FredrikR FredrikR skrev:
Skulle inte denna kunna vara nåt?
[bild]

För knappa 1000:- till får du en oljefri Senco med 4l tank.
[bild]

Inga egna erfarenheter av någon av dom utan kör på med vår 16år gamla 230V Abac med 25l tank.
Har Stanleyn. Funkar ok för pistol. Ingen jätte tank så den kör ganska ofta. Dock riktigt höljudd.
Skall du ha en halvliten mobil, så är den ok, men jag hade lagt till lite mer för en tystare.

Har även en lite större Stanley med 50L tank 3HK . Borde jag ju inte rekommendera då den inte funkar. Stod i mycket fuktig miljö, så något har fastnat i den. Så ett litet projekt framför mig. Men bortsett från att den öppenbarligen inte är tänkt att stå i fuktig miljö året runt, så var denna lite större riktigt bra. Klarade även enaklare lackeringsjobb. Men då var det lång slang och minimalt flytta runt som gällde. Betydligt bättre prestanda om man är ok med det. JAga dhe denna, den är väl ersatt av något likvärdigt https://www.jula.se/catalog/verktyg...pressorer/luftkompressorer/kompressor-200017/

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Har Stanleyn. Funkar ok för pistol. Ingen jätte tank så den kör ganska ofta. Dock riktigt höljudd.
Skall du ha en halvliten mobil, så är den ok, men jag hade lagt till lite mer för en tystare.

Har även en lite större Stanley med 50L tank 3HK . Borde jag ju inte rekommendera då den inte funkar. Stod i mycket fuktig miljö, så något har fastnat i den. Så ett litet projekt framför mig. Men bortsett från att den öppenbarligen inte är tänkt att stå i fuktig miljö året runt, så var denna lite större riktigt bra. Klarade även enaklare lackeringsjobb. Men då var det lång slang och minimalt flytta runt som gällde. Betydligt bättre prestanda om man är ok med det. JAga dhe denna, den är väl ersatt av något likvärdigt [länk]
Det glömde jag att nämna. Jag har som sagt väldigt goda erfarenheter av Stanleyn. Men, för att nämna något negativt, sä är den väldigt högljudd.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Ja jag kommer ju använda den till att spika lister inomhus så tyst vore ju skönt.

Blev sugen på vevor kompressorn som länkades.

Finns en senco också men mindre tank

nino nino skrev:
Ja jag kommer ju använda den till att spika lister inomhus så tyst vore ju skönt.

Blev sugen på vevor kompressorn som länkades.

Finns en senco också men mindre tank
Du behöver ingen jättetank för det du beskrivit. Panel är väl 60-70mm så där kör du med fullstor pistol. Funkar även med mindre tank, men den får gå lite oftare. Skilland om man är proffs och aldrig kan stanna upp och vänta in om trycket gått ner. Inne kör du med en stiftare, den drar inte mycket luft. Skall du inte driva mutterdragare, lackering etc, så hade jag valt en så tyst som möjlgt. Troligen får du jobbet gjort med en liten aerfast på 4liter https://www.proffsmagasinet.se/arbe...t_gd=54FF386833BD4A1877441E1CD9E98C66F111E113

Men jag hade nog försökt komma upp i 9-12 liter. Sen är dom inte särskilt mobila längre.

Sen får man väl undersöka vad man tycker är tyst. Jula säljer en meec som de skriver "tyst endast 78db), det tycker jag låter riktigt högt. Verkar vara en priströskel strax under 60db. Det blir nog där jag kommer sikta in mig nästa gång. Annars hade Pela fina små maskiner på 40db, för runt 10K:)

M mojjen skrev:
Blev lite inspirerad av VEVOR kollde på deras sida och överväger starkt att köpa denna [länk]

Liten 9L, kommer räcka gott till motsvarande vad nino skall göra. Ruskigt billigt, nästan ororande.
Denna väger 18KG, vilket är ok. Ljudnivå 48db. Nu börjar vi närma oss nivåer för maskiner som kosatr 5 siffrigt.
Blir väl 1500 ungefär, 600:- dyrare på Amazon
Kanske ska slå till på en sån

nino nino skrev:
Blir väl 1500 ungefär, 600:- dyrare på Amazon
Kanske ska slå till på en sån
Fanns en snarlik, samma penagar som hade blå text, den var dock 58db, så det jag reagerade på att denna verkligen verkar supertyst. Gjorde en firmaregistrering för att försöka trolla bort momsen. Men denna firman verakr inte var 100% rumsren, då de inte kan skicka eu fakturor utan moms. Märkligt när de har registrering för pro konto. Där man fick ange både årsvolymer, verksamhetsinrikning mm. Men de 300:- kan jag leva med.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jag köpte minsta Stanley kompressorn för förrådsbygge och panel byte och en stor proffs spikpistol, fungerar jättebra, men är lite högljud. Fungerar inte till mutterknack dock. Gul Stanley kompressor med mätare och reglage på toppen, beteckningen 1.5 HP 6 Lt 8 Bar tydlig på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Blev lite inspirerad av VEVOR kollde på deras sida och överväger starkt att köpa denna [länk]

Liten 9L, kommer räcka gott till motsvarande vad nino skall göra. Ruskigt billigt, nästan ororande.
Denna väger 18KG, vilket är ok. Ljudnivå 48db. Nu börjar vi närma oss nivåer för maskiner som kosatr 5 siffrigt.
8bar
9liter
550W
110l/min
Det funkar nog till en dyckertpistol och pumpa däck. Fler arbeten än så lär den inte klara av.

Blir lite villrådig nu, en säger si och en så

Den här då?
58db
Säkert tystare än den gamla och större tank.
VEVOR oljefri luftkompressor på 25L med tystgående 750W motor och hjultank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även jag har erfarenheten att det funkar dåligt med en 8 bars kompressor till spikpistol för panel, detta eftersom att trycket faller ner till 6 bar innan regulatorn slår på igen. Min pistol verkar vilja ha mellan 6 och 7 bar.

Senco har en del tystare 9 bars modeller. De borde funka.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Springer iväg direkt i pris över 8bar verkar det som...
Jag brukar ställa trycket så jag hellre får spika i det sista med hammare än att det slår i för djupt.

Det går väl att ställa tryck brytaren så den startar tidigare har jag för mig

Under 1,5 hk (1100 W) kompressor är nog för lite, tank kapaciteten ger hur ofta den startar.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Jag har en sådan här och är så otroligt nöjd att jag köpte en tystgående. Den går ha inomhus till listning utan att behöva utrymma familjen, eller för den delen ha hörselskydd. Det funkar att spika panel med också. Det går förstås inte köra i samma tempo som i en husfabrik, men kör man lite lugnare går det bra, tänk en bräda åt gången.
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/kompressorer/kompressor-sol24-750-w-2000045124

Till listpistolen räcker en väldigt liten kompressor, till regelpistolen med 90 mm spik blir det väldigt lågt spiktempo med svag kompressor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.