Hej jag skulle behöva köpa på mig en kompressor då jag tänkt sätta upp en massa taklist mm. Som många andra så vill jag inte lägga ner speciellt mycket pengar på detta då jag är amatör och inte ser att jag kommer att använda kompressorn sådär jättemycket. Men jag vill ju ända köpa på mig något halvskapligt ifall något annat projekt dyker upp i framtiden.

Vad tycker ni om dessa kompressorer:

OMPRESSOR HERKULES HC24 O 200/10/24 Bauhaus
http://www.bauhaus.se/kompressor-hc24-o-200-10-24.html#full-description

Kompressor Do-It 2Hk ÖoB
http://www.xn--ob-eka.se/mala-fixa/elverktyg-maskiner/kompressor-tryckluft/kompressor-do-it-2hk-3801036#description

Eller kanske någon liknade från Biltema eller Jula.

Den ska som sagt användas till en dyckertpistol (Senco S200 - Jula) samt fylla på däck mm. Men kanske även funka lite mer krävende saker i framtiden.

Jag hade undvikit Herkules och Do-it, och då hellre satsat på en biltema. Biltemas verkar ha gott rykte hos bil-GDS'arna ;)

Görs inte Hercules, Julas Meec och Biltemas kompressorer av samma italienska fabrik? Kan ju visserligen skilja på grad av kvalitetskontroll, men jag tvivlar. Jag hade handlat där det var billigast och längst garanti. Jula rear ju ut kompressorer för småpengar titt som tätt.

Det enda jag vet om Herkules-märket är att de av mina vänner som slängt sina pengar på det ångrat sig gruvligt, även om det inte var just kompressorer. Do-it är för mig okänt.

Biltemas har jag däremot hört en hel del gott om.

Själv har jag en ADAC inköpt på Jula, kompressorn går ok, men kvaliteten på luftningsventilen och snabbkopplingen höll inte måttet kan jag säga. De har fått bytas.

Har kompisar som har biltemas, som verkar funka bra.

Jag har en stor kompressor från verktygsboden som också var väldigt billig för sin kapacitet (på pappret iaf) men den har funkat utmärkt i flera år nu trots bristande underhåll av ägaren ;)

Köpte en mindre kompressor från Duab och kan rekommendera deras modeller. Verkar vara ett snäpp upp i kvalite men ändå inte så mycket dyrare.

Har kört Biltemas 3-hästare i snart fyra år och den har fungerat väl. Jag fick byta ut ventilpaketet förra året (ventilbrickan sprack till slut). Dock användes kompressorn mycket och ofta (bla.a för lövblåsning, rensning av takrännor osv.), plus renovering av huset (cca. 3000 dyckert spikades). Ventilpaketet kostade några hundralappar på Biltema och nu tuffar den på som vanligt. Nackdelen är att den är bullrig.

Undvik Biltemas V-block kompressorer, de ska ha mycket vevhusläckage.

• Gilla
Andreas Ludde Lundell
  • Laddar…
Kollade en Herkules på Bauhaus idag, och på den stod det att den var tillverkad i Folkrepubliken Kina.

Jag köpte en spikpistol på Jula i höstas eftersom jag skulle spika panel på en garderob och montera en massa lister. Efter ett felköp på Bauhaus (skulle vara en oljefri kompressor i paket med spikpistol... det var det inte) så handlade jag rubbet på Jula.

Köpte en liten, gul kompressor som varit guld värd. Högljudd som få. Men den var billig, driver pistolen med 50mm-spik utan problem och är väldigt praktiskt designad. Reglagen sitter längs långsidan på tanken med ett stort handtag längst upp. Min enda invändning är att sugkopparna lämnar runda, svarta fläckar på mina trägolv. Inget som lite 240-sandpapper inte löser.

Här är en liten länk till underverket, jag köpte den på kampanj för typ 700kr: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer-och-tillbehor/kompressorer/kompressor-200057/

• Gilla
claesborjesson och 4 till
  • Laddar…
Whoops... Det var inte dåligt för ett första inlägg! Det är till att vara e n o r m t nöjd, tydligen. (Ta en titt på paragrafen 5.2 i reglerna, så förstår du vad jag menar.)
Übrigens, antar jag att du är välkommen till Forumet... :D

//Ronnie

• Gilla
frhar
  • Laddar…
lundbergj skrev:
Jag köpte en spikpistol på Jula i höstas eftersom jag skulle spika panel på en garderob och montera en massa lister. Efter ett felköp på Bauhaus (skulle vara en oljefri kompressor i paket med spikpistol... det var det inte) så handlade jag rubbet på Jula.

Köpte en liten, gul kompressor som varit guld värd. Högljudd som få. Men den var billig, driver pistolen med 50mm-spik utan problem och är väldigt praktiskt designad. Reglagen sitter längs långsidan på tanken med ett stort handtag längst upp. Min enda invändning är att sugkopparna lämnar runda, svarta fläckar på mina trägolv. Inget som lite 240-sandpapper inte löser.

Här är en liten länk till underverket, jag köpte den på kampanj för typ 700kr: [länk]
Har samma kompressor samt spikpistoler från både Jula och Biltema.
Kompressorn fungerar klockrent för det jag använder den till. (mest att spika list och liknande)

Mikael_L
Pysslarn skrev:
Whoops... Det var inte dåligt för ett första inlägg! Det är till att vara e n o r m t nöjd, tydligen. (Ta en titt på paragrafen 5.2 i reglerna, så förstår du vad jag menar.)
Übrigens, antar jag att du är välkommen till Forumet... :D

//Ronnie
Känns som att du var lite väl känslig ... :confused:

lundbergj redovisar ju både vad h*n tycker är bra som dåligt.

Ja. jag tror nog allt att Pysslarn missuppfattat regel 5.2, lundbergj redovisar som sagt både plus och minus och inlägget är ett bra svar på TS fråga. Första inlägget eller inte, ett fullt relevant svar i tråden :)

Välkommen till gruppen lundbergj! Hoppas du trivs och blir kvar länge med många fler fina bidrag :)

Hej

Nu vill jag inte dra igång en fånig offtopic-diskussion, men vill ändå påpeka några saker.

Jag är varken känslig eller feltolkar reglerna, § 5.2 anger klart och tydligt vad som gäller.

Huruvida lundbergjs svar är relevant eller inte är väl dock öppet för tolkning; TS vill ha synpunkter på 2 olika kompressorer, den ene på 1,5 Hk och den andre på 2 Hk, bägge med 24 liters tank. Eller kanske något liknande. Vi hoppar resten av specarna. Han skriver också att han vill ha något halvskapligt ifall han i framtiden vill göra annat än att spika dyckert med den. Han skriver också att han huvudsakligen kommer att spika och pumpa däck med den men att den kanske ska kunna funka för tyngre saker i framtiden. (Sprutmålning/blästring? I så fall är kanske hans egna alternativ i underkant...)
Jag tycker inte att lundbergjs svar är relevant i förhållande till frågan.

Nu är jag inte ute efter att grilla lundbergj; jag tyckte att han var överentusiastisk och hans inlägg bryter mot reglerna. Men om han är här som privatperson hoppas jag också att han ska trivas och att vi ska ha ömsesidig nytta och glädje av varandra.

@ lundbergj: Välkommen till Byggahus.

Nu tycker jag att vi kör OT igen!

//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.