Bor i ett parhusområde med friköpta tomter och hus.
Har ett gavelhus med vidbyggt förråd som jag vill bredda 1m och då blir 6 kvadrat totalt.
Har frågat kommun om bygglov och fått klartecken för jag kommer närmare tomtgräns än 4,5m.
Min tomtgräns är till kommunmark och i nuläget en grusgång mellan vårat hus och grannens.
Våran samfällighet har nyttjanderätt till kommunen mark som är våran gårdsmark.
Kommunen vill nu ha ett grannemedgivande från samfälligheten för att jag ska komma igång med bygget.
Det står inget i våra stadgar om beslut att ta om grannemedgivande och frågade då kommun om dom kunde stryka grannemedgivande vilket dom inte kunde.
Om styrelsen inte vill fatta beslut i frågan så måste man troligtvis ändra stadgar och utlysa extrastämma för att godkänna allting.
Känns som att det blir höna av en fjäder på ett enkelt ja om styrelsen vill krångla till det.
Jag tycker det är konstigt av kommunen att ställa krav på samfälligheten om ett grannemedgivande då vi bara har nyttjanderätt till marken som är gångväg och gården mellan våra hus.
Kan tilläggas att jag kan bygga enligt attefallsregler, men frågade kommun om man ej får ett grannemedgivande från styrelsen hur gör man då.
Fick svaret att då får man söka bygglov istället vilket känns som en möjlighet, men krångligt och dyrt.

• Gilla
SBeaver
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kommunen följer bara lagen. Om din attefallsåtgärd kommer närmare gränsen till en rättighetshavare som t ex samfällighetsföreningen så måste du ha dennes medgivande för att få utföra åtgärden utan bygglov. Styrelsen har rätt att fatta detta beslut - både att neka och ge grannemedgivande, det har inget med stadgarna att göra. De behöver inte ändras.

Sen kan det ställa till det att det är en gångväg. En sådan används väl av allmänheten? I så fall kan inte styrelsen ge grannemedgivande eftersom styrelsen inte kan representera hela allmänheten. Din åtgärd är inte möjlig att utföra.

1 december ändras PBL, då blir det troligen lättare att ge grannemedgivande. Inte helt säker på just ditt fall räddas dock.

Tack för bra svar.
Kommunen äger marken troligtvis för att allmänheten ska kunna ha tillträde igenom vårat område.
Frågade faktiskt kommunen om nya byggreglerna som kommer 1 december men dom menar på att dom inte har mandat för att kunna själva utfärda grannemedgivande.
Får jag ett ja så är det frid o fröjd, annars får man väl söka bygglov.

Frågan är väl hur marken är markerad i detaljplanen. Det låter som allmän platsmark. I så fall kan ingen ge ett giltigt medgivande i nuläget. Men efter nya reglerna skall det bli möjligt för samfälligheten att ge medgivande.

Söker du istället bygglov så kan kommunen bevilja det oavsett vadgrannarba tycker. De skall ta hänsyn synpunkter från grannar. Men grannar har då inte vetorätt.

Kollade mina mail från kommunen och hittade svaret vi söker.
Marken som gångvägen ligger på som är kommunmark ,räknas som gemensamhetsanläggning,därför krävs grannemedgivande från samfälligheten.
Enligt kommunen så omfattar det nya förslaget inte gemensamhetsanläggning som i mitt fall, så kommunen kan inte ge grannemedgivande även med nya regler.
Får fortsätta hålla tummarna för ett ja från styrelsen som har möte om frågan snart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.