Hur fungerar det med kommunal vatten anslutning ? Finns det en ventil för varje fastighet och i så fall var? Eller stänger man av vattnet för flera fastigheter när man skall koppla in/åtgärda något på inkommande vattenledning till ett hus?

En kran för varje fastighet. Men ge dig inte på att skruva den själv då det kan bli dyrt om den går sönder. ;)

Har precis fått kommunalt vatten; på ömse sidor om vattenmätaren (eller där den ska sitta när Vattenverket får tummen ur) finns kranar som stänger av vattnet. Så lär det se ut på de allra flesta fastigheter. :) Dessutom finns det en kran i backen vid tomtgränsen.

Kranen i backen ligger under ett gjutjärnslock (10x10 cm) strax utanför tomtgränsen. ;)

"Utanför tomtgränsen" kan för övrigt betyda stora skillnader i hur lång rörsträcka du måste bekosta själv beroende på hur stor tomt du har.

Snuttjulle skrev:
En kran för varje fastighet. Men ge dig inte på att skruva den själv då det kan bli dyrt om den går sönder. ;)
Vattenverket som var här och tittade lite sa:

Ge fasen i att mecka med den där ventilen i backen själv för att:

1. Går den sönder får du betala själv om du har vridit på kranen
2. Går den sönder så kan du ge dig fasen på att den gör det i stängt läge och då har du inget vatten på ett par dagar.....
3. Kranarna är dubbelt så gamla dom du är grabben så dom GÅR sönder då och då...

=> VaV får fixa med sina pryttlar och jag sköter mina.... 8-)

När jag hade vattenläcka här i somras var vattenverket ute och stängde av. När jag ville sätta på vattnet ringde jag och pratade med dem och frågade om min rörmokare kunde göra det (han erbjöd sig) och de sa att det var ok om vi tog det försiktigt.

Men jag kan tänka mig att om de vet att ledningarna i området är 50 år gamla så kanske de gärna gör det själva. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.