Vi har använt tvättmaskinen utan problem. Eftersom vi bara har ett uttag i tvättstugan brukar jag byta ut tvättmaskin mot en avfuktare. När jag gjorde detta i veckan blev det en jäkla smäll i uttaget och säkringen gick. Trodde direkt att det var nåt skumt med avfuktaren men den funkar perfekt i andra uttag. Testade då med att sätta tillbaka tvättmaskinssladden vilket orsakade kortis. Har kollat tvättmaskinen med skarvsladd till annat uttag och då funkar den.Alla mätningar ser riktiga ut. Har även mätt med kontakten i uttaget ingen kortis. Jag har inte gjort nåt med elen eller anslutit nåt. Skumt
 
Det låter inte alls så konstigt. Det är i uttaget något är galet. Två apparater som båda fungerar i andra uttag har orsakat en kortslutning när de kopplats in i detta uttag. Då är det sannolikt inte apparaterna utan uttaget det är något fel på. Det är bara att öppna och titta. Glöm inte att bryta strömmen först.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Stenstugu skrev:
Vi har använt tvättmaskinen utan problem. Eftersom vi bara har ett uttag i tvättstugan brukar jag byta ut tvättmaskin mot en avfuktare. När jag gjorde detta i veckan blev det en jäkla smäll i uttaget och säkringen gick. Trodde direkt att det var nåt skumt med avfuktaren men den funkar perfekt i andra uttag. Testade då med att sätta tillbaka tvättmaskinssladden vilket orsakade kortis. Har kollat tvättmaskinen med skarvsladd till annat uttag och då funkar den.Alla mätningar ser riktiga ut. Har även mätt med kontakten i uttaget ingen kortis. Jag har inte gjort nåt med elen eller anslutit nåt. Skumt
Ditt fel ligger mellan säkring och uttag då. Testa att byta uttag om du inte har tillgång till isolationsprovare.
 
A Avemo skrev:
Det låter inte alls så konstigt. Det är i uttaget något är galet. Två apparater som båda fungerar i andra uttag har orsakat en kortslutning när de kopplats in i detta uttag. Då är det sannolikt inte apparaterna utan uttaget det är något fel på. Det är bara att öppna och titta. Glöm inte att bryta strömmen först.
Jag har öppnat och kollat och mätt men allt ser ok ut. Visst kan jag byta uttaget men man vill ju veta vad som går fel.
 
S Stenstugu skrev:
Jag har öppnat och kollat och mätt men allt ser ok ut. Visst kan jag byta uttaget men man vill ju veta vad som går fel.
Hur gammal är elen? Tygtrådar?
Du nämner avfuktare, kan det var fukt i uttaget som kortslutning?
 
K kanonkula skrev:
Hur gammal är elen? Tygtrådar?
Du nämner avfuktare, kan det var fukt i uttaget som kortslutning?
10 år kanske det syns inte att det skulle vara fuktigt i uttaget.
 
Inga bilder? Annars har det inte hänt...:p
 
Mikael_L
Förra helgen var jag och hittade rätt på ett sådant fel.
Felbeskrivningen löd (ungefär):
När de kopplade in kyl/frys så gick säkringen, och nu är det bytt kyl/frys och även denna kyl gick sönder. Vattenfall har varit och kopplat och grejat och bytt transformator och grävt ner ledningar.

Så jag åkte dit, började med att kolla lite i fasadmätarskåp, mäta där osv, med en viss misstanke om att vattenfall kan ha dabbat sig.
Allt verkade OK, så då mätte jag inne, att spänningar osv verkar OK, sen fokuserade jag på gruppen där säkringen löste. Nu visar det sig att det kanske inte alls var så att säkringen löste när man satte i K/F utan den brann nog direkt när kunden skruvade i en ny.
(Det här med att beskriva fel är inte lätt för den som inte har fackkunskaper, kan tugget och har erfarenhet).

Nu kopplade jag ut allt från gruppen, och mätte fortfarande ett motstånd, såsom att något ändå var inkopplad, jag följde kablar för gruppen noga (utanpåliggande) och hittade absolut inget som verkade vara inkopplat.
Nu delade jag upp gruppen i någon dosa för att ringa in felet lite mer efter vilken sträcka det verkar vara fel, det märkliga var att Fluke T130 menade att det var motstånd, men multimetern tyckte det var typ oändligt.
Jag tog fram meggern, japp, redan med 250V var det typ totalkortis.

Konstigt, hade ju synat kabeln hela vägen, inte sett någon skada. Men nu letade jag mer noggrant, och ett ställe som var lite svårt att se utan att krypa ner ordentligt, där fann vi att möss hade gnagt på kabeln, och det var svartbränt.
Så denna skada sköt säkringarna.

Så öppna uttaget du och kolla om det ser OK där.
Elkabel med märken efter gnagare och brännskador vid ett vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Och säkringen räddade troligen musens liv...
 
Snailman
Kan vara en del underliga fel ibland, när jag bodde i studentboende med gemensamt kök några trappor upp, så hade min granne problem med sitt egna kylskåp, sa att det hade rykt från kontakten typ, jag mätte motståndet i kontakten och det var kortis.

Klippte loss den och sa till dem köpa en ny kontakt, var en gjuten stickpropp. Skar isär kontakten och det var kortslutning i den och lite svartbrunt närmast.

Nu funkade ju apparaten i tråden i ett annat uttag, så lär inte vara det felet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.