Hej!

Jag såg den här artikeln: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/olle-i-boras-far-inte-klippa-grasmattan-stoppas-av-kommunen

Kort sammanfattning (saxat ur artikeln:

Villaägaren har fått förbud – mot att klippa sin gräsmatta. Kommunen hänvisar till strandskyddet och nu har han tagit strid mot beslutet.
– Varje gång man går ut på sin altan och tittar på det här så tänker man ”vilken pinsam situation”, säger han.

Villaägaren är kritiskt till Borås stads beslut att han inte får klippa gräset på sjötomten vid Öresjö, vilket BT tidigare rapporterat om.
Kommunen hänvisar till strandskyddet och menar att gräsmattan skulle ha en privatiserande effekt och påverka allmänhetens tillgång till strandområdet, medan Olle anser att tomten omfattas av hemfridszonen.

Vad är forumets bedömning? Har kommunen gjort en korrekt bedömning eller är de ute och cyklar?

Mvh Mackk

• Wow
cpalm
  • Laddar…
Det går inte att bedöma utifrån artikeln, men sannolikt har väl kommunen/länsstyrelsen rätt.

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det går inte att bedöma utifrån artikeln, men sannolikt har väl kommunen/länsstyrelsen rätt.
Jo, det finns ett grundläggande fel i det här.
Äganderätten värnas inte.
Personen i fråga ÄGER sin tomt av storlek 1000, 2000, 3000 m2 eller liknade.
Kommunen skall hålla fingrarna borta från hans tomt, han skall kunna klippa gräs, sätta trädgårdsmöbler, resa flaggstång eller vad faan han vill utan att att kommun eller staten skall lägga sig i.
Det är här skilljelinje går !!!
Folk är i allmänhet för demokratistkt bortkollrade för att förstå skillnaden.
///BJL

• Gilla
Ericplumber och 2 till
  • Laddar…
Vissa kommuner verkar sitta med pinnen lite väl långt intryckt.
Där jag bor är kommunen bara glad om nån sköter deras område på eget bevåg, så länge man inte gärdar in det och annekterar.
Att man inte ens får klippa sin egna tomt till stranden pga strandskydd är att gå ett steg längre. Vilken skitkommum.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ja, man kan ju tycka olika om huruvida strandskydd mm är rätt utformade. Jag vara bara förvånad över tillämpningen i just det här fallet. Hans tomt verkade ju inte vara överdrivet stor.

S
Huvva. Det som är tråkigt är att dessa områden ofta blir sly och ogenomträngliga snår.

Undrar om det hade blivit annorlunda om han hållit en strandäng där istället för gräsmatta - hade han fått förbud att slå med lien 1-2 ggr per år då?

• Gilla
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Huvva. Det som är tråkigt är att dessa områden ofta blir sly och ogenomträngliga snår.

Undrar om det hade blivit annorlunda om han hållit en strandäng där istället för gräsmatta - hade han fått förbud att slå med lien 1-2 ggr per år då?
Troligtvis, om byråkraterna tycker att nått ska lämnas utan skötsel får man nog varken slå eller beta om det inte är en jordbruksfastighet

Claes Sörmland
S stugfar skrev:
En tråkig sidoeffekt för friluftslivet är ju just det, att stränderna växer igen och blir otillgängliga när de lämnas att förfalla. En inbyggd motsättning i lagen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:

Det finns dom i HD där dom fick nej på att klippa gräsmatta men fick slå två ggr per år.
m-10705-16 https://share.google/QCBoh6nmlAEaBRsQs

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Strandskyddet är ju inget nytt påfund, så köper man en fastighet vid vattnet så tar man väl höjd för de begränsningar det innebär? Ungefär som att klaga i efterhand på att grannen skymmer utsikten...

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle klippa och hänvisa till att det är för att underlätta för andra att ta sig fram. Kanske sätta upp en skylt med att allemansrätten gäller fram till en viss gräns.

Sen skulle jag sitta på en solstol i lädertanga, inoljad och fin, och pilla mig i naveln och stöna högt när folk kommer förbi. Omvänd hemfridszon …

• Gilla
  • Haha
  • Laddar…
useless useless skrev:
Strandskyddet är ju inget nytt påfund, så köper man en fastighet vid vattnet så tar man väl höjd för de begränsningar det innebär? Ungefär som att klaga i efterhand på att grannen skymmer utsikten...
Ett problem med detta är dock att kommunerna, och länsstyrelsen gör allt striktare tolkningar hela tiden. Samma lagstiftning tolkas hårdare och hårdare.

S
D Dilato skrev:
Det finns dom i HD där dom fick nej på att klippa gräsmatta men fick slå två ggr per år.
m-10705-16 [länk]
Fantastiskt, tack! Så länge det varit slåtteräng får man fortsätta alltså. Men det är dags att någon forskare prövar den avhållande effekten av gräsmatta intill bebyggelse. Jag tycker att det är mycket tveksamt att den effekten skulle vara materiell jämfört med tex slåtteräng eller snår och sly. Jämför med parkmark intill småhus: knappast avhållande. Ibland är domstolarna lite väl säkra på sin kunskap och slutledningsförmåga rörande människans psykologi (är min erfarenhet iaf).

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Påminner om Alf Svenssons (f.d. partliedare) problem med sin gamla strandtomt i Trelleborg.
[länk]
Detta hade jag missat. Men i det här fallet var ju andra välkomna till stranden och använde den.

I fallet i Borås sa villaägaren att ingen någonsin varit där. Men det är ju hans syn på det hela.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.