Håller på att renovera ett badrum som har 2 st ytterväggar i rummet. Huset är byggt -74 på oisolerad platta. ( som F Ö är väldigt torr ).

Har bytt syllen på ett ställe p.g.a röta, har plockat bort all isolering i väggar samt torkat upp rummet en längre tid.

Har nu sätt i ny 170 Isolering samt bytt den gamla ångspärren i tak & de 2 ytterväggarna.
Sen blir det liggande 45x45 installationsregel på plasten med 45 Isolering.

Men min fråga är; När det är ca 25-30 grader varmt ute och speciellt vid kvällstid så får jag lite kondens mellan ångspärr & Isolering mot yttervägg som sedan försvinner om man värmer upp rummet med t ex avfuktare. Detta är mest på 1 sida av ytterväggen. Har krupit upp på vind men känner inte att det är blött i isoleringen vid taket ovan.

Vill även tillägga att jag ej har kopplat in någon frånluftfläkt ännu så ventilationen är väll inte på topp + att ytterpanelen ligger direkt mot asfaltsboarden så det finns ingen luftspalt.

Tyvärr måste du byta ut ångspärren mot en ångbroms (läs på om ytterväggar i badrum).

Har inget med problemet du nämner nu att gära dock.

W witten skrev:
Tyvärr måste du byta ut ångspärren mot en ångbroms (läs på om ytterväggar i badrum).

Har inget med problemet du nämner nu att gära dock.
Jo, det fick jag reda på att det ska egentligen sitta en ångbroms. Men sålänge man använder ett tätskikt med högre ångmotstånd än plasten så borde de funka

Du behöver inte byta ut ångspärren mot ångbroms sålänge tätskiktet i badrummet blir tätare än ångspärren. Så gott som alla tätskikt är det.
Angående fukten på utsidan av plasten så blir det så när det r varmare ute än inne. Det kallas för omvänd fuktvandring och förekommer i alla hus vid varmt väder. Det är helt normalt och torkar ut när förhållandet med värmen återgår till det normala.

• Gilla
Krauserman
  • Laddar…
Okej. Det är väll det som jag har kommit fram till också, men ville höra mer åsikter från fler folk så jag inte bygger in fukt i väggen. Som sagt, golvet är ju inte lagt än heller så betongplattan kyler ju ner rummet ganska mycket. Så det kanske är runt 19 grader inne & 30 grader ute så blir det ju ganska mycket diff i temperaturen. Tack för svar alla

Finns det någon källhänvisning på att det är säkert på att bygga dubbla tätskikt i en badrumsvägg? Det går emot all rim och reson.

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
W witten skrev:
Finns det någon källhänvisning på att det är säkert på att bygga dubbla tätskikt i en badrumsvägg? Det går emot all rim och reson.
Du har ju rätt angående om att man ”bör” sätta dit ångbroms. Men verkar inte enligt GVK att man ”måste”.

• Skärmdump av en webbsida om ångspärr och plastfolie i yttervägg från gvk.se.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.