Har köpt en abac kompressor 3hk och 50-liters tank, nu undrar jag hur man ska ställa in mätarna.
(bar) ska det vara 6-8 bar eller ska man skruva upp så mycket det går? Vad betyder u/min? På min
står det u/min 2850, orkar den driva en muttermaskin?
Mvh Lars
 
P
Jag tror jag har en likadan, den klarar en muttermaskin utan problem.
 
Det brukar vara olika tryck beroende på vad det är för luftverktyg du skall använda, men mellan 6-8 bar brukar funka för de flesta, jag hade nog inte kört på mer än 8 bar.
Spikpistoler brukar vara lägre tryck, runt 6 bar.
Jag tror nog att den klarar din mutterknackare, 50 liter är ju en hyfsad tank.
2850 hade jag gissat är varvet på kompressorn.
 
Tack för snabba svar, då ska jag bara köpa mej en muttermaskin, men vilken? Clas har en
för 899, Kan det vara något?
Mvh Lars
 
Du ska leta efter genomlupen cylindervolym och avgiven luftmängd på kompressorn det är det som avgör vad du kan ha för verktyg.
På mutterdragare står det Luftförbrukning samt något tal i Nm och dessa är viktiga att kolla på.
Är luftförbrukningen mindre än avgiven luftmängd är det bra och ju högre tal i Nm desto starkare är maskinen.
Jag skulle satsa på en mutterknack med så mycket Nm som möjligt samt att den har så låg luftförbrukning som möjligt.
 
P
Fri avgiven luftmängd avser väl hur mycket kompressorn kan leverera kontinuerligt och det är intressant om man t.ex. ska köra en slipmaskin eller något annat man kör kontinuerligt i längre perioder?

En muttermaskin som man bara kör några sekunder i taget om man t.ex. byter däck på bilen är inte fri avgiven luftmängd av någon större betydelse eftersom det som finns i tanken räcker för att leverera det luftflöde som behövs i de allra flesta fall vill jag hävda.
 
Jag har en liknande kompressor, 3hk och 50l tank, köpt på Jula för 6år sedan.
Köpt en Meec? mutterdragare förrförra våren eller nåt, typ 399:- med lite lite hylsor mm.

Funkar ok till bilen, kompressorn får gå rätt ofta när man byter däck men.. det går. :)
 
kolla tradera, där finns mutterknackare till bra pris
 
bra-byggare skrev:
Fri avgiven luftmängd avser väl hur mycket kompressorn kan leverera kontinuerligt och det är intressant om man t.ex. ska köra en slipmaskin eller något annat man kör kontinuerligt i längre perioder?

En muttermaskin som man bara kör några sekunder i taget om man t.ex. byter däck på bilen är inte fri avgiven luftmängd av någon större betydelse eftersom det som finns i tanken räcker för att leverera det luftflöde som behövs i de allra flesta fall vill jag hävda.
Har du för liten fri luftmängd får du vänta på att kompressorn ska ladda upp trycket igen och det är irriterande om man ska ta bort något som sitter ordentligt fast , så jag anser att det är av betydelse.;)
Har man inte en stor tank att ta luft av så är det näst bästa att ha en kompressor med (stor fri luftmängd)
När man byter däck är det lika smidigt med fälgkors om inte bättre kanske då det ska dras med moment.
Glömde att tillägga : En grov slang är att föredra till mutterknacken så man får ut tillräckligt med luft till maskinen.
 
P
Micro skrev:
Har du för liten fri luftmängd får du vänta på att kompressorn ska ladda upp trycket igen och det är irriterande om man ska ta bort något som sitter ordentligt fast , så jag anser att det är av betydelse.;)
Har man inte en stor tank att ta luft av så är det näst bästa att ha en kompressor med (stor fri luftmängd)
När man byter däck är det lika smidigt med fälgkors om inte bättre kanske då det ska dras med moment.
Glömde att tillägga : En grov slang är att föredra till mutterknacken så man får ut tillräckligt med luft till maskinen.
Jag har bytt däck på två (ibland tre) bilar två gånger om året i 10 år med en sådan kompressor som TS har och med en muttermaskin av proffsmodell jag fått från en bilverkstad och kan inte påminna mig att jag någonsin har irriterat mig på att behöva vänta på kompressorn i det läget.

Det går alltid en viss tid mellan skruvningarna då man fixar med låsmuttrar, momentskaft, rullar däck, kollar bromsbelägg och sånt så kompressorn har alltid hunnit med trots bara 50 liters tank. Den fria avgivna luftmängden är inte av sådan praktisk betydelse när man byter däck att man ska låta bli att köpa en viss muttermaskin bara för att den förbrukar mer luft än vad kompressorn kan avge enligt min åsikt.

Jag har skruvat i långa franska träskruvar med muttermaskinen och då har det hänt att trycket gått ner så mycket att jag tvingats vänta på att kompressorn laddat upp tanken igen. Men så länge man inte jobbar med det hela dagarna eller planerar att ofta köra långa perioder med muttermaskinen av någon anledning så är den fria avgivna luftmängden bara av teoretisk betydelse. Ska man köpa slipmaskin eller liknande som man använder kontinuerligt, ja då är det en annan sak.

Jag använder också momentskaft som ansluts mellan hylsan och muttermaskinen som drar åt hjulmuttrarna med önskat moment så mitt fälgkors ligger mest och rostar under verktygsbänken i garaget. Någon speciellt grov slang har jag inte heller utan har en slangvinda med 15 meters slang av grovlek typ vattenslang (1/2 tum?). Däremot har jag bytt ut alla billiga kopplingar till riktiga Cejnkopplingar vilka jag tycker är mycket bättre än det flesta andra man brukar få med olika tillbehör.
 
Redigerat av moderator:
Ts skrev aldrig vad han skulle ha kompressorn till därför jag skrev om fri luft mm.
Dom gånger jag har behövt muttersmacken har det varit till trilskade bultar i bakvagnen / framvagnen på bilen och det är lite mer krävande av kompressorn tyvärr.:confused:
Moment stavar är bra om allt annat stämmer , men har råkat ut för punkteringar vid vägkanten som jag knappt kunde fixa för att det var för hårt åtdraget av däck firman.
Bara slangen är grövre än den spiralslang som brukar medfölja så är det ok.:)
Har du dom där fina kopplingarna som inte pyser när man kopplar isär dom ?
Dom verkar vara bra och risken att skada sig är ju väldigt liten med sådana.
 
P
Dessa är det http://cejn.se/Produkter/Tryckluft/, fast inte de utan rekyl utan vanliga men har funderat på att byta då blåspistolen har en tendens att sticka iväg ibland när den kopplas loss.
 
Någon som vet hur mycket och vilken olja det ska vara I kompressorn? 1 cyl 3 hk. Tittade lite närmare på den idag och såg att oljestickan var borta och istället så hade dom satt i en träplugg. Tänkte då att jag tappar ur den gamla och fyller på ny.
Mvh Lars
 
masen_54 skrev:
Någon som vet hur mycket och vilken olja det ska vara I kompressorn? 1 cyl 3 hk. Tittade lite närmare på den idag och såg att oljestickan var borta och istället så hade dom satt i en träplugg. Tänkte då att jag tappar ur den gamla och fyller på ny.
Mvh Lars
Mängden vet jag inte, men använd en helsyntetisk motorolja med viskositet 5w50. Ska du köra i minusgrader så kan 0w40 eller 0w50 vara vettig.
 
I bruksanvisningen till min kompressor står det att man ska ha 15W/40 olja (2cyl 3hk)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.