Kramla
dreamkåken2010 skrev:
Riktigt snyggt! Jag är mållös.
(Men såg jag tryckt virke någonstans?)
Tack!

Ja du såg tryckt virke, vad tänkte du på!?

Mvh Kramla

Kramla
marmi skrev:
Riktigt snyggt!

Vad är det för cirkulär öppning i andra skiftet på mitten av kortsidan?
Hej o Tack!

Öppningen du frågar om är tilluft för braskaminen!

Mvh Kramla

Kramla
Tillbaks:)

Efter semestern har bygget fått gå på sparlåga då vi fått tillökning i familjen, lite smått o gott har iallafall hänt!
Trappen till förrådet som bestod av lastpall har fått lämna plats åt en i murblock, utelampor monterade, brädor till takfot/underspikning är grundade/målade och även uppspikade så nu är utsidan helt klar!

Målarverkstad!
Grundade och målade takfotsbrädor staplade på ställningar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trapp, lampor och underspikning/lådor!
Rödtegelhus med ny murblockstrapp och monterade utelampor, omgivet av gröna träd.
Skapa konto

Renoverat hus med tegelfasad, ny trappa i murblock, monterade utelampor och målade takfotsbrädor.
Skapa konto

Exteriör av ett nyrenoverat tegelhus med murad trappa och monterade utelampor vid skymning.
Skapa konto

• Gilla
marmi och 3 till
  • Laddar…
Kramla
Denna årstid är det rätt gött att hålla sig inomhus!
En tegelbyggnad med vitt snöbeklätt tak och en rund fönsterlucka under vintern.
Skapa konto

Då jag planerade denna byggnad tidigare ville jag ha ett loft över förrådsdelen och en bit ut i rummet, för att få det att se lite rustikt ut har jag valt att lägga in timmerbjälkar, efter att de sågats sommaren -15 har de fått legat o torkat till sig. Köpte mig en elhyvel då jag ej fick tag i någon i närheten som hade en stor kutter, resultatet vart riktigt bra!
Nyhyvlad stor timmerbalk på ställning i ett oavslutat, rustikt byggrum med synliga betongväggar.
Skapa konto

Nyhyvlade timmerbjälkar med synliga årsringar och kvistar i en byggnad under renovering.
Skapa konto

Sågat ur i Lecan för upplag av bjälkarna o lyfter dem smidigt på plats...not!
Inomhus byggplats med timmerbjälkar i taket, verktyg och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto

Inredning av loft med rustika timmerbjälkar placerade över ett förrådsutrymme, med taksparrar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
marmi och 1 till
  • Laddar…
Roligt att få se att det går framåt. Vad har du för planer för det som inte ska vara förrådsdel?

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
L
Vilken hantverkare du är. Det är ögongodis att ta sig igenom denna tråd.

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
Tack för era kommentarer :thumbup:

Planerna är många för detta lilla hus, först o främst som ett komplement till bostadshuset då jag har stor familj,
(ett rum där jag kan få ro..mancave) gästhus för långväga släkt och hobbyrum är tanken iaf, utrymme kan man inte få för mycket av har jag märkt!

• Gilla
marmi och 1 till
  • Laddar…
Kramla
Lite bilder av luftning av taket och isolering av detta.
Ett otroligt roligt moment där jag valde att köra med skivor (isolering) då jag hade över från ett tidigare projekt, satte med mig ångspärr och gles vartefter.
Trätak med synliga isoleringsskivor, luftventiler, och en del av ett skärbord mot en tegelvägg.
Skapa konto

Överblick av ett tak under renovering med exponerade isoleringsskivor och ångspärr. Luftventiler synliga mellan balkarna.
Skapa konto

Jag hade tänkt redan innan jag började att det kommer bli knepigt att skära isoleringen tätt emot alla vinklar etc så jag gjorde mig ett enkelt skärbord (vet att det finns att hyra) men vill ha lite utmaning!
Ett hemmagjort träskärbord för isolering under ett snett tak med synlig ångspärr och träbjälkar.
Skapa konto

Takisolering och hantverkat skärbord för att skära isoleringsskivor under en takrenovering.
Skapa konto

Takisolering i process med synliga isoleringsskivor mellan träreglarna och ångspärr, upplyst av en arbetslampa.
Skapa konto

Sen vill jag önska er alla som läser om mitt lilla projekt en god fortsättning och ett gott nytt år!

Mvh Kramla

Redigerat:
  • Gilla
marmi och 2 till
  • Laddar…
Detsamma önskar jag dig. Tack för att du delar av dej med ditt fina projekt.😀

Är ny på forumet och hittade denna tråd.

Så himla fint, tummen upp.

Ser fram emot fortsättningen, var ju ett tag sedan du uppdaterade ;)

Kramla
Hej alla!

Ja ibland vänder livet helt och det blir inte som man tänkt sig!
Efter mitt sista inlägg här blev min mor som varit min stöttepelare i livet allt sämre och gick bort i cancer feb -17, vi fick beskedet, Pancreas i feb-16 så hon fick 1år med oss.
Denna tråd startade jag mycket av tanke för henne så hon kunde följa mig då hon var hemma, inlagd eller helt enkelt inte orkade att besöka mig pgav sjukdomen.
Efter hennes bortgång tappade jag lusten och orken till mesta.

Nu har gnistan börjat komma tillbaks och glädjen att skapa finns där nu igen☺ jag känner att jag vill fortsätta att dela med mig av mitt lilla projekt.
Så i snar framtid kommer det uppdateringar med text o bilder på insidan av huset.

Mvh Kramla

• Gilla
wiz och 10 till
  • Laddar…
Kramla
Hej!

Då kör jag vidare i mitt lilla hus!

När taket var isolerat var det dags att sätta igång med elen som ska dras i väggarna före putsningen, spåra i lecan, dra slang och sätta dosor är inte så jätteroligt att se på bild men det kommer ett par st iallafall!

Elinstallation i betongvägg med synlig kabel, dosa och spår markerade för framtida putsning.
Skapa konto
El-installationer med spårade väggar för kablar och monterade eldosor i ett hus under renovering.
Skapa konto
Elinstallation med rör och dosor i en betongvägg med isolering synlig innan putsning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
Kramla
Efter att elen var klar drog jag igång med att putsa väggarna, hade bestämt mig för att ha dem endast slammade för att få liv i dem istället för slätputs, fönstersmygarna har jag stockat ut till slätputs som en detalj.

Obehandlade murade väggar med slammad yta och slätputsade fönstersmygar i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Slammat putsarbete runt ett fönster med slätputsade fönstersmygar i en mörkare ton på en tegelvägg.
Skapa konto

Putsade smygarna först för att sedan gå med slamningen fram till ytterhörn smyg.
Renovering av loft med slammat och slätputsat väggpartier, arbetsskaffning och byggmaterial synligt.
Skapa konto

Pågående renovering av ett rum med slammat väggfinish och slätputsad fönstersmyg, byggmaterial synligt.
Skapa konto

Loftet :)
Grovputsad vägg med en halvrund fönstersmyg stockad till slätputs i ett loftrum under konstruktion.
Skapa konto

Bild på resultat!
Delvis slammat loft med två fönster och tydliga slätputsfönstersmygar, ojämn väggstruktur.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Haget och 4 till
  • Laddar…
Kramla
Planen var då när puts var klar (nov-dec) att lägga in klinkergolvet, jag ville ha det inlagt så tidigt som möjligt för att sedan när det torkat 30dagar dra igång golvvärmen.
Jag fick in golvet, plus även fog och täckt med papp, sen tog jag ledigt från projektet och tillbringade all tid med mor.

Olagt klinkergolv med några dekorplattor samt en spackelslev och spackel på undergolvet.
Skapa konto

Nyinstallerat klinkergolv täckt med skyddspapp i ett rum med putsade väggar och två fönster.
Skapa konto

Den perioden varade fram till vår/sommar då jag kom över dessa godingar och min lust att skapa återfanns:)
Pågående renoveringsprojekt med murat tegelvägg och verktyg synliga, golvet är täckt med papp.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
mattetvilling och 5 till
  • Laddar…
Kramla
Hej!

Tanken med denna mellanvägg är att skilja förrådsdelen med rumsdelen men också att även här få in den rustika känslan och enligt mig finns inget bättre än som i detta fall 150 år gammalt tegel. Jag fick lägga ned mycket tid på att rensa dem och själva murningen av dem var en återblick av vad de gamla murarna fick slita, jag har stora händer och är van att mura men dessa kändes i händer och armar, tur att det inte var så många kvadrat.
När väggen var uppe kändes det toppen då det blev precis den känslan som jag önskat!

Halvfärdig mellanvägg under uppbyggnad med gammalt tegel och murbruksbalja i förgrunden.
Skapa konto

Hantverksmässigt murad mellanvägg av åldrat tegel i en inomhusmiljö, vilket ger en rustik känsla.
Skapa konto

Nybyggd mellanvägg av återanvänt rustikt tegel med en dörröppning i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

En tegelmellanvägg under konstruktion i ett renoveringsprojekt med tydlig dörröppning och synliga kablar och verktyg.
Skapa konto

Den här dörröppningen kommer jag att återkomma till senare då den mest är en snygg detalj enligt undertecknad!

Mvh Kramla

Redigerat:
  • Gilla
psau och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.