Hemmakatten
Du har så rätt, Mikael. Kostnader för underhåll, utbyte av pump, infiltration mm måste naturligtvis räknas in. Men totalt sett är det ändå en mkt bra affär prismässigt.

Precis, infiltrationen måste bytas, och EU/ lokala miljönämnden kommer säkert och straffar dig för att du har eget avlopp så småning om. Nitrater och fosfater är väl senste slagträt ...

Mikael_L
tallmilan skrev:
Precis, infiltrationen måste bytas, och EU/ lokala miljönämnden kommer säkert och straffar dig för att du har eget avlopp så småning om. Nitrater och fosfater är väl senste slagträt ...
Fast med kommunalt VA är du totalt fast i det lokala monopolet och får glatt acceptera löjliga smygskatteuttag i form av märkliga avgiftshöjningar. :mad:

Nu i våran kommun, så har dom satt monopol på tanktömmning samtidigt har dom passat på att höja priserna för det, ca 1000.- för en tre kubikare och 2000.- för en sexa, för oss som har en sex kubikare och tömmer två ggr per år innebär det ca 4000.- per år för bara avloppstömmning, sen drar väl vattenpumpen sitt eventuellt service övriga kostanader gör att skillnaden i pris per månad mot kommunalt va blir obefintlig, jag skulle säga att det är mer eller mindre uträknat ifrån kommunernas sida? jag tror att dom vill helt enkelt minska ner antalet egna avlopps anläggningar.

Visst vill de misnka eksilda avlopp. Och ärligt, kvaliteten hos de enskilda avloppen är kanske inte alltid de bästa.

Men det är dyrt att bygga VA-nät, och kommunerna har inte pengar till det...

Själv hoppas jag de kommer till skott innan jag måste gräva om min infiltration.

Kommunerna kommer att bli mer och mer restriktiva med att ge tillstånd för enskilda avlopp. Finns det anslutningsmöjlighet till kommunalt kommer det att bli svårt att slinka undan. Däremot finns det ännu inga restriktioner för brunnar.

En brunn håller hur länge som helst så länge det finns vatten. Vår tidigare var säkert 50-60 år. Hålet var inte ens runt. Borrade nytt hål i somras då ejektorpumpen skar och ejektorn satt fastkilad. Ca 14000:- för 27m, 3m foder. Inkl 3000 för etablering. Ungefär lika mycket för ny dränkpump, svindyra rördelar och inkoppling. Panikjobb som gjordes på 3 dagar! Borraren hade semester så han kunde komma på en gång! :D

-MH- skrev:
Visst vill de misnka eksilda avlopp. Och ärligt, kvaliteten hos de enskilda avloppen är kanske inte alltid de bästa.

Men det är dyrt att bygga VA-nät, och kommunerna har inte pengar till det...

Själv hoppas jag de kommer till skott innan jag måste gräva om min infiltration.
Ja det är även dyrt att ansluta sig, i våran kommun höjde man nu vid årskiftet ifrån 197.000.- till 203.000.- :eek:

Jäklar, det var saftigt! Tror vi har under 100 fortfarande. Och halva avgiften är betald av förre ägaren. :-)

Vi har kommunalt vatten men enskilt avlopp (trekammarbrunn) och tycker att det funkar alldeles utmärkt.

Fördelen med kommunalt vatten över borrad brunn är vattenkvaliteten som (trots vad PJAC hittar på..) överlag är bättre än den i borrade brunnar. Minns t ex tidningsartiklarna i somras om alla brunnar med otjänligt vatten (tungmetaller, bakterier...). Man ska ha tur om man "råkar" borra fram bra vatten!
Om du ändå vill borra - kolla med grannarna hur deras vatten är och på vilka djup de hittat sitt vatten. Prata med brunnsborraren och SGU. Det kan hända att vattnet på t ex 6 m djup inte är så bra, men att det finns vatten på olika andra djup.
Vi har på vår tomt vatten på 5m, 30 m och ca 100m - och det på 100 m är det kvalitativt bästa, det på 6 m nr 2 och 30m gränsar till otjänligt (och ändå hämtar de flesta grannar vatten därifrån..) Det kan faktiskt vara lönt att investera i ett djupare hål.
Dessutom funkar kommunalt vatten även utan el/pump (om inte trycket är lågt och ni behöver en pumpstation?) och vattentillgången är hög och jämn (en egen brunn kan sina...)

Vi har för övrigt inte ens möjlighet att ansluta avloppet kommunalt, men jag hade nog gärna gjort det om vi haft chansen.

TACK för alla bra svar! ^_^

Jag tror att vi kommer försöka ansluta oss kommunalt. Vi ska ju bo där permanent året-runt. Hoppas bara att kostnaden för att gräva ledning 200 meter inte blir alltför stor! Vi får väl ta in offert från olika firmor.

Mella: Vi behöver nog en pump för att pumpa upp vattnet för vi kommer bo högre upp än vad anslutninspunkten är.

Mikael_L
Friedschen skrev:
TACK för alla bra svar! ^_^

Jag tror att vi kommer försöka ansluta oss kommunalt. Vi ska ju bo där permanent året-runt. Hoppas bara att kostnaden för att gräva ledning 200 meter inte blir alltför stor! Vi får väl ta in offert från olika firmor.
Är det bra mark ska 200 meter grävning gå undan rätt bra. (Se till att det inte är någon pyttemaskin bara, en 8 tonare eller större borde väl fungera bra, om det inte är alltför stenig mark)
en 600-800 kr/timme och två arbetsdagar eller så borde kunna räcka. Dvs en relativt liten del av den totala kostnaden för VA.

Fundera samtidigt på vad mer som kan vara ide att kasta ner i marken samtidigt.
Bredband, el, osv

Mikael_L skrev:
Är det bra mark ska 200 meter grävning gå undan rätt bra. (Se till att det inte är någon pyttemaskin bara, en 8 tonare eller större borde väl fungera bra, om det inte är alltför stenig mark)
en 600-800 kr/timme och två arbetsdagar eller så borde kunna räcka. Dvs en relativt liten del av den totala kostnaden för VA.

Fundera samtidigt på vad mer som kan vara ide att kasta ner i marken samtidigt.
Bredband, el, osv
Bra tips där.

El har vi redan (gammal sommarstugetomt). Tele kan nog vara idé att kolla.
Bredband vill vi ju HA som de IT-nördar vi är, men tyvärr får vi nog räkna med
ADSL. :-S

Marken är nog halvbra skulle man kunna säga, det är väl inte så stenigt men
det sluttar rätt bra upp till oss. Sen måste en bit asfalt brytas upp och den måste
man väl återställa igen efteråt antar jag.

Mikael_L
Måste ni gå genom asfaltsbelagd väg kan det dra iväg rätt rejält i kostnad.
Några tusen (ca 5000:-) per uppgrävd kvm har jag för mig är en ungefärlig taxa.
+ merjobb för grävmaskinen, då han måste separera de olika lagren i olika högar för att återfylla i samma ordning.

Någon annan har kanske mer säkra uppgifter?

Friedschen skrev:
Vi behöver nog en pump för att pumpa upp vattnet för vi kommer bo högre upp än vad anslutninspunkten är.
Det spelar inte så stor roll hur högt över anslutningspunkten ni bor. Är det bara tillräckligt tryck i ledningarna så är det inget bekymmer.

Hemmakatten
Är den en allmän väg så måste ni gå via väghållaren som kan vara antingen kommunen eller vägverket. Det finns en massa krav kring det där, avstängning av trafik mm. Är det er alldeles egna privata lilla väg eller garageplats gör ni naturligtvis hur ni vill.

Man behöver inte gräva sönder en väg. Det går att borra sig under vägen och lägga rör som sedan ledningar kan dras igenom. Mycket billigare, har för mig att det kostade oss 6-7 tusen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.