16 829 läst ·
39 svar
17k läst
39 svar
Kondens på gammalt englasfönster
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
För att enkelt sätta in ett innerfönster kan du göra så här:
1. Måtta ut höjd och bredd på fönsterkarmen, dra av 1,5-2mm från Varje sida, lite beroende på hur skevt det är (som det alltid är i gamla hus).
2. Beställ rutan enligt ovan mått.
3. Köp så många meter fyrkantslist/stav (10x10mm t ex) som du behöver. Mät omkrets, lägg till en halvmeter för spill och ta x2
4. Såga till och pika fast listen i fönsterkarmen så att rutan kan vila mot den. Den ska alltså bli som en eftermonterad fals. Såga ut dubbelt av alla bitar.
5. Sätt tätningslist runt hela listen.
6. Du ska nu ha ytterligare en uppsättning fejkad fals. Sätt tätningslist längs med alla bitarna. Tätningslisten ska sitta på den sida av falsen som möter fönsterkarmen men åt det hållet som möter glaset, det ska bli tätt mot glaset och ge en mjukare yta mellan glas och list.
7. Sätt i glaset och montera den yttre fejkfalsen. Denna kan monteras genom att man trycker falsen mot glaset och slår in dyckertspik i karmen som sedan håller fast fejkfalsen.
Ska se om jag kan ta en bild på hur jag har gjort det på våra kattvindar, så det blir lättare att förstå vad jag menar.
Ovan är ur byggnadsvårdssynpunkt vedervärdigt, men för en vanlig dödlig så är det ett lätt sätt att åtgärda problemet
1. Måtta ut höjd och bredd på fönsterkarmen, dra av 1,5-2mm från Varje sida, lite beroende på hur skevt det är (som det alltid är i gamla hus).
2. Beställ rutan enligt ovan mått.
3. Köp så många meter fyrkantslist/stav (10x10mm t ex) som du behöver. Mät omkrets, lägg till en halvmeter för spill och ta x2
4. Såga till och pika fast listen i fönsterkarmen så att rutan kan vila mot den. Den ska alltså bli som en eftermonterad fals. Såga ut dubbelt av alla bitar.
5. Sätt tätningslist runt hela listen.
6. Du ska nu ha ytterligare en uppsättning fejkad fals. Sätt tätningslist längs med alla bitarna. Tätningslisten ska sitta på den sida av falsen som möter fönsterkarmen men åt det hållet som möter glaset, det ska bli tätt mot glaset och ge en mjukare yta mellan glas och list.
7. Sätt i glaset och montera den yttre fejkfalsen. Denna kan monteras genom att man trycker falsen mot glaset och slår in dyckertspik i karmen som sedan håller fast fejkfalsen.
Ska se om jag kan ta en bild på hur jag har gjort det på våra kattvindar, så det blir lättare att förstå vad jag menar.
Ovan är ur byggnadsvårdssynpunkt vedervärdigt, men för en vanlig dödlig så är det ett lätt sätt att åtgärda problemet
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Här är ytterligare ett exempel på hur jag löste det i en gammal skrubb, tänkte inte på det innan.
Här fanns det redan en fals för fönstret att vila på, så där satte jag bara på tätningslist, lade dit glasrutan och "fäste" den med fönsterremsor.
Glaset är egentligen lite för stort här så det är svårt att få i och ur. Behöver därför inget som säkrar upp om fönsterremsan skulle släppa.
I annat fall skulle jag nog spika fast något som såg till att inte glaset kan ramla ur.
Här fanns det redan en fals för fönstret att vila på, så där satte jag bara på tätningslist, lade dit glasrutan och "fäste" den med fönsterremsor.
Glaset är egentligen lite för stort här så det är svårt att få i och ur. Behöver därför inget som säkrar upp om fönsterremsan skulle släppa.
I annat fall skulle jag nog spika fast något som såg till att inte glaset kan ramla ur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller inte med. Det kanske inte blir snyggt, och man tar bort möjligheten att öppna eller tvätta fönstret. Men originalfönstret sitter kvar orört för en eventuell byggnadsvårdare som senare vill göra det på ett snyggare sätt.Marcussjogren skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja absolut - man förstör ju inget, mer än att man gör spikhål i karmen. Men sett till det utseende som blir tänkte jagAvemo skrev:
Sedan brukar man inte putsa fönster vintertid och med en spikutragare så får du ganska enkelt bort dyckertspiken så man kan ta bort det på våren.
Vill man gå en extra mil så kan man säkert göra något som resulterar i bättre i och urtagningsmöjligheter
Är mycket mycket tacksam över alla goda råd ni gett mig! TACK, ni är toppen!
Hittade dessa ljuddämpningsplattor på Biltema idag. Som man kanske skulle kunna klippa till i lämplig storlek och fästa direkt på fönsterglaset. Har nämligen en sida med papper som man river av och det finns då "klister" under.
Vad tror ni om det? Som en nödlösning på vägen mot en mer permanent sådan?
Kanske även kan sätta fast på fönsterbågen (träet) för annars kanske träet bilar fuktigt ändå.
Kolla gärna länken och återkom med om ni tror detta kan vara en bra, eller dålig, ide!
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000017199/
Hittade dessa ljuddämpningsplattor på Biltema idag. Som man kanske skulle kunna klippa till i lämplig storlek och fästa direkt på fönsterglaset. Har nämligen en sida med papper som man river av och det finns då "klister" under.
Vad tror ni om det? Som en nödlösning på vägen mot en mer permanent sådan?
Kanske även kan sätta fast på fönsterbågen (träet) för annars kanske träet bilar fuktigt ändå.
Kolla gärna länken och återkom med om ni tror detta kan vara en bra, eller dålig, ide!
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000017199/
Finns liknande självhäftande ljuddämpningsplattor på ex Jula..
http://www.jula.se/catalog/bil-och-...ljud/ljuddampning/ljuddampningsplatta-629375/
http://www.jula.se/catalog/bil-och-...ljud/ljuddampning/ljuddampningsplatta-629378/
http://www.jula.se/catalog/bil-och-...ljud/ljuddampning/ljuddampningsplatta-629375/
http://www.jula.se/catalog/bil-och-...ljud/ljuddampning/ljuddampningsplatta-629378/
En dålig ide ! Eftersom inte dessa är diffusionstäta, såvida du inte tätar ändarna på de skivor som har alufolie, så kommer det ändå att kondensera nära glaset. Vidare så är klistret ruggigt svårt att få bort så glaset i ditt fönster riskerar att bli förstört och ljuset försvinner inne på kattvinden.
Om du nu ska handla på Biltema så köp hellre dessa och såga till såsom jag föreslog tidigare eller montera med ett par trälister som någon föreslog.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-2000030030/
Om du nu ska handla på Biltema så köp hellre dessa och såga till såsom jag föreslog tidigare eller montera med ett par trälister som någon föreslog.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-2000030030/
Uppskattar beskrivningen av hur man gör ett innanfönster, men kommer nog tyvärr aldrig att klara av det på egen hand.. Kanske kan få hjälp av någon, men innan dess:
Hur skulle jag enklast kunna få till något med plexiglas/plastglas?
Utan att behöva skapa någon ram?
Skickar med en bild på fönstret:
Hur skulle jag enklast kunna få till något med plexiglas/plastglas?
Utan att behöva skapa någon ram?
Skickar med en bild på fönstret:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju bara att såga till ett plexiglas eller gå till glasmästaren och köp en ruta av glas som passar precis in och monteras mot karmen precis innanför de två "krokarna" för hasparna. Sen ett par enkla lister som du spikar i sidan med några stift som håller glaset på plats.
Kostnad försumbar.....
Tid 30 min
Kostnad försumbar.....
Tid 30 min
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Är fullösningen att tejpa fast en bit gladpack?
Aha, med innanför krokarna menar du alltså in mot rummet, dvs precis innanför krokarna inåt i rummet?
Haha, svårt att beskriva med ord känner jag..
Ska jag när jag beställer skivan minska måttet lite, för att kunna få in skivan? Hur mycket avdrag på bredd och höjd?
Tänker ni sen att jag typ tejpar med gamla tidens pappersremsor runt det nya fönsterglaset, så att inte fukt kommer in mellan glasen? Eller hur göra?
Haha, svårt att beskriva med ord känner jag..
Ska jag när jag beställer skivan minska måttet lite, för att kunna få in skivan? Hur mycket avdrag på bredd och höjd?
Tänker ni sen att jag typ tejpar med gamla tidens pappersremsor runt det nya fönsterglaset, så att inte fukt kommer in mellan glasen? Eller hur göra?
Galdpack, haha! Kanske funkar?! Seriöst?
Kan jag tejpa fast nån typ plast från sopsäck eller liknande till en början?
Hinner nämligen inte få till glas innan en resa på måndag och vill inte att det ska rinna vatten konstant när jag är borta..
Kanske låter helgalet, men skulle det kunna funka?
Kan jag tejpa fast nån typ plast från sopsäck eller liknande till en början?
Hinner nämligen inte få till glas innan en resa på måndag och vill inte att det ska rinna vatten konstant när jag är borta..
Kanske låter helgalet, men skulle det kunna funka?
