Har ett ärende hos min kommun (och deras Vatten och avlopps avdelning), som går ut på att samband med att de hade ett större läckage i sitt VA-system ca 50 meter från min fastighet, lyckades svämma min källare. Jag var ute och pratade med kommunen på plats som försökte åtgärda problemet, som de jobbade med halva natten.

Ärendet är givetvis anmäld till mitt försäkringsbolag, men kommunen i fråga vägrar att erkänna händelsen både för mig och mitt försäkringsbolag. Jag försöker få ut information och blir bara hänvisad till att de ha hög arbetsbelastning - och skjuter fram ett eventuellt beslut (fast de kan inte lova något).

Detta tolkar jag som en medveten strategi, att de inte erkänna egna skattetillfällen för att undvika ansvar och därmed inte behöva betala kompensation.

Jag har tyvärr haft liknande problem med denna kommuns VA avdelning och de är tyvärr kända även hos mitt försäkringsbolag som säger att de inte medgörliga och kontakter med dem är svåra....

Hur går man vidare? Måste jag ta mig an en jurist som får driva process eller kan jag kräva att information om denna skada måste lämnas ut (är interna offentliga handlingar) - alla interna dokument är inte offentliga (?).

Det har gått 8 månader sedan händelsen.

Om du får skriftligt svar på att de vägrar lämna ut handlingar. Så kan du överklaga till länsrätten.

• Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
O
Hur är det med ansvar?
I Stockholm har Stockholm vatten direkt ansvar för sina ledningar och skall ersätta de skador som uppstår.
Kanske ska försöka hoppa högre upp i hierkin?

Ska inte ditt försäkringsbolag driva detta mot kommunen? Du anmäler till dem och får hjälp. De driver frågan mot den som orsakat skadan. I och för sig svårt om kommunen vägrar svara dem också.

Om inte annat borde ditt försäkringsbolag kunna tillhandahålla rättshjälp inom ramen för din hemförsäkring. Villkoren som gäller för att du ska få rättshjälp kanske inte är uppfyllda, men kolla med dem i alla fall.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Hög arbetsbelastning är aldrig godkänd anledning för en myndighet att inte lämna ut offentliga handlingar. Kommunen har även en serviceskyldighet till dig som bl.a. innebär att de ska besvara frågor.

Eller är det så att den information som du försöker få ut inte finns "färdig" utan att du har begärt någon form av beslut från kommunen?

Mycket motvilligt har kommunen gått med på att ge mig del av handlingarna, men bara efter många många försök och när jag hänvisar till rättsprocess och krav på svar om de vägrar lämna ut handlingarna samt konkreta frågor om handlingarna är sekretessbelagda.... och givetvis att jag vill eskalera ärendet och prata med avdelningschef. Helt otroligt att min kommun ska vara så rädda för att lämna ut offentliga handlingar som handlar om ett vattenläckage i sitt VA-system ute på gatan utanför mitt hus, som pga av att det svämmade in vatten genom vår brunn och in i källaren. Bara för att kommunen inte vill ha någon form av bevismaterial, som kan visa på att de är ansvariga. Kommunen vägrar fortfarande att erkänna att de ens haft ett problem i all sin kommunikation mot mig.... suck.

Troligtvis kommer det här inte hjälpa mig allt för mycket, men det blir till slut en principsak, där jag vägrar ge upp och vill inte låt kommunen vinna med sådan fula metoder.

Jag har ju givetvis även begärt att de skulle komma med åtgärds förslag, så att detta inte kan inträffa igen (exempelvis en bakventil eller liknande i anslutningsröret till min fastighet).... det får bli en ny strid att kämpa vidare med.

Justitieombudsmannen brukar vara väldigt intresserade i frågor som rör utlämning av offentliga handlingar. Du kan ju alltid anmäla ärendet dit om du känner för det.

Hur ser skademekanismen ut här?

Du skriver att vatten har kommit upp ur golvbrunnar (tolkar jag?). Om det då läcker vatten ute i gatan så är det ju inte självklart att det vattnet skall leta sig in till dina brunnar.

Jag har hört talas om ett fall där ngt. liknande hände. Det var en vattenläcka ute i gatan. Vatten tog sig då in till dräneringen på huset. För runt vattenledning och avlopsledning låg det grus, som gjorde att stora mänder vatten tog sig in till gruset runt huset. Det leddes då bort av dräneringen till en stenkista på tomten. men vattentillförseln från läckan var så stor att stenkistan mättades. Då steg vattnet i dränering och dagvattenrör runt huset. I källaren fanns det en ellerr två golvbrunnar som var kopplade till dagvatten (alltså inte kommunalt dagvatten). Därmed steg vattnet i källaren.

Vet att det hade varit strul med kommunen ang. ersättning, men vet inte hur det gick. Detta var ett hus vi var spekulanter på för många år sedan. Händelsförloppet beskrevs av mäklaren, som förklaring på de synliga vattenskadorna i källaren. Så det kan ha varit en ren saga.

• Gilla
Kassjö
  • Laddar…
Händelseförloppet är ungefär så här: ser att det finns flera kommunbilar utanför tomten, ca 50 meter från huset lite upp för en backe. Jag går ut och kollar vad som pågår eftersom de har saftblandare på taket och de springer runt och kollar i vattenledningar och börjar ta upp asfalt på vägen. De berättar för mig att det är en läcka i vattenledningarna sedan några timmar tillbaka och samtliga hus längre upp för vägen har varit utan vatten sedan flera timmar pga detta. Jag uppskattar det till att det är ca 80-100 hushåll som drabbas av detta läckage.

Jag vet inte om det är så hempularen skriver ovanför, att det går genom dränering och upp genom källarens golvbrunn.
Det som talar för att det inte kommer genom marken och underifrån huset är att marken runt omkring min fastighet är torr, det rann inte en massa vatten ovanför markytan.

Eller är det så att eftersom mitt hus som ligger direkt efter läckan, att det blir så mycket vatten i ledningarna att det rinner in i min anslutning (som ligger närmast läckaget av alla fastigheter på gatan), in i brunnen utanför i vår brunn på tomten, som i sin tur tar sig i in i källarens golvbrunn den vägen.... därav att jag skulle önska mig en bakventil eller liknande som säkerhetslösning.

Sedan olyckan har vi bilat upp källargolvet, lagt dräneringsrör under och kopplat till dels en dränkbar pump men även en "spillrör" som om det blir elavbrott, så rinner vatten bort. Vi har ganska hög grundvattennivå hos oss. Sedan denna "olycka" har vi inte haft några ytterligare problem.... sannolikheten att vi får översvämning samtidigt som kommunen får en läcka i vattenledningen så misstänker jag såklart ett samband. Det skulle vara ett stort sammanträffande annars tycker jag!

Men, kom vattnet upp ur brunnen, eller var det att reda bef. dräneringsproblem blev värre?

Eftersom jag upptäckte skadan först på morgonen, så vet jag inte. Källaren har en egen ingång och inte en del av huset så att säga.

Jag såg mest spåren av en översvämning och hur högt vattnet hade nåt, för att sen rinna ner i källarens golvbrunn igen. Därför tror jag att vattnet kom upp ur golvbrunnen under en tid och sen när läckaget blev lagat ute på gatan, att vattnet kunde rinna tillbaka ut igen. Men jag kan inte veta med 100% säkerhet såklart. Men det är väl här jag (som amatör) tror att en bakventil hade hjälpt.

Annars är det att vattnet från läckaget har kommit under huset och tryckt upp underifrån och upp genom golvbrunnen.

Redigerat:
Vill du göra ett försäkringsärende av det eller ett skadeståndsanspråk mot kommunen?

Om du vill gå mot försäkringen ska du bara anmäla det till dom så får ditt försäkringsbolag ta diskussionen med kommunen. Här är det även lämpligt att göra som Hempularn skriver i sitt inlägg #2.

Om du vill rikta ett skadeståndsanspråk anlitar du en jurist.

Vid en vattenläcka gäller strikt ansvar, kommunen är ansvarig för de skador som uppstår.jag har inte läst jättenoga, men det du ska göra är att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag som ersätter dig för skadan. Skicka sedan ett krav till kommunen för självrisken som du har betalat. Kommunen kommer få ett regresskrav från försäkringsbolaget där de begär ersättning för de kostnader som de har haft i samband med din skada. Med andra ord, är det konstaterat att vattnet kom in i källaren i samband med vattenläckan behöver du inte mer dokumentation från kommunen.

Skadan är anmäld till mitt försäkringsbolag och jag har fått ersättning (minus självrisk). Men eftersom kommunen vägrat erkänna att de haft läckage i sina vattenledningar utanför mitt hus, så har mitt försäkringsbolag inte kunnat rikta, i sin tur skadestånd mot kommunen (regresskrav).

Så visserligen har jag fått ekonomisk ersättning från mitt försäkringsbolag men till bekostnad av att jag måste betala självrisk själv samt att mina försäkringskostnader kommer troligen öka. För något som ursakades troligen av bristande underhåll av kommunens vattenledningar. Och pga att kommunen inte tar sitt ansvar och detta beror som jag förstår det pga att man inte kan konstatera samband med vattenläckaget och min skada.

Bra tips att rikta krav mot kommunen för ersättningav självrisk. Behöver man ta hjälp av jurist för detta eller skriver jag det själv?

Jag tycker som sagt att detta är en avskyvärd strategi av kommunen bara för att minska sina kostnader och sätta sina invånare i och jag tänker inte ta det utan kamp eller åtminstone göra det besvärligt för dem.

Hur f-n kan kommunen blåneka till att ha haft en vattenläcka, när ett helt villaområde har sett både läckan och gubbarna som jobbade med den?? DDR-fasoner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.