Vår reglercentral för fjärrvärmen har börjat krångla, det är en Landis & Gyr RVP30.610. Drar man upp värmen rejält så verkar shuntmotorn öppna shunten, men drar man ner värmen så stänger den inte igen. Vänder man på utgångarna till motorn så fungerar det (shunten stänger när man drar upp värmen), d.v.s. motorn verkar ok. Man hör inget tydligt klick från reläet i centralen när man stryper värmen så det känns som att ett relä kan ha pajat. Jag hade besök av en trevlig man från Borlänge Energi som sa att Siemens RVP200 ska vara kompatibel med de tempgivare jag har, jag har inte fått pris på en sån men Siemens skulle återkomma om det. Lyckas inte hitta någon direkt på nätet heller att jämföra priset mot. Hur ska man kunna veta vilka modeller som är kompatibla? Det finns drösvis med begagnade reglercentraler på nätet men jag vet ju inte om de fungerar. Visst kan man byta temperaturgivarna också men jag tänkte att man skulle försöka göra det enkelt för sig...

Funderar också på att sprätta upp reglercentralen och byta reläet, kanske är det inte svårare än så? Förvisso kan det ju vara något som styr reläet som är paj, men saken är den att ibland verkar det klicka och fungera en enda gång. Så det känns som ett halvtrasigt relä.

Tips, idéer? Alla reflektioner är välkomna.
 
Sannolikt så kan du använda alla landis & gyr, landis & staefa samt siemens reglercentraler.
Givarna har ett speciellt ni1000 givarelement som oftast kallas ni1000 enligt l&g, och eftersom landis köpte upp staefa och siemens sen köpte upp landis så ska deras produkter funka.
Men det finns även andra som fungerar med ni1000 l&g, enklast är nog att ringa/maila leverantörerna för att se vilka som hanterar deras givare.

Troligtvis så behöver du löda om du vill byta relä, men om du är beredd att prova så är det nog helt klart billigast, ett relä kan nog inte vara så dyrt på elfa.
 
Det lät på mannen från Borlänge Energi som att man måste byta givare i vissa fall, eller han sa så i alla fall. Han frågade även Siemens om vilken modell som skulle gå att ersätta rakt av, och han fick inget svar av dem som indikerar att det skulle vara valfritt. Kändes det som i alla fall... :/ Men om de ringer ska jag ställa frågan igen. Jag har även nummer till honom som skulle höra av sig.

Är det reläet är det inga problem, jag har lött sedan barnsben. :)

Tackar för svar! :)
 
Nu har jag bytt båda reläen på utgångarna som styr shuntmotorn, ingen som helst skillnad. :( Kanske ska försöka jaga en begagnad i stället. Är det någon som vet skillnaden på t.ex. RVP30.1 och RVP30.610? Det finns en del begagnat på eBay till bra priser men jag vet inte riktigt vad som skiljer dem åt. RVP30.1 ser nästan identisk ut förutom färgen, kanske kan man byta rakt av till en sån utan att ens behöver koppla om? Den delen som fästs mot väggen ser identisk ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.