Hej,
Skall komplettera vår värmeanläggning med kökspanna, solpaneleer och elpatron med markvärme (vi får grävningen gratis, därför markvärme).Bifogar en skiss.

Jag funderar på hur man bäst kopplar in en VP och vad man skall välja...

Min lekmanna-idé är att skaffa en fristående VP (CTC Ecopart, NIBE 1145 el.dyl.) som fyll på tanken när den blir kall i nedre delen med hjälp av solvärmeslingen. Tänker alltså att parrallelkoppla solslingan och VP så att man kan köra antingen eller, dvs Sol sommartid och VP vintertid. Eller är det bättre att koppla den parrallelt över kökpannan?

Gissar att fast kondensering blir billigast och enklast och ingen avancerad styrning behövs då den bara skall fylla på vid behov i tanken.


Synpunkter och förslag önskas :)
 
Om det är en markvärmepump som står inomhus så har du ingen nytta av att köra den med "glykolkretsen". Bättre är då att köra direkt mot tanken pss som pannan. Sätt sedan en elberedare i serie med VV ut från tanken för att spetsa upp till VV-temp. Och ställ ned termostaten på tankens elpatron rejält (till typ 20-30 grader).
 
PST, tack för svaret. varför en extra elberedare? Kan inte Vp'n varma tanken till full temperatur menar du?
 
Varför köra fast kondensering ? Varför inte köpa en 1245 och koppla den mot acktanken montera en extra framledningsgivare på röret som går till shunten om det ställs in rätt så kommer shunten att vara helt öppen vid vp drift (naturligtvis flytande kondensering) och när du eldar eller solen ger mycket kommer vp att känna tempen och stoppa och shunten kommer att stänga och reglera framledningen. Vv kommer vid vp drift att förvärmas till ungefär samma temp som radkretsen via kw300 och slutvärms i 1245ans beredare vid eldning eller mycket sol kommer vattnet in till beredaren vara så hög så vp kommer inte starta för vv beredning.
 
smurfen72: Du kanske har en poäng. Min tanke är väl att hålla systemet så enkelt som möjligt. Styrningen mot radiatorer och VV finns ju redan så jag behöver egentligen bara billigt varmvatten att fylla på tanken med då jag inte eldar eller solen skiner.
 
Att köra en vp på tex 50 grader hela tiden för att ladda en tank är långt i från optimalt mitt förslag är optimalt:)
 
smurfen72: Jag har uppdaterat min skiss med din lösning, var det såhär du menade att man borde koppla?
 
Japp fast den externa framlednings givaren (Bt25) skulle jag vilja ha på andra sidan om shunten helst så pass nära tanken så den känner värmen från tanken även om shunten är stängd. Kom ihåg att man vill inte ha in 80 gradigt vatten i vp så en värmefälla kan vara bra att ha på rören mellan vp och tank.
 
En VMP fungerar effektivast ju lägre temperatur som den behöver komma upp till på värmesidan. Dvs att köra den med fast kondensering såpasss högt som 50 grader är ineffektivt. RAdiatorvärme behövs "hela tiden" varmvatten "bara ibland".. "Färdiga" värmepumpar har växelventil & elpatron inbyggt för att då och då spetsa upp VV i den inbyggda beredaren. Med en "billig" markvärmepump med fast kondensering som går mot en acktank tills den når säg 35-40 grader, och en elberedare i serie är en bra kompromiss, gör dessutom det enkelt att tillverka VV på sommaren då för det första VV behovet ofta är lågt och för det andra ingen annan värme behövs. (Värmepunpen får vila då dessutom). Vid eldande i pannan blir VV givetvis fullt uppvärmt av slinghan i tanken, vid VMP drift förvärms ju VV upp till ca 40 grader och då blr den lilla extra elen i beredaren inte så kostsam.

Glöm dock inte att det ska vara en termisk ventil mellan acktank och beredare , för att hindra att beredarens överhettningsskydd löser ut.
 
Jag klarar mig inte med 35-40 grader när det är kallt och att låta vp vila och köra med elpatron istället ? Och vi har lika vv behov hela året. Vill man köra med en billig vp kan man sätta en liten microbrytare på shunten och när vp går och shunt styrningen stänger shunten aktiveras brytaren och sen får man ha ett tidrelä som tex 30 min efter aktiverad brytare stänger av vp och sen låter man vp starta när shunten öppnar helt igen då har man byggt en flytande kondensering som visserligen aldrig jobbar med undertemp på framledningen som fabrikarna gör men det skiljer troligtvis inte så mycket mot en fabriks styrning förutom vv delen.
 
PST. Vad menar du med att det är "ineffektivt". Vad talar vi om för Cop-värden?
SMURFEN. Är din lösning möjlig med alla Mvp eller funkar detta bara med Nibe?
 
Om du menar med microbrytare på shunten så är det ingen lösning till Nibe för deras modeller har redan styr för flytande kondensering och jobbar med både under samt övertemp i förhållande till börvärde för max cop men det finns modeller som saknar det på marknaden tror tex inte Ctc ecopart har inbyggd styr för flytande kondensering.
 
COP som funktion av "uttemp" beror på fabrikat av VMP. Men det enda generella man kan säga är att det blir högre COP ju mindre VMP behöver "lyfta" temperaturen från brinekretsen till värmebäraren. Och ALLA mark/värmepumpsinstallationer med "allt-i-ett"-pumpar "underdimensioneras", dvs när det är riktigt kallt ute så är det en elpatron inne i dessa värmepumpar som spetsar även till radiatorkretsen.. Så att ha en acktank med elpatron högt upp i tanken, elberedare i serie för VV och en fastkondenserande markVMP inkopplad lite lägre i tanken borde funka bra.

Sen är ju dessutom ofta elen billigare på sommaren, man kanske är bortrest, inte har samma behov av varma bad etc....så är du verkligen säker på att du gör av med lika mkt VV på sommaren som på vintern ?
 
Smurfen, nä jag tänkte mer om din helhetslösning även skulle funka med Thermia, Ivt eller andra fabrikat?

PST, min ursprungliga tanke och önskan är att ha en tillförlitlig billig "tankvärmning" vintertid när vi inte orkar eller har lust att elda. Vi behöver nu elda två gånger om dagen för att ha nödvändig komfort i huset. Vi vill kunna skippa ena gången och låta en VMP ta hand om andra halvan av dagen utan att få hicka när elräkningen kommer.


Det jag inte riktigt förstår än är att specifikationerna talar om framledningstemperaturer på 55 grader med COP runt 3. Betyder inte det att man kan producera VV kontinuerligt med dessa värden? 55 grader räcker väl att ha i tanken? Med en elberedare blir väl COP lika med 1 typ?
 
Inte säkert att det blir så dåligt "totalt sett" som man tror först , man måste komma ihåg att även med en elberedare i serie så tar den ju in förvärmt vatten (uppvärmt av värmepumpen) via slingan i tanken, så det är bara uppvärmningen från de där 30-50 graderna upp till legionellasäger nivå (helst ca 60) som vvb behöver anstränga sig. COP på värmepumpen kommer att öka om den arbetar mot en lägre temp, de perioder man inte behöver så mkt varmvatten på sommaren så kan man lämna värmepumpen avslagen (Den slits då mindre och håller längre). Genom att ha elberedaren hyggligt liten (50 liter eller så) kommer dessutom en automatisk begränsning av överdriven VV förbrukning (det blir kallt om man duschar i en halvtimma...hehe).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.