3 267 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Kommunen klippte sönder mina Syrener!
För kommunen göra hur som helst?
Fick en smärre chock igår när jag kom ner till stugan. Någon (kommunen) hade kört med en stor trimmer och tagit och rensat längs med byavägen i samhället där mitt hus befinner sig.
Inte hade de skonat mina syrener som visserligen hänger ner över vägen, men om de inte gjort något de senaste 10-20 åren åt de, varför helt plötsligt massakera dem nu?
Mina fina 4 meters syrener som man skulle kunna tro är lika gammla som själva huset och som var så fina är nu slaktade med en helvetes jävla massa brytna grenar och slokande grener som följd.
Kommer posta lite bilder på skiten senare efter installerat upp nya datorn, men så får det fan inte gå till!!!!!
Fick en smärre chock igår när jag kom ner till stugan. Någon (kommunen) hade kört med en stor trimmer och tagit och rensat längs med byavägen i samhället där mitt hus befinner sig.
Inte hade de skonat mina syrener som visserligen hänger ner över vägen, men om de inte gjort något de senaste 10-20 åren åt de, varför helt plötsligt massakera dem nu?
Mina fina 4 meters syrener som man skulle kunna tro är lika gammla som själva huset och som var så fina är nu slaktade med en helvetes jävla massa brytna grenar och slokande grener som följd.
Kommer posta lite bilder på skiten senare efter installerat upp nya datorn, men så får det fan inte gå till!!!!!
Jag tror att det är risk att de får det. För inga träd och häckar får egentligen hänga ut över vägen. Sedan kan man ju tycka att de borde varna först och ge dig chansen att fixa till det själv innan de mejar ner det.
Håller nog med pinebar. De har ingen anledning förvarna fastighetsägare om dessa inte håller in växterna utmed vägen. Trist för dig - men du får väl putsa syrenhäcken lite och sedan kommer den att hämta sig så småningom. Speciellt syren är den typ som behöver ses över då och då om den inte skall ta överhand.
Nja, buskarna var ju mindre i omfång för 10-20 år sen. Man klipper vägkanter av många förnuftiga skäll ( se katter i tid, skydda väggkanten mor rötter, allmän trafiksäkerhet). Att vägunderhåll var eftersatt betyder inte att det var rätt.Linusm skrev:
Jag förstår din förtvivlan men syrener brukar hämta sej bra. Snygga till, klipp rent och rensa skadat i det som överlevt. Behåll bara dom syrener som maskinen inte når till
gaia
Det är säkert så att kommunen har lov till att göra "vad som helst" men tycker att de borde ha kostat på nån form av meddelande att sådant arbete kommer att utföras under dom och dom tiderna, så att de boende är medvetna om vad som kommer att ske och inte behöver komma hem och se en "skövlad" tomtgräns. Om kommunen rensar dikesrenar från sly och liknande är ju en sak, men att bara sådär klippa av folks häckar och buskar är ju att be om upprörda kommunmedborgare, även om växtligheten hänger över mot vägen.
Sen är det en annan femma att många fastighetsägare struntar i sina häckar och låter de vilt hänga ut över trottoarer så att gående måste gå på gatan, skulle dock tippa på att om/när det är så i villaområden i en vanlig stad så underrättas fastighetsägarna om detta för åtgärd. Tvivlar på att kommunen åker ut till villaområden och klipper häck.
Sen är det en annan femma att många fastighetsägare struntar i sina häckar och låter de vilt hänga ut över trottoarer så att gående måste gå på gatan, skulle dock tippa på att om/när det är så i villaområden i en vanlig stad så underrättas fastighetsägarna om detta för åtgärd. Tvivlar på att kommunen åker ut till villaområden och klipper häck.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Har för mig att vi här i Stockholm lite då och då (typ med 3-4 års mellanrum) får ut något litet informationsblad om att man är skyldig att underhålla häckar etc, samt att kommunen kan komma och ålägga en fastighetsägare att klippa häck eller träd eller vad problemet nu är.
Hej. Nej helt säker kan jag förståss inte vara, men jag ska kolla med grannen tvärssöver.
Anledningen till att jag tror det är kommunen är dem kört över hela sammhället på ett sådant sätt som påminner om en stor maskin som gått fram.
Dessutom använder grannen en bit av min tomt till att dumpa sina trädgårdsavfall på och känns lite dumt att först dra över sitt avfall för att sen köra över det med en trimmer. (har i stort sett bara en granne och han/dem finns strax rakt över vägen, annars är det par hundra meter till nästa)
Till saken hör att jag nyss tagit över huset och hoppas att jag på den korta tid som jag haft huset fått en så pass bra relationen med grannen/"grannarna" att de åtmistonde kunnat sagt något de gånger vi pratat iom att jag håller på och renoverar upp huset.
Är det inte kommunen så tvekar jag inte ett ögonblick att göra det hela till en rättslig process!
Jag blev iallafall jävligt förbannad över det som hänt!! och jag är inte den som inte drar mig för att bråka tillbaks om det behövs.
Anledningen till att jag tror det är kommunen är dem kört över hela sammhället på ett sådant sätt som påminner om en stor maskin som gått fram.
Dessutom använder grannen en bit av min tomt till att dumpa sina trädgårdsavfall på och känns lite dumt att först dra över sitt avfall för att sen köra över det med en trimmer. (har i stort sett bara en granne och han/dem finns strax rakt över vägen, annars är det par hundra meter till nästa)
Till saken hör att jag nyss tagit över huset och hoppas att jag på den korta tid som jag haft huset fått en så pass bra relationen med grannen/"grannarna" att de åtmistonde kunnat sagt något de gånger vi pratat iom att jag håller på och renoverar upp huset.
Är det inte kommunen så tvekar jag inte ett ögonblick att göra det hela till en rättslig process!
Jag blev iallafall jävligt förbannad över det som hänt!! och jag är inte den som inte drar mig för att bråka tillbaks om det behövs.
Om du har buskar som hängde ut över vägen så har du nog dåliga odds om du tänker göra rättslig process av det.
Väghållarna brukar överlämna röjningen av diken mm på entreprenad och då brukar det vara en maskin som gör det. Jag håller det för tämligen sannolikt att en sådan entreprenör har "röjt upp" bland dina syrener. Och det har han all rätt i världen till, även utan att varsko dig.
Visst, man ska inte låta sig bli överkörd eller trampad på, men man ska inte slåss med väderkvarnar heller.
Väghållarna brukar överlämna röjningen av diken mm på entreprenad och då brukar det vara en maskin som gör det. Jag håller det för tämligen sannolikt att en sådan entreprenör har "röjt upp" bland dina syrener. Och det har han all rätt i världen till, även utan att varsko dig.
Visst, man ska inte låta sig bli överkörd eller trampad på, men man ska inte slåss med väderkvarnar heller.
Om vegetation tränger in på angränsande område så har ju grannen rätt att ta bort detta, MEN ska ge ägaren rimlig chans att själv åtgärda problemet först. Gör han/hon inte detta så kan grannen själv göra detta eller skicka fakturan till ägaren. Detta borde väl även gälla här?
/Kalle
/Kalle
Nej, det gäller inte gator/vägar där fastighetsägaren skall tillse att växtlighet/buskar/häckar/träd inte hindrar vägtrafik eller gång/cykeltrafik. När det gäller växtlighet mellan privata tomter gäller grannsämja och att man skall ge grannen möjlighet själv åtgärda det som växer in på 'din' tomt innan 'du' tar till såg/häcksax.
Jag kan inte tänka mig att 'du' kan räkna med att grannen ska betala ev faktura för borttagande av hans syrenhäck som växt in på din tomt ...
Jag kan inte tänka mig att 'du' kan räkna med att grannen ska betala ev faktura för borttagande av hans syrenhäck som växt in på din tomt ...
Nä, det är klart, om det hänger ner över gata/väg så är det en annan sak. Jag tänkte mer i form av inkräktande på dikesren eller dylikt. Men det kanske inte gäller där heller..
Om jag är tvungen att anlita något att göra beskärningen, pga oika omständigheter, så har jag mer än rätt att kräva av grannen att betala detta om denne inte visat något intresse av att göra det själv. Allt enligt lagboken. Sen om jag kan räkna med att grannen betalar detta utan gnäll är en annan sak.
Om jag är tvungen att anlita något att göra beskärningen, pga oika omständigheter, så har jag mer än rätt att kräva av grannen att betala detta om denne inte visat något intresse av att göra det själv. Allt enligt lagboken. Sen om jag kan räkna med att grannen betalar detta utan gnäll är en annan sak.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur kan kommunen vägra förhandsbesked....?
Juridik -
Hur löser jag ny anslutning till kommunens avlopp ?
Vatten & Avlopp -
Kommunen ringde ledningar kan frysa sönder
Tvättstuga -
Transtema klippte sönder min fiberkabel
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Kommunen vill gräva sönder vår infart...
Vatten & Avlopp