5 108 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Kondens imkanal i kallt utrymme med kanalfläkt
Imkanalen 160mm är uppdragen till vinden (kallt utrymme),
Horisontellt har jag cirka 1.5 meter 160mm rör med nätmatta, 1meter ljud-dämpare, kanalfläkt och därefter ett vertikalt schakt (20x30cm) cirka 1.5 meter.
1. Spiskåpa
2. Kallrasskydd,
3. 1m meter 160mm rör, 0.5meter i kallt utrymme, isolerad med 30mm nätmatta
--- Horisontellt ----
4. 1st. 1meter ljudämpare, (ej isolerad)
5. 0.5 meter 160mm rör med nätmatta
6. Brandisolerad renslucka, själva locket ej isolerat. Annars 30mm nätmatta
7. 0.5 meter 160mm rör med nätmatta
8. Isolerad kanalfläkt
9. 0.5 meter 160mm rör, isolerad med 30mm nätmatta
--- Vertikalt ----
10. Skorstensschakt 1.5meter, 20x30cm, isolerat med 30mm nätmatta
11. Avslutning med kallrasskydd (klippt ett litet hål i detta för att tillåta en liten strömning av luft genom kanalen)
12. Plåthuv.
Jag har problem med kondens i ovan lösning. Vintertid droppar det vatten under det vertikala schaktet och öppnar jag kanalfläkten på vinden så dryper det av vatten på fläktens väggar.
Min första tanke var att det vertikala schaktet kyls ut i och med att det vertikala schaktet var öppet uppåt (hade inte avslutat kallarasskydd i början) vilket gjorde att schaktet blir totalt utkylt när man inte kör ventilationsfläkten. Jag monterade då ett kallrasskydd på schaktets topp. Detta gick dock inte bra då det frös fast i stängt läge.. För att åtgärda det så klippte jag ett lite läckagehål i det övre kallrasskyddet och därefter har det fungerat, har dock fortfarande problem med kondens.
Några konkreta frågor..
A. Skall ljuddämparen isoleras?
B. Skall locket till rensmodulen isoleras?
C. Skall jag isolera på ett andra lager (30mm isolering till) på alla rör?
D. Skall jag ta bort schaktet och istället montera 160mm spriorör med nätmatta (minska kalla ytan i schaktet)
E. Byta till annan takhuv?
F. Andra ideer?
Tacksam för råd och tips!
mvh Per
Horisontellt har jag cirka 1.5 meter 160mm rör med nätmatta, 1meter ljud-dämpare, kanalfläkt och därefter ett vertikalt schakt (20x30cm) cirka 1.5 meter.
1. Spiskåpa
2. Kallrasskydd,
3. 1m meter 160mm rör, 0.5meter i kallt utrymme, isolerad med 30mm nätmatta
--- Horisontellt ----
4. 1st. 1meter ljudämpare, (ej isolerad)
5. 0.5 meter 160mm rör med nätmatta
6. Brandisolerad renslucka, själva locket ej isolerat. Annars 30mm nätmatta
7. 0.5 meter 160mm rör med nätmatta
8. Isolerad kanalfläkt
9. 0.5 meter 160mm rör, isolerad med 30mm nätmatta
--- Vertikalt ----
10. Skorstensschakt 1.5meter, 20x30cm, isolerat med 30mm nätmatta
11. Avslutning med kallrasskydd (klippt ett litet hål i detta för att tillåta en liten strömning av luft genom kanalen)
12. Plåthuv.
Jag har problem med kondens i ovan lösning. Vintertid droppar det vatten under det vertikala schaktet och öppnar jag kanalfläkten på vinden så dryper det av vatten på fläktens väggar.
Min första tanke var att det vertikala schaktet kyls ut i och med att det vertikala schaktet var öppet uppåt (hade inte avslutat kallarasskydd i början) vilket gjorde att schaktet blir totalt utkylt när man inte kör ventilationsfläkten. Jag monterade då ett kallrasskydd på schaktets topp. Detta gick dock inte bra då det frös fast i stängt läge.. För att åtgärda det så klippte jag ett lite läckagehål i det övre kallrasskyddet och därefter har det fungerat, har dock fortfarande problem med kondens.
Några konkreta frågor..
A. Skall ljuddämparen isoleras?
B. Skall locket till rensmodulen isoleras?
C. Skall jag isolera på ett andra lager (30mm isolering till) på alla rör?
D. Skall jag ta bort schaktet och istället montera 160mm spriorör med nätmatta (minska kalla ytan i schaktet)
E. Byta till annan takhuv?
F. Andra ideer?
Tacksam för råd och tips!
mvh Per
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
ca 3 meter horisontellt 160 rör leder nog till att du inte får något självdrag, kallrasskyddet minskar också självdraget. Jag brukar klippa upp lite på det nedre kallrasskyddet sedan har jag bara 125 rör. Prova med att isolera upp det ordentligt om det är lätt att komma till. Har du mekaniskventilation för övrigt i huset som skapar undertryck ?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolera bort utvändig kondens imkanal?
Tak & Vind -
Fuktfläck på nytt tak! Läckande tak? Eller kanske kondens från imkanal?
Tak & Vind -
Kondens utanpå imkanal köksfläkt
Ventilation -
Hur lösa detta misstänkta kondensproblem från imkanal?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kondens på rutor i stängt/kallt rum
Ventilation