10 312 läst ·
44 svar
10k läst
44 svar
Kondensproblem avluftning
Kan det vara Smartline-böj?
https://www.gelia.se/10_gel/gelia-vvs-1/avlopp-inomhus/avlopp-dolt/3002901081/
https://www.gelia.se/10_gel/gelia-vvs-1/avlopp-inomhus/avlopp-dolt/3002901081/
K Krille4 skrev:Tack för alla svar - det uppskattas verkligen!
Badrummet är bara två år gammalt även om skadorna är rätt små räcker det antagligen inte med med att åtgärda bara själva skarven. Så jag har skickat tankar om läckaget och bilder till VVS-firman för att få deras åsikter. Förhoppningsvis håller de med om orsaken och tar på sig hela kostnaden för att åtgärda skadorna. De har varit väldig angelägna om att hjälpa till så här långt så jag hoppas att vi kan komma överens om en lösning.
I annat fall har jag diskussion med försäkringsbolaget som kommer att skicka ut en fukttekniker för vidare kontroll.
Tack igen för all hjälp
/Krister
Återkom gärna med vad hantverkarna gör för att lösa problemet, är alltid intressant att se hur saker löser sig
Pratade just med försäkringsbolagets besiktningsman som också trodde att vattenånga från skarven var troligt orsak. Detta baserat på min beskrivning samt bilderna. Han kommer ut till oss imorgon och jag återkommer med uppdatering efter det.
/Krister
/Krister
Det är svårt att veta men om det är en sådan böj förstår jag inte hur kondens skulle kunna komma ut även om skarven är lite skadad? "Innerdelen" går ju i sådant fall ganska högt upp i det övre röret och själva gummipackningen hamnar då ganska långt över hålbandet om det är där som röret klämts åt?I inspectah44 skrev:
/Krister
Tyvärr blev inte så mycket klarare efter besiktningsmannens besök idag då vi inte är säkra på orsaken. Han gjorde en noggrann undersökning men vi kunde inte återskapa problemet med läckage/kondens. Antagligen berodde det på att det på att det var soligt med 8 grader varmt ute idag. Besiktningsmannen tyckte ändå att första steget är att VVS-firman byter rörböjen, sätter in fläkt/avfuktare och sätta plast i taket under böjen. Han ger oss också en fuktvakt som vi kan montera på röret ovanför skarven för att upptäcka om fukten nu inte kommer från skarven utan ovanifrån. Därefter ska vi vänta i 2-3 veckor medan det torkar samt vara uppmärksamma på om problemet uppstår igen. Plastens syfte är att fånga upp eventuellt vatten från skarven så att vi enklare ser om det läcker igen. Sen kommer en fukttekniker på plats igen för att se vilken åtgärd som behövs.
Han pratade sen med VVS-firman som var mycket tveksamma till om det verkligen var böjen som var orsaken. Istället hade de en teori om att kondensen kommit högre upp ifrån, runnit ner i skarven och sedan "pressats ut" när röret blivit varmt. Jag förstår inte hur det skulle kunna gå till men de vill i alla fall komma och undersöka igen.
Besiktningsmannen var tydlig med att själva rörböjen var min egendom och att jag inte skulle lämna den till VVS-firman utan vara tydlig med att jag ville behålla den.
Fortsättning följer då jag pratat med VVS-firman imorgon.
/Krille
Han pratade sen med VVS-firman som var mycket tveksamma till om det verkligen var böjen som var orsaken. Istället hade de en teori om att kondensen kommit högre upp ifrån, runnit ner i skarven och sedan "pressats ut" när röret blivit varmt. Jag förstår inte hur det skulle kunna gå till men de vill i alla fall komma och undersöka igen.
Besiktningsmannen var tydlig med att själva rörböjen var min egendom och att jag inte skulle lämna den till VVS-firman utan vara tydlig med att jag ville behålla den.
Fortsättning följer då jag pratat med VVS-firman imorgon.
/Krille
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det låter ju inte så bra men kanske en förklaring för oss. Vad är det för problem med dem som gör att de ska sluta lagerhållas?Krilleman skrev:
/Krille
Jag tror inte det är böjen som är boven i detta drama, på en av bilderna du lagt upp är det ju fukt ovan böjen.
Rinner det inte ner på utsidan uppifrån och lägger sig på kanten vid skarven på smartline-böjen?!
Rinner det inte ner på utsidan uppifrån och lägger sig på kanten vid skarven på smartline-böjen?!
Jag blir inte heller klok på det. Först bildas fukten i just skarven och börjar droppa ner - i det läget så är röret helt torrt ovanför och jag är helt säker på att ingen fukt då kommer ovanifrån.Krilleman skrev:
20-30 minuter efter jag stängt av vattnet bildas även kondens högre upp på röret och rinner ner. Dock bara rakt ovanför där fukt på skarven bildas. Det finns dock två anslutningar lite ovanför på avluftningen enligt bilderna nedan som är tagna under arbetets gång. Den högra kommer från toaletten och den vänstra från handfaten. Vad jag kan se bildas ingen kondens ovanför dessa två anslutningar. Så frågan är om någon av dessa även är otäta?
Visa bilaga 317500
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Krille
Ny uppdatering är att VVS-firman på fredag ska föra in någon form av ballong i nedre delen av avloppsstammen som stoppar avloppet för för att sedan vattenfylla "hela vägen upp". Då borde vi på svart på vitt var läckan uppstår. Känns som ett seriöst upplägg och enda sättet på att vi kan identifiera orsaken till vattnet.
/Krille
/Krille
Man använder testbollar i avlopp som man blåser upp för att det ska bli tätt.
Finns i massor med dimensioner.
https://www.ahlsell.se/10/va--mark/va-armatur/tillbehor/proppar-och-provtryckning/1133215/

Finns i massor med dimensioner.
https://www.ahlsell.se/10/va--mark/va-armatur/tillbehor/proppar-och-provtryckning/1133215/