M
Johannes Carlsson skrev:
Har man ventilation med undertryck i hela huset får man inte heller fuktproblem enligt SP
SPs råd behandlar inte enkelglas utan endast två eller treglas.

• Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
M
För att enkelt sätta in ett innerfönster kan du göra så här:

1. Måtta ut höjd och bredd på fönsterkarmen, dra av 1,5-2mm från Varje sida, lite beroende på hur skevt det är (som det alltid är i gamla hus).

2. Beställ rutan enligt ovan mått.

3. Köp så många meter fyrkantslist/stav (10x10mm t ex) som du behöver. Mät omkrets, lägg till en halvmeter för spill och ta x2

4. Såga till och pika fast listen i fönsterkarmen så att rutan kan vila mot den. Den ska alltså bli som en eftermonterad fals. Såga ut dubbelt av alla bitar.

5. Sätt tätningslist runt hela listen.

6. Du ska nu ha ytterligare en uppsättning fejkad fals. Sätt tätningslist längs med alla bitarna. Tätningslisten ska sitta på den sida av falsen som möter fönsterkarmen men åt det hållet som möter glaset, det ska bli tätt mot glaset och ge en mjukare yta mellan glas och list.

7. Sätt i glaset och montera den yttre fejkfalsen. Denna kan monteras genom att man trycker falsen mot glaset och slår in dyckertspik i karmen som sedan håller fast fejkfalsen.

Ska se om jag kan ta en bild på hur jag har gjort det på våra kattvindar, så det blir lättare att förstå vad jag menar.

Ovan är ur byggnadsvårdssynpunkt vedervärdigt, men för en vanlig dödlig så är det ett lätt sätt att åtgärda problemet :-)

M
Här är ytterligare ett exempel på hur jag löste det i en gammal skrubb, tänkte inte på det innan.

Här fanns det redan en fals för fönstret att vila på, så där satte jag bara på tätningslist, lade dit glasrutan och "fäste" den med fönsterremsor.
Glaset är egentligen lite för stort här så det är svårt att få i och ur. Behöver därför inget som säkrar upp om fönsterremsan skulle släppa.

I annat fall skulle jag nog spika fast något som såg till att inte glaset kan ramla ur.
Gammalt fönster med tätning och remser som håller glaset på plats, med utsikt över träd och snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Marcussjogren skrev:
Ovan är ur byggnadsvårdssynpunkt vedervärdigt, men för en vanlig dödlig så är det ett lätt sätt att åtgärda problemet :-)
Jag håller inte med. Det kanske inte blir snyggt, och man tar bort möjligheten att öppna eller tvätta fönstret. Men originalfönstret sitter kvar orört för en eventuell byggnadsvårdare som senare vill göra det på ett snyggare sätt.

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
M
Avemo skrev:
Jag håller inte med. Det kanske inte blir snyggt, och man tar bort möjligheten att öppna eller tvätta fönstret. Men originalfönstret sitter kvar orört för en eventuell byggnadsvårdare som senare vill göra det på ett snyggare sätt.
Ja absolut - man förstör ju inget, mer än att man gör spikhål i karmen. Men sett till det utseende som blir tänkte jag :)

Sedan brukar man inte putsa fönster vintertid och med en spikutragare så får du ganska enkelt bort dyckertspiken så man kan ta bort det på våren.

Vill man gå en extra mil så kan man säkert göra något som resulterar i bättre i och urtagningsmöjligheter

Är mycket mycket tacksam över alla goda råd ni gett mig! TACK, ni är toppen!

Hittade dessa ljuddämpningsplattor på Biltema idag. Som man kanske skulle kunna klippa till i lämplig storlek och fästa direkt på fönsterglaset. Har nämligen en sida med papper som man river av och det finns då "klister" under.
Vad tror ni om det? Som en nödlösning på vägen mot en mer permanent sådan?
Kanske även kan sätta fast på fönsterbågen (träet) för annars kanske träet bilar fuktigt ändå.

Kolla gärna länken och återkom med om ni tror detta kan vara en bra, eller dålig, ide!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000017199/

En dålig ide ! Eftersom inte dessa är diffusionstäta, såvida du inte tätar ändarna på de skivor som har alufolie, så kommer det ändå att kondensera nära glaset. Vidare så är klistret ruggigt svårt att få bort så glaset i ditt fönster riskerar att bli förstört och ljuset försvinner inne på kattvinden.

Om du nu ska handla på Biltema så köp hellre dessa och såga till såsom jag föreslog tidigare eller montera med ett par trälister som någon föreslog.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-2000030030/

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
M
Sätt dit ett innerglas, lovar att du fixar det lika snabbt som du fixar plattorna från Biltema. Glaset kostar inte många kronor heller.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
M
Plastglasen går så klart med, men kan tänka mig att dem är svåra att såga till snyggt?

Dock ska du inte använda isolerskivorna, tror de stjälper mer än de hjälper

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Uppskattar beskrivningen av hur man gör ett innanfönster, men kommer nog tyvärr aldrig att klara av det på egen hand.. Kanske kan få hjälp av någon, men innan dess:

Hur skulle jag enklast kunna få till något med plexiglas/plastglas?
Utan att behöva skapa någon ram?

Skickar med en bild på fönstret:

Öppet tvådelat fönster med utsikt över en gräsmatta, från ett inomhusperspektiv.
Skapa konto
Öppet tvådelat fönster med utsikt över en gräsmatta, från ett inomhusperspektiv.
Skapa konto

Det är ju bara att såga till ett plexiglas eller gå till glasmästaren och köp en ruta av glas som passar precis in och monteras mot karmen precis innanför de två "krokarna" för hasparna. Sen ett par enkla lister som du spikar i sidan med några stift som håller glaset på plats.

Kostnad försumbar.....
Tid 30 min

Redigerat:
Är fullösningen att tejpa fast en bit gladpack?

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Aha, med innanför krokarna menar du alltså in mot rummet, dvs precis innanför krokarna inåt i rummet?
Haha, svårt att beskriva med ord känner jag..

Ska jag när jag beställer skivan minska måttet lite, för att kunna få in skivan? Hur mycket avdrag på bredd och höjd?

Tänker ni sen att jag typ tejpar med gamla tidens pappersremsor runt det nya fönsterglaset, så att inte fukt kommer in mellan glasen? Eller hur göra?

Galdpack, haha! Kanske funkar?! Seriöst?
Kan jag tejpa fast nån typ plast från sopsäck eller liknande till en början?
Hinner nämligen inte få till glas innan en resa på måndag och vill inte att det ska rinna vatten konstant när jag är borta..
Kanske låter helgalet, men skulle det kunna funka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.