Har beställt min första kompressor, en JWS30, och letar nu lite verktyg. Hittar inget på varken JWS30 infon eller om man kollar random verktyg och slangar angående vilken standard på kopplingen som används. Är 1/4" standard koppling eller en specialare och vad är annars standard? Eller det är en djungel så man får räkna med att ofta behöva adapter för olika slangar och verktyg?

Iprincip allt "vanligt" har samma anslutning så du lär inte behöva några adaptrar.

Vill du uppgradera så titta på Cejns esafe320 kopplingar för slangen - de är tryckavlastade när man ska koppla isär vilket gör att man enkelt gör det med en hand (och man slipper en pysande slang som flyger iväg).

MathiasS MathiasS skrev:
Iprincip allt "vanligt" har samma anslutning så du lär inte behöva några adaptrar.

Vill du uppgradera så titta på Cejns esafe320 kopplingar för slangen - de är tryckavlastade när man ska koppla isär vilket gör att man enkelt gör det med en hand (och man slipper en pysande slang som flyger iväg).
Ok bra. Så då var alltså min fråga vad heter standardkopplingen, är det 1/4" eller något annat?

Ja det är ju en bra fråga.....

1/4" avser ev gänga i andra änden av kopplingen. Själva nippelns standard i en tryckluftskoppling brukar sägas följa "Cejn Standard" eller Cejn 320 eller Eurostandard och man pratar om invändig flödesdiameter för att skilja kopplingar åt (7,4mm på det vi normalt använder tror jag)

Dessa saker passar sedan med andra fabrikat - Cejn själva ger exempel: Parker Rectus 25/26, Parker Tema 1600/1625, Prevost ESC07/ERC07/ESI07/ISC08, Oetiker SC C, Hansen Auto-Flo 24

Clear as mud.

Värt att tänka på är att det finns flera standarder på luftnipplarna (snabbkopplingsbiten dvs), där inte alla passar så bra om man börjar blanda... Kör Cejn 320 hemma, största anledningen är att det finns i lager hos alla lokala firmor men sen fungerar det även bra så har inget behov av att leta efter något annat :)

Den andra änden av kopplingen, som du frågar om, beror på vad du ska koppla in den till. Konisk 1/4" sitter på de flesta tryckluftsmaskinerna jag har. Tyvärr kan det vara lite "testa och se" innan det blir rätt.

Ok komplicerat det här. Finns det något enkelt sätt att avgöra om denna kompressorn https://duab.se/garage-verkstad/try...air-kompressor-jws30-tystgaende-oljefri-1-fas

tex passar utan adapter med denna däckfyllaren? https://www.amazon.se/Däcktrycksmätare-däckuppblåsare-luftdäckuppblåsare-kompressortillbehör-ventilförlängare/dp/B07D3R2FQ8/ref=zg_bs_20639985031_16?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=QJG6VMGW20RT0V8BBDCK

Det som står är Kompatibilitet: 1/4 tum NPT anslutning till luftkompressor. Så det är ju om man kopplar rakt in. Sen kommer jag ju ha slang emellan men ändå.

P Pettttter skrev:
Ok komplicerat det här. Finns det något enkelt sätt att avgöra om denna kompressorn [länk]

tex passar utan adapter med denna däckfyllaren? [länk]

Det som står är Kompatibilitet: 1/4 tum NPT anslutning till luftkompressor. Så det är ju om man kopplar rakt in. Sen kommer jag ju ha slang emellan men ändå.
Ja, de passar men som du skriver skall det ju vara slang emellan.

K Kane skrev:
Ja, de passar men som du skriver skall det ju vara slang emellan.
Vad får dig att dra slutsatsen att dom passar vilka parametrar tittar du på? Är 1/4" standard ut på kompressorer och dom flesta slangar har också 1/4 ut menar du?

• Gilla
cope
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Vad får dig att dra slutsatsen att dom passar vilka parametrar tittar du på? Är 1/4" standard ut på kompressorer och dom flesta slangar har också 1/4 ut menar du?
Ja, i stort sett. Läs tidigare svar i tråden.

Cheesen
Den ena av mina kompressorer kom utan snabbkoppling så till den fick jag allt köpa en som passade och var lämplig till mina övriga grejjor.

K Kane skrev:
K Kane skrev:
Tidigare svar i tråden hänvisar ju till namnen på olika standarder, tex cejn 320. Men läser på lite och det verkar vara en teknisk lösning som sedan finns i olika dimensioner. Och varken på sidan för kompressorn eller däckfyllaren nämner standard eller dimension. Så jag antar du mest svarar att "ja det mesta brukar passa ihop" :)

Cheesen Cheesen skrev:
Den ena av mina kompressorer kom utan snabbkoppling så till den fick jag allt köpa en som passade och var lämplig till mina övriga grejjor.
Vad betyder detta? Du menar snabbkoppling som i att man kan klicka i slang/verktyg? Kräver vanliga slangar och verktyg snabbkoppling eller går det bra utan men är jobbigare?

P Pettttter skrev:
Tidigare svar i tråden hänvisar ju till namnen på olika standarder, tex cejn 320. Men läser på lite och det verkar vara en teknisk lösning som sedan finns i olika dimensioner. Och varken på sidan för kompressorn eller däckfyllaren nämner standard eller dimension. Så jag antar du mest svarar att "ja det mesta brukar passa ihop"
Som du säger anges inte standarden för nippeln eller hon-kopplingen i de produkter du länkar till. Det är rätt vanligt att det är så. Du får helt enkelt anta att det är CEJN standard. Går du tex till biltema, jula, bauhaus eller Hornbasch så har allt de säljer samma typ av nippel. Dvs, risken att det blir fel är inte jättestor.

Kopplingen för Cejn 320 är densamma för alla, däremot skiljer sig kopplingens dimension på andra änden, där den har en gänga eller slangnippel. Snabbkopplingsdelen är dock lika.

1/4 är inte storleken på nippeln utan andra änden.

• Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Köp cejn kopplingar finns många kopior som passar men kolla så att hålet i koppling är tillräkligt stort speciellt om använder muttermaskin som behöver stort luftflöde

Jag är irriterade på de kopplingar som jag köpt hos Biltema inte håller tätt. Vickar man lite på kopplingen så pyser det. Så det måste vara olika typer som finns där ute. Var kan man köpa högkvalitets snabbkopplingar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.