Jag har samlat på mig en hel del verktyg och för varje dag som går retar jag mig mer och mer på att inte ha något att blåsa rent trädgårdsverktyg, sågar mm med. Därför tänkte jag investera i en kompressor som främst kommer ha tre uppgifter.

- Blåsa rent
- Spika
- Fylla luft

Jag har tittat på en variant som kostar ca 1000 kr på Harald Nyborg, 24 liters tank, 230 v.

Är det bara att slå till, eller ska jag omvärdera situationen och investera mer? Jag är inte supersugen på det kan jag avslöja... :-)

Tack på förhand.
 
yens skrev:
Jag har samlat på mig en hel del verktyg och för varje dag som går retar jag mig mer och mer på att inte ha något att blåsa rent trädgårdsverktyg, sågar mm med. Därför tänkte jag investera i en kompressor som främst kommer ha tre uppgifter.

- Blåsa rent
- Spika
- Fylla luft

Jag har tittat på en variant som kostar ca 1000 kr på Harald Nyborg, 24 liters tank, 230 v.

Är det bara att slå till, eller ska jag omvärdera situationen och investera mer? Jag är inte supersugen på det kan jag avslöja... :-)

Tack på förhand.
Till de tre sakerna behöver du ingen stor eller kraftig kompressor, så jag tror den på harald-nyborg räcker fint. Däremot är kanske kvaliten på den inget vidare, men å andra sidan så kommer du ju inte att använda den dagligen, så den kommer med lite tur att hålla länge ändå. Jag hade nog testat den, eller något liknande i samma prisklass.
 
Att fylla på luft och blåsa rent klara väl snart sagt vilken kompressor som helst om det är någorlunda normala krav på uppgifterna. Spikning med lös kompressor har jag ingen erfarenhet av tyvärr.
 
Den bör funka bra till att blåsa och fylla luft. Möjligen blir det lite problem att spika de grövsta spikarna. Inte så mycket för tryck eller kapacitet, utan att det kan vara svårt att få de billigaste kompressorerna att hålla trycket.
 
Tack för snabba svar, det känns som det skulle vara värt att prova denna kompressor, blir jag "kompressorfrälst" så får jag väl investera tyngre nästa gång. Precis som när det gäller andra billiga verktyg verkar alla märken se exakt likadana ut, så jag gissar att Harald N varken är sämre eller bätter än en motsvarande på Jula/Classe etc...
 
Gissar att det är SELEKTA kompressorn Harald Nyborg har för 999:- som du harsneglat på. Köpte den själv för två veckor sen och har hunnit skjuta ca 1500 90mm spik och 2000 75 mm spik.
Har väl haft ca 5 spik som inte har gått i helt pga att kompressorn var på gränsen att starta igen för att fylla på och då inte orkade slå i dem helt.
Den lever om en del, men inte värre än någon annan encylindrig maskin. Tycker att den funkar helt ok.
 
Det låter trevligt, jag var faktiskt och skulle köpa den idag, men de hade lyckats försnilla sitt lager (!?) på Harald N i Lödde, tänkte prova Svågertorp imorgon istället.

lagre, vilka spik körde du, de förzinkade som kostade ca dubbelt eller de billiga?
 
har en den från Harald och den funkar oklandrigt för mitt behov som påminner mycket om trådskaparens plus att jag använder den till Hydrofortanken vid luftning. Enda klagomålet är att tappar den trycket efter 48h...
 
Jag kör med standard Senco spik. Då jag har en spikpistol som tar 34graders spik så blir det hyfsat dyrt ändå jämfört med 21graders spik.
 
Investera i något som speglar användningstiden, ska du inte använda den mkt behöver du inget monster, billigt funkar bra så länge du inte ska använda den varje dag eller i yrket på något sätt.

Oskar
 
Jag har varit och investerat idag faktiskt. Än så länge har jag bara hunnit "provskjuta" några spik för att se vad man kan förvänta sig, och enda problemet var att 70mm-spikarna drogs in åt skogen för långt... ca 8-10 mm för långt, jag sitter just nu och försöker lista ut hur jag ska justera detta...
 
Beroende på vad du har för spikpistol...
Ofta fixas detta genom att justera trycket ut på kompressorn.
 
Brukar sitta ett reglage på spikpickan, ofta ett litet rullhjul med pilar som indikerar hur du skall vrida för önskad indragning.

Oskar
 
Justering av spikerdybde finnes ikke på billige spikerpistoler.

Men du kan jo bare justere trykket på kompressoren :)
 
Logiman skrev:
Justering av spikerdybde finnes ikke på billige spikerpistoler.

Men du kan jo bare justere trykket på kompressoren :)
Det är nog sant som Logiman säger, reglaget jag pratade om existerar nog endast på de dyrare maskinerna.

Oskar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.