)
vågar inte heller börja knacka bort på betongblocket ifall rören i värsta fall skulle paja pga slagkraften i allt.
Hur hade ni gjort här? Idéer? Beroende på svar ska jag såklart höra av mig till föreningen och se vad dom säger.
Vilket spännande litet betongblock man har gjutit. Jag förstår inte riktigt varför man har gjort på detta sätt.
Det typiska är att föreningen ansvarar för tappvattenstammarna och bostadsrättshavaren för underhållet av de synliga tappvattenledningarna som betjänar lägenheten. Om ni inte har ovanliga stadgar.
Var går då gränsen? Ja hade det varit min förening hade vi dragit gränsen vid de röda strecken:
Varför? För att det som är under strecken verkar vara stammarna med varmvattencirkulation och någon sorts kallvattencirkulation.
Vill du bara underhålla ledningarna som hör till lägenheten så har du den rätten och skyldigheten. Vill du ändra på deras dragning så krävs styrelsens tillstånd.
Det typiska är att föreningen ansvarar för tappvattenstammarna och bostadsrättshavaren för underhållet av de synliga tappvattenledningarna som betjänar lägenheten. Om ni inte har ovanliga stadgar.
Var går då gränsen? Ja hade det varit min förening hade vi dragit gränsen vid de röda strecken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför? För att det som är under strecken verkar vara stammarna med varmvattencirkulation och någon sorts kallvattencirkulation.
Vill du bara underhålla ledningarna som hör till lägenheten så har du den rätten och skyldigheten. Vill du ändra på deras dragning så krävs styrelsens tillstånd.
I princip gäller att allt inne i lägenheten är bostadsrättshavarens ansvar och allt utanför är föreningens ansvar. Dock kan stadgarna innehålla andra bestämmelser.K Kockenskrydda skrev:
Undantag är att rör som går genom lägenheten men till annat än lägenheten (sk genomgående rör) är föreningens ansvar.
Förstår verkligen inte heller, aldrig sett något liknande, trodde först att blocket var gjuten stumt till golv eller liknande när gamla köket satt uppe, men icke…Claes Sörmland skrev:
Vilket spännande litet betongblock man har gjutit. Jag förstår inte riktigt varför man har gjort på detta sätt.
[bild]
Får kika med föreningen helt enkelt vad dom säger, men utifrån vad jag lyckats läsa från stadgarna verkar det du säger väldigt rimligt med strecken.
Känns ju inte helt bra att låta det vara sådär heller, varken för föreningens säkerheten eller min.
Badrummet har en egen stam vad jag lyckats klura ut. Ligger ett sovrum mellan kök och vardagsrum, ser nästan ut som att rören kommer upp till mig och att ”T” kopplingen går Vidare till lägenheten ovan. Svårt att seO skrev:
Hade som plan att inte röra deras rör alls, men kunde aldrig gissa på att rören skulle sväva i ett betongblock hehe. Men precis som du säger hade varit bra att veta i förhand. Bara 22 år än så länge, en lärdom rikareO skrev:
Stambyten har gjorts i fastigheten, & dom som gjorde stambytet har arbetat efter dom förutsättningar dom hade när detta gjordes.K Kockenskrydda skrev:Har lite fundering på vad som gäller kring tappvatten ut från stammen. När vi drog ner gamla köket såg det nästan ut som att någon tagit en slägga mot teglet, dragit ut rör och gjutit in dom ”svävandes” i gamla bänkskåpet och låtit det vara så. Nu svävar dom i princip i luften bortsett från en hemmasnickrad rörklammer lösning och en planka under = inte helt optimalt.
Betongblocket stabiliserar rören där dom kommer ut ifrån slitsen, enbart det.
Sedan är det Plusprisol isolering före Betongblocket, men rena vitmålade kopparrör efter, detta är lite konstigt!
Skarvarna på varmvatten & kallvatten är med sannolikhet en vattenfördelning till ditt badrum, toalett ell liknande.
Tack för inputen!J jawen skrev:Stambyten har gjorts i fastigheten, & dom som gjorde stambytet har arbetat efter dom förutsättningar dom hade när detta gjordes.
Betongblocket stabiliserar rören där dom kommer ut ifrån slitsen, enbart det.
Sedan är det Plusprisol isolering före Betongblocket, men rena vitmålade kopparrör efter, detta är lite konstigt!
Skarvarna på varmvatten & kallvatten är med sannolikhet en vattenfördelning till ditt badrum, toalett ell liknande.
Säg att föreningen godkänner att ingrepp får göras, hur skulle en lösning kunna se ut?.. tycker inte förutsättningarna ser strålande ut för att få till något bra riktigt. Skulle såklart tagit in en fackman men nyfiken på lösningsalternativen som finns.
Eller är det mer lönt att regla upp blocket och bygga in det i nya stommen?
Du kan borra/bila bort betongblocket & fixera rören stabilt med rörklammer eller dylikt på tegelväggen.K Kockenskrydda skrev:Tack för inputen!
Säg att föreningen godkänner att ingrepp får göras, hur skulle en lösning kunna se ut?.. tycker inte förutsättningarna ser strålande ut för att få till något bra riktigt. Skulle såklart tagit in en fackman men nyfiken på lösningsalternativen som finns.
Eller är det mer lönt att regla upp blocket och bygga in det i nya stommen?
Det är fackmannamässigt.
Tja, det beror ju lite på hur andra änden av rören ser ut. Är det ett stort jobb att byta ut dem, eller är det något som är lätt att göra?
Om det inte är rimligt kan man ju fundera på hur stort jobb det är att knacka loss betongen från rören så pass försiktigt att man inte skadar dem. (De verkar ju var rätt ytligt förlagda)
(Och är det.något som styrelsen godkänner att du gör själv eller krävs det en hantverkare som även kan stänga av huvudvattnet vid behov)
Eller helt enkelt köra på den pragmatiska modellen och kapa till ett lecablock under så att betongen blir stabiliserad och bara köra vidare och låta någon annan ta problemet i framtiden.
Om det inte är rimligt kan man ju fundera på hur stort jobb det är att knacka loss betongen från rören så pass försiktigt att man inte skadar dem. (De verkar ju var rätt ytligt förlagda)
(Och är det.något som styrelsen godkänner att du gör själv eller krävs det en hantverkare som även kan stänga av huvudvattnet vid behov)
Eller helt enkelt köra på den pragmatiska modellen och kapa till ett lecablock under så att betongen blir stabiliserad och bara köra vidare och låta någon annan ta problemet i framtiden.
Tänk på att branschreglerna idag är stenhårda med att inte bygga in tappvattenskarvar. Förr så tolererades t ex lödda kopparrör i dolda utrymmen så er gamla installation kan mycket väl ha sådant utförande.
Så smacka inte upp ett kök med skåp och vägg så att gamla skarvar som var åtkomliga och synliga plötsligt inte är det. Och sen finns numera krav på att skarvar ska ligga i utrymme med tätt golv. Det kan således lätt bli problem med detta om man börjar pilla på sådana här gamla installationer.
Så smacka inte upp ett kök med skåp och vägg så att gamla skarvar som var åtkomliga och synliga plötsligt inte är det. Och sen finns numera krav på att skarvar ska ligga i utrymme med tätt golv. Det kan således lätt bli problem med detta om man börjar pilla på sådana här gamla installationer.
Det enda jag är rädd för är att en av skarvarna släpper iom åldern på rören. Men om jag vågar mig på detJ jawen skrev:
Funderat på det också, skulle man ta bort blocket och det blir en skada el dylikt och man behöver skarva så hamnar skarven ”oåtkomligt”. Planen är att köra tollcos golvskydd under och diskbänksinlägg i skåpet för att täta oavsett hur jag gör. Men just nu är känslan att inte göra något alls utan integrera betongblocket i nya skåpet så att de skarvar som finns är synliga och åtkomliga, om det är en skarv i betongblocket och den börjar läcka droppar det ned på tollcos golvskydd och ut på synligt golv.Claes Sörmland skrev:
Tänk på att branschreglerna idag är stenhårda med att inte bygga in tappvattenskarvar. Förr så tolererades t ex lödda kopparrör i dolda utrymmen så er gamla installation kan mycket väl ha sådant utförande.
Precis som du skriver känns det riskfyllt att börja pilla..