I vårt gamla utbyggda torp av äldre snitt vi ett litet pumprum (2,5 kvm) innehållande pump, hydropress, vattenfilter, varmvattenberedare och tvättmaskin.
Med tanke på kombinationen av svalt inkommande vatten och en hel del maskintvättande är det lätt att det bildas en hel del kondens och att rummet då blir fuktigt.
Jag funderar därför på att ställa in en liten liten avfuktare som kan hålla nivån vettig. Med tanke på hur liten ytan är känns det som att vi talar om någon riktigt liten variant. Som ni förstår av vad vi har i rummet och ytan så är varje kvadratdecimeter viktigt. :)

Har ni där ute några tips på en väldigt kompakt och lagom kompetent avfuktare helt enkelt?

P PochM skrev:
I vårt gamla utbyggda torp av äldre snitt vi ett litet pumprum (2,5 kvm) innehållande pump, hydropress, vattenfilter, varmvattenberedare och tvättmaskin.
Med tanke på kombinationen av svalt inkommande vatten och en hel del maskintvättande är det lätt att det bildas en hel del kondens och att rummet då blir fuktigt.
Jag funderar därför på att ställa in en liten liten avfuktare som kan hålla nivån vettig. Med tanke på hur liten ytan är känns det som att vi talar om någon riktigt liten variant. Som ni förstår av vad vi har i rummet och ytan så är varje kvadratdecimeter viktigt. :)

Har ni där ute några tips på en väldigt kompakt och lagom kompetent avfuktare helt enkelt?
Hittade du någon?

O oax skrev:
Hittade du någon?
Vi köpte faktiskt en liten peltier avfuktare på Amazon. Nu slipper vi kondens osv. Och ingen värme nästan ger den som gör det värre.

P PochM skrev:
Vi köpte faktiskt en liten peltier avfuktare på Amazon. Nu slipper vi kondens osv. Och ingen värme nästan ger den som gör det värre.
Tackar! Ska kika på sådan. Vi kommer under hösten färdigställa liknande rum som är tillbyggt i anslutning till en gäststuga. Vi lär behöva värme för att hålla det frostfritt och sen försöker jag läsa in mig på om det är självdrags-ventilation, eller ventilation + fläkt. Eller tom ingen ventilation(!?) men om en liten avfuktare räcker. Eller någon kombination... Vi kommer inte ha tvättmaskin, bara pump/vvb-utrustningen så förhoppningen är att vi kommer vara där inne så lite som möjligt.

Peltierelement har fruktansvärt dålig effektivitet i jämförelse med en traditionell värmepump i en kondensavfuktare.

Jo men för att hålla undan kondensen i det lilla pumprummet utan att generera värme så det blir ökad kondens osv fungerar det bra för oss iaf. 250 Spänn.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.