Hej,
Jag är inne på att bygga altan i komposit. Jag har hört och accepterat vissa av nackdelarna med det. Men jag fick höra att dom som består av PE plast kan smälta vid höga temperaturer. Ett exempel var om man har söderläge med stora fönster så kan solens reflektion orsaka skador i kompositen.

Jag har just söderläge med 2 fönster som är 2,5x2,2m vardera. Ganska stora vill säga. Därför blev jag lite orolig.

Så vill fråga om detta är struntprat eller om det är rimligt att det kan förstöra trallen?
Någon som har en aning?

Vi var inne på att lägga komposit-trall i våras. Valet förr till slut på trä, då komposittrallen var ungefär dubbelt så dyr. Nu kommer jag inte exakt ihåg vilket märke det var, men det var någon premium-sort som vår byggare rekommenderade. Första gången jag såg det var på ett hotell i dubai, och där blir det väl en 50 grader på sommaren, så det finns nog olika kvalitet på det...

Har också sett skräckexempel på komposit-trall som inte ens tål regn(!). Den trallen såg ut som ”riktigt trä” - eller ja... mer laminat kanske.

Så, utan att ha disputerat på ämnet så finns det nog högkvalitativ komposit-trall som tål värme, men billigt är det inte.

A
Vi byggde en altan på 25 kvm i komposittrall från Willab Garden (ultrashield) förra sommaren och i år byggde vi ett uterum 16 kvm ovanpå. Det är mörkgrå färg och det blir varmt, man kan inte gå barfota varma dagar. Men jag har inte sett några skador som skulle vara relaterat till värme.
Kvadratmeterpris för den kompositen vi köpte då var väl ca 700 kr om jag minns rätt.

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Här var skräckisen:

[länk]
Tack. Det är just det. Det finns olika sorters plast i olika sorters komposit. Jag har en vän som byggt altan runt hela huset i komposit. Det var 5 år sen och den ser än idag ut som ny.
Jag har tänkt köpa likadan komposit på samma ställe. Men läst att plasten i den börjar påverkas vid 80-100 grader. Och så var det någon som sa att stora fönster mot söderläge kan göra att reflektionen når dessa temperaturer.
Jag själv har svårt att tro att det kan bli 100 grader, men vad vet jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.