16 781 läst ·
41 svar
17k läst
41 svar
Kommer plötsligt vatten ur okända rör i väggen under garagetrappan
Hej,
Gick ut i garaget imorse och upptäckte att det var vatten på golvet i trappan.
Trodde först jag gått med snöiga skor igårkväll och att jag klivit i smältvatten.
Såg sen att det verkade komma ut under källartrappen.
Lyste lite och fann två rör (1) där vattnet verkar komma ur främst det ena (vänster i bilderna).
Någon som har en aning om vad detta kan vara för rör och varför det plötsligt börjar rinna vatten där?
Ser ut som att det gjort så tidigare genom åren med tanke på hur det ser ut runtomkring trappan.
Vi har fått alla ritningar men jag hittar tyvärr ingenting om dessa rör där. Vet inte om alla radiatorer och sånt är utritat heller eller bara stammar och avlopp.
Först trodde jag att det kom från avloppsbrunnen i garaget (3) då jag avisat bil och snöslunga men det verkar ledas ned till brunnen (2). Dit rinner även det här vattnet av fallet på golvet så inget som rinner in någonstans och förstör omedelbart.
Rören som går upp i första bilden går till radiatorer i garaget och en tillbyggnad (4).
Kan det vara ej inkopplad del av uppvärmningen eller är det någon som har några idéer?
Min första post efter att ha läst många intressanta trådar här sedan vi skaffade hus!
Om det fortsätter att droppa tänkte jag som tillfällig lösning klamra fast två trädgårdsslangar på rören och leda dessa ned i en låg back som jag kan få in mellan trappstegen under trappan och sedan tömma när den blir full.
Trodde först jag gått med snöiga skor igårkväll och att jag klivit i smältvatten.
Lyste lite och fann två rör (1) där vattnet verkar komma ur främst det ena (vänster i bilderna).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har en aning om vad detta kan vara för rör och varför det plötsligt börjar rinna vatten där?
Ser ut som att det gjort så tidigare genom åren med tanke på hur det ser ut runtomkring trappan.
Logga in
Skapa konto
Vi har fått alla ritningar men jag hittar tyvärr ingenting om dessa rör där. Vet inte om alla radiatorer och sånt är utritat heller eller bara stammar och avlopp.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Först trodde jag att det kom från avloppsbrunnen i garaget (3) då jag avisat bil och snöslunga men det verkar ledas ned till brunnen (2). Dit rinner även det här vattnet av fallet på golvet så inget som rinner in någonstans och förstör omedelbart.
Logga in
Skapa konto
Rören som går upp i första bilden går till radiatorer i garaget och en tillbyggnad (4).
Kan det vara ej inkopplad del av uppvärmningen eller är det någon som har några idéer?
Min första post efter att ha läst många intressanta trådar här sedan vi skaffade hus!
Om det fortsätter att droppa tänkte jag som tillfällig lösning klamra fast två trädgårdsslangar på rören och leda dessa ned i en låg back som jag kan få in mellan trappstegen under trappan och sedan tömma när den blir full.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Kan det vara en slinga under garageplattan som skulle ha använts för avisning? När huset byggdes var oljan billig och uppvärmningskostnaderna en fis i en bäddsoffa. De kopplade sedan ur denna slinga under oljekrisen. Nu har den korroderat sönder inifrån och det läcker in markfukt i rören.
Tror inte det… Har sådana rör dragna från expansionskärlet ner i en brunn i f.d. pannrummet.J johanfa skrev:
Logga in
Skapa konto
På ritningarna står angivet att kärlet då huset byggdes var placerat på vinden men det flyttades nog då pannan byttes mot bergvärme.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Ser ju ut som att de kunde varit rör som lett till ett element under fönstret i garaget.
Ja. Var själv inne på något sådant eftersom det ser ut att vara samma rör som använts i värmesystemet. Samma dimension och avstånd.Johan Gunverth skrev:
Också möjligt att det aldrig ens kopplades in utan bara förbereddes? Garaget håller nämligen plusgrader enbart med en radiator och isoleringen (om än inte särskilt varmt!).
Det udda var att det helt plötsligt började komma vatten. Vi flyttade in under hösten då det var fuktigare i marken och nu var första gången det runnit ut under trappan.
En möjlig orsak till det kan vara att vatten runnit ned i en skarv i betongplattan där golvets beläggning gett mig sig.
Så en kombination av detta och det du säger om att rören rostat sönder och tar in vattnet skulle kunna vara orsaken till det!
Logga in
Skapa konto
Skarven i golvet där det samlats massa smältvatten i väntan på att jag skulle skaffa en golvskrapa.
Logga in
Skapa konto
Bara spekulation men sprickans läge i pottan stämmer rätt väl med vart rören kommer ut under trappan.
Jag skrapade bort allt vatten och placerade ett gammalt mjölkpaket under röret för att fånga upp vattnet.
Om den teorin stämmer borde det sluta droppa om några dagar!
Ja, tänkte också det då det stämmer väldigt bra med placeringen men det syns inga tecken på att det kommit upp några rör under fönstret.13th Marine skrev:
Rören till det det elementet som finns kommer upp genom plattan.
Skulle kunna vara så att det bara aldrig kopplades in och att de ligger fram dit.
Nope. Snustorrt längs med röret och bara fukt vid mynningen!T TypRätt skrev:
Intressant att det bara är ur ena också. Andra kan ju vara helt också om teorin ovan stämmer.
Vad är det för dörr som går in i det "outgrävda" utrymmet under garaget(?)
Tycker rören sitter lite väl långt ner, dvs. varför förlägga dem så djupt om de går till någon f.d. installation i garaget? Annars kan man väl tänka sig att de kommer upp någonstans ur golvet där det tidigare suttit en radiator. Kanske kapat längs med golvet och dolt under ett senare utfört ytskikt.
Tycker rören sitter lite väl långt ner, dvs. varför förlägga dem så djupt om de går till någon f.d. installation i garaget? Annars kan man väl tänka sig att de kommer upp någonstans ur golvet där det tidigare suttit en radiator. Kanske kapat längs med golvet och dolt under ett senare utfört ytskikt.
Om du tror det är smältvattnet som läcker in, färga smältvattnet med typ spårfärg och kolla om det kommer ut rött. Kan nog lämna fläckar på golvet, men det gör kanske inget.K kastabort skrev:Hej,
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]