Min kompis sa precis till mig att kommunen hade ringt henne och de ville informera att de kommer bygga parkering precis bredvid deras tomt och kommer börja med markarbeten imorn och att det kan kommas att störas.

Marken bredvid deras tomt har ägts av en bostadsrättsförening och tydligen har kommunen köpt marken och kommer nu bygga parkering där.

De har bott där i 4-5 år och har aldrig fått någon information om:
1. Marken bredvid dem är såld
2. Kommunen funderar att bygga parkering där
3. Kommunen har fattat beslut om att bygga parkering där.

De ringer nu alltså dagen innan de skall börja med markarbeten.

Typ såhär sa hon i telefonen:
Hej!
Vill informera om att det från och med imorgon kommer ske mark och schaktarbeten bredvid er bostad som kan komma upplevas störande plus att se kommer behöva göra mätningar på er tomt för att detaljplanen ska ritas om. Det finns ett uppdrag och politiskt beslut att det ska bli parkering där.

Typ allt inom mig säger att såhär kan de väl för fan inte göra???
:mad:

För lite badwill till kommunen så är det Salems kommun :)

För att börja med det sista om en detaljplan skall ändras så skall den "ställas ut" för att allmänheten skall kunna ge förslag eller kräva ändringar. Det skall även kungöras i dagstidningar så att ev beslut kan överklagas där har man 3 veckor på sig från det att detta redovisats. Det är normalt en långdragen process på flera år.
Det är väl dessutom så att den som avser att bygga något måste inhämta ett granne godkännande för att bygglov skall medges. Detta kan mycket väl vara gjort innan nuvarande ägare köpte fastigheten. Så som TS beskriver ärendet så verkar det vara flera felaktigheter i detta fallet, så agera snabbt och kolla så "kompisen" inte bara missat en massa info från kommunen.

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Håller med ovanstående. Iofs. så är det inte bygglovspliktigt att bygga en parkering, men det kan strida mot nuvarande detaljplan. Då får man inte påbörja arbeten i strid med nu gällande det. plan. Det går att begära inhibation (tror att länstyrelsen är rätt instans) för att stoppa arbetena tills frågan är avgjord.

Men även avstyckningen av tomten från bostadsrättsföreningen är en fråga som jag tror att grannar skall höras om.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Så efter att se pratar med kommunen ikväll så löste det sig. Den första som ringde var lite otydlig, eller visste inte hur läget var. Var tydligen så att de skulle komma ut och mäta imorn om detaljplanen. De ska inte börja bygga eller så. I september ska de utannonsera detaljplanen. Kommer dröja många år innan de börjar. Men planerna de har är helt galna. Får se vart de slutar. Kompisarna letar ändå nytt så. Löser sig :)

Nu slutar väl tråden ändå, men varför skulle kommunens planer på en parkering vara helt galna? Det kanske behövs fler p-platser, särskilt om den nya detaljplanen kanske omfattar annat också, som genererar trafik.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Det låter som orimligt stor skillnad mellan det första och det andra beskedet från kommunen. Något stämmer inte. Om de bara skall mäta, så finns det ju ingen anledning överhuvudtaget att ringa och meddela.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nja, om de ska tassa omkring på folks tomter (som jag tror är fallet) så är det ju snällt att de ringer i förväg och berättar detta så slipper man sura miner.

mexitegel skrev:
Nja, om de ska tassa omkring på folks tomter (som jag tror är fallet) så är det ju snällt att de ringer i förväg och berättar detta så slipper man sura miner.
Varför skulle de behöva tassa omkring på folks tomter?

Med modern DGPS mäter i alla fall Lantmäteriet med en noggrannhet av ± 25 mm.

Det lät faktiskt på dem som att det var den första som ringde som inte riktigt hade koll på läget. De sa att hon de fick prata var jättetrevlig och förklarade att de ska mäta för en detaljplan som skall gå ut i september, och då fick allmänheten tycka till.

Det är ju skog där idag, så de kan ju vilja se lite vad som behövs sprängas osv. Vi kan stänga denna tråd, men vet bara inte hur.

Till b8q: Kort version. Rönninge är en liten "by" där i princip alla bor så de borde kunna gå till pendeltågstationen. Det är kanske 5-600 pers som kanske bor så man borde behöva ta bilen. Idag är det fullt vid deras STOOOORA infartsparkering, men det är bara för att folk är för lata. Vet många som tar bilen som bor ca: 5-600 m där ifrån. Att bygga fler parkeringar kommer bara resultera till att det är fler som är lata och tar bilen. Ta bilen till pendeltåget när man bor 5-600 m ifrån det ser inte jag som en rättighet. Då är det bättre som det är idag att det blir fullt.

De sa till mina kompisar som bor där idag att den befintliga infartsparkeringen skulle bli parkeringshus. Rönninge idag är en liten villaidyll i salems komun. Centrumet består av ett fint torg med en mataffär och 2 restauranger.

De har haft en detaljplan uppe att göra om centrumet, och som vanligt när politiker förändrar tar de i i tårna. Stora feta företagskomplex ochhöghus. Deras centrumplan har skapat massa rabalder och så lär även denna göra.

fast ibland tror jag att de tar i lite extra, för att sedan efter grannars protester backa tillbaka till en kompromiss som är mer i linje med vad de verkligen ville ha.

Vårt förra hus var byggt i början på 80 talet i ett "förtätningsprojekt". Man tog ett grönområde insprängt i ett villaområde. Hela området var byggt på 20 - 30 talet. Kommunen lade då ett planförslag där hela grönområdet som på alla sidor var omgivet av villor, skulle bebyggas med 3 vånings flerfamiljshus.

De skulle byggas kloss mot tomtgränsen mot villorna.

Det blev givetvis ett ramaskri när planen presenterades. Då backade kommunen och ändrade över natt sitt planförslag till att bara bebygga halva grönområdet, och då med 18 parhus. Vi köpte senare ett av dessa i början på 90 talet. Den planen gick igenom utan protester. Fast självklart var många av de gamla villaägarna som hade haft gräns mot grönområdet sura (fortfarande 10 år senare), även över den reviderade planen.

KnockOnWood skrev:
Varför skulle de behöva tassa omkring på folks tomter?

Med modern DGPS mäter i alla fall Lantmäteriet med en noggrannhet av ± 25 mm.
Jo, men om man ska göra en ny detaljplan vill man uppdatera kartorna - och då behöver man kanske mäta in en hel del hus, altaner, staket och annat som ska vara med. Då måste man ju gå in på tomterna, och det har man faktiskt stöd för i PBL. Men det är alltid bra att informera först, precis som man gjorde här.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.