60 läst ·
1 svar
60 läst
1 svar
Kompaktlaminat vs. laminat till bänkskiva
Försöker skapa mig en uppfattning om fördelar och nackdelar när det kommer till kompaktlaminat i jämförelse med laminat till bänkskiva i kök. De laminat jag jämfört från Bauhaus (tillverkare LG Collection) kostar 700 kr per löpmeter, och kompaktlaminat från nätbutik kostar ca 2000 kr per löpmeter från samma tillverkare.
Här är dock viktigt att lägga till att från Bauhaus kan jag köpa med mig laminat hem direkt och såga ut (eller låta hantverkare göra jobbet) för infälld eller planlimmad diskho, och få en ny bänkskiva till köket i princip samma dag. Med kompaktlaminat är det 2-3 veckors leveranstid efter att jag måttat upp den nya kökstommen när den väl står på plats. Vilket innebär att vi inte kan använda köket under den leveranstiden.
MEN, ett kök behöver också hålla i längden. Jag vill ogärna behöva göra om bänkskivan igen (med allt jobb det innebär) efter bara några år pga. skada eller repor.
I jämförelsen mellan laminat och kompaktlaminat är jag alltså nyfiken på hållbarheten i form av livslängd och motståndskraft mot skador, fukt, fläckar repor etc.
För- och nackdelar som jag hittills researchat fram:
Laminat
+ billigt
+ kan monteras samma dag med infälld eller planlimmad diskho
+ underhållsfritt
- fuktkänslig vid skarvar och repor/skador
- svår att laga snyggt med hårdvax
Kompaktlaminat
+ tunn skiva (för den som gillar den estetiken)
+ går att få med underlimmad diskho
+ underhållsfritt, men kan poleras upp med särskilda medel
+ kärna i samma färg som bänkskivan gör att djupare repor och skador syns mindre
+ klarar fukt bra
- kan ibland böjas/buktas något vid otillräckligt stöd mot köksstommen vid installation
- dyrare (nästan lika dyrt som granit)
- leveranstid lika lång som för stenskivor och komposit
Hur ser era erfarenheter ut?
Här är dock viktigt att lägga till att från Bauhaus kan jag köpa med mig laminat hem direkt och såga ut (eller låta hantverkare göra jobbet) för infälld eller planlimmad diskho, och få en ny bänkskiva till köket i princip samma dag. Med kompaktlaminat är det 2-3 veckors leveranstid efter att jag måttat upp den nya kökstommen när den väl står på plats. Vilket innebär att vi inte kan använda köket under den leveranstiden.
MEN, ett kök behöver också hålla i längden. Jag vill ogärna behöva göra om bänkskivan igen (med allt jobb det innebär) efter bara några år pga. skada eller repor.
I jämförelsen mellan laminat och kompaktlaminat är jag alltså nyfiken på hållbarheten i form av livslängd och motståndskraft mot skador, fukt, fläckar repor etc.
För- och nackdelar som jag hittills researchat fram:
Laminat
+ billigt
+ kan monteras samma dag med infälld eller planlimmad diskho
+ underhållsfritt
- fuktkänslig vid skarvar och repor/skador
- svår att laga snyggt med hårdvax
Kompaktlaminat
+ tunn skiva (för den som gillar den estetiken)
+ går att få med underlimmad diskho
+ underhållsfritt, men kan poleras upp med särskilda medel
+ kärna i samma färg som bänkskivan gör att djupare repor och skador syns mindre
+ klarar fukt bra
- kan ibland böjas/buktas något vid otillräckligt stöd mot köksstommen vid installation
- dyrare (nästan lika dyrt som granit)
- leveranstid lika lång som för stenskivor och komposit
Hur ser era erfarenheter ut?
Redigerat:
Klicka här för att svara