Frågar av nyfikenhet, besöker allt inom livsmedelshanterings genom mitt jobb.
I Stockholm har det senaste åren byggts flera gigantiska anläggningar för mer eller mindre automatiserad packning av matkassar som just tagits i drift.
Man måste undra hur det kommer gå för dessa om folk slutar köpa mat på nätet för att spara pengar.
Själv har jag aldrig köpt en "Kasse" då jag vill ha kvar den lokala butiken som ligger på 2 min promenad bort, så jag vet inte vad det kostar.
Vid en liten undersökning på radio på vad folk skulle spara in på nu i kärvare tider, sa de släcka lampor, duscha mindre, ha kallare hemma mm, men 3 av de 5 intervjuade sa även att de skulle sluta handla mat på nätet.
Vad säger ni som handlar på nätet ??

Den mat jag handlar på nätet ser jag inte någon anledning att sluta med därför att jag gör bedömningen att jag tjänar på det. Någon gång varje eller varannan månad brukar jag storhandla från någon matkedja (Coop, ICA eller Willys). Jag får ju de priser jag betalt även om jag fysiskt gått till affären, men den stora fördelen är att jag bara köper det jag tänkt köpa och att jag handlar mer sällan och spar tid på det. Jag schemalägger det till en tidpunkt när jag ändå ska in till stan så det blir inget extra bilåkande. Enda nackdelen jag ser med det är att ibland är vissa varor slut och passande reservalternativ saknas, ofta p.g.a. att det jag beställt varit prisnedsatt.

Däremot när det gäller olika typer av färdigkomponerade matkassar så tror jag att de kommer att få problem. De har väl varit dyrare än att köpa maten separat redan tidigare så behöver man snåla in så finns det väl ingen anledning till att inte snåla på den typen av tjänster.

• Gilla
calibramicke och 1 till
  • Laddar…
Vi internethandlar ofta våran mat från Willys, men vi har aldrig provat någon "färdig" påse vi har pratat om att göra det men aldrig kommit till!

Våran vanliga inhandling av mat via Willys gör det varken dyrare eller billigare än att fysiskt handla.

Dock har jag inte nå under senaste 6månaderna märkt av att det blivit så mycket dyrare att handla. Våran vanliga veckomatsedel ligger på samma summa nu som för ett år sedan, bara små variationer i pris.

L Lutte skrev:
Dock har jag inte nå under senaste 6månaderna märkt av att det blivit så mycket dyrare att handla. Våran vanliga veckomatsedel ligger på samma summa nu som för ett år sedan, bara små variationer i pris.
Hur kan du ha missat det, eller handlar du aldrig t.ex. kaffe, mjölk, smör. Eller så är du storkonsument av purjolök. Själv tycker jag nästan allt blivit märkbart dyrare.

• Gilla
SonnyListon och 13 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Hur kan du ha missat det, eller handlar du aldrig t.ex. kaffe, mjölk, smör. Eller så är du storkonsument av purjolök. Själv tycker jag nästan allt blivit märkbart dyrare.
Nu är jag faktiskt gift och har en fru, så handlar inte!

Skämt o sidå, så vi har alltid handlat för en viss summa och det har som inte ändrat sig nå speciellt. Korrigerar vi för att vi inte handlar blöjor eller välling så tror jag vi ligger plus minus noll.

R
L Lutte skrev:

Skämt o sidå, så vi har alltid handlat för en viss summa och det har som inte ändrat sig nå speciellt. Korrigerar vi för att vi inte handlar blöjor eller välling så tror jag vi ligger plus minus noll.
Så ni har bara blivit lite hungrigare, eller ätit sämre?

Detta är ju lika dumt som "jag har inte märkt av ökade bränslepriser, jag tankar alltid för 100 spänn"

Livsmedel HAR blivit mycket dyrare det behöver knappast debatteras.

• Gilla
mickewest och 3 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:

Du har en ekonomiskt skicklig hustru;)

• Gilla
  • Haha
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Eller så har hon börjat snatta. Får hon inte mer matpengar så måste hon väl lösa det på något sätt ;)

R RoAd skrev:
Så ni har bara blivit lite hungrigare, eller ätit sämre?

Detta är ju lika dumt som "jag har inte märkt av ökade bränslepriser, jag tankar alltid för 100 spänn"

Livsmedel HAR blivit mycket dyrare det behöver knappast debatteras.
Vi köper samma varor som tidigare och samma mängd som tidigare och har inte märkt av nå större ökningar. Antagligen så köper vi inte dom varor som har dragit iväg som mest i pris så vi märker inte av prisökningen lika mycket?!

Men vad är mycket dyrare? 150kr i månaden eller 1500kr i månaden för genomsnittsfamiljen?

yonna yonna skrev:
Kan så vara, men skulle inte tro det.

Vi storhandlar bulkvaror och så besöker vi butiker som vi ändå kör förbi för att försöka hitta varor på kort datum så vi slipper köra i onödan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, samma kosthållning och fortsätter även handla lokalproducerat i deras egna gårdsbutiker. Lojalitet för att de förhoppningsvis ska klara sig.

• Gilla
  • Älska
reez och 2 till
  • Laddar…
Färdigkomponerad matkasse har aldrig varit aktuellt då jag är alldeles för kräsen för det.
Beställning via nätet för upphämtning eller hemleverans har jag redan tidigare låtit bli, dels av prisskäl men även av rädsla att få ”sämre” färskvaror.
Om jag handlar för en vecka, och jag tänkt mig att fläskkotletterna ska användas sista dagen, så gäller det ju att bäst före datum sträcker sig minst dit. Det gissar jag att ingen kan garantera mig…..eller?

Bortsett från mitt eget beteende, så är det inte omöjligt att ditt resonemang stämmer.
Det är ju rimligt att tro att i den mån man måste spara, så är det ”lyxkonsumtion” man drar in på. Där skulle ju matkasse kunna ingå. (Ok, inte direkt lyx kanske, men lätt att dra in på)

/C

BirgitS
Isakare Isakare skrev:
Frågar av nyfikenhet, besöker allt inom livsmedelshanterings genom mitt jobb.
I Stockholm har det senaste åren byggts flera gigantiska anläggningar för mer eller mindre automatiserad packning av matkassar som just tagits i drift.
Man måste undra hur det kommer gå för dessa om folk slutar köpa mat på nätet för att spara pengar.
Själv har jag aldrig köpt en "Kasse" då jag vill ha kvar den lokala butiken som ligger på 2 min promenad bort, så jag vet inte vad det kostar.
Vid en liten undersökning på radio på vad folk skulle spara in på nu i kärvare tider, sa de släcka lampor, duscha mindre, ha kallare hemma mm, men 3 av de 5 intervjuade sa även att de skulle sluta handla mat på nätet.
Vad säger ni som handlar på nätet ??
Jag började storhandla på Ica online med hemleverans för 2-3 år sen i stället för att åka till Ica Maxi och storhandla varannan vecka. Priserna lär vara samma (enligt Ica och för extrapriser stämmer det i alla fall) och handlar man för mer än 1200 kr så är det ingen leveransavgift utan det man betalar för är papperskassarna (2 kr/styck och 7 st var det åt sist). Men å andra sidan behöver jag ju inte betala bilresan fram och tillbaka samt att det blir mindre impulsköp så jag tror att det går rätt jämnt upp.

Om jag vill dra in på matkostnaden är det nog inte hemleveransen som försvinner utan att jag väljer billigare varor.

Färdiga kassar har inte varit aktuellt för det fungerar dåligt när man är allergisk mot vissa rätt vanliga matvaror.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
R
L Lutte skrev:
Vi köper samma varor som tidigare och samma mängd som tidigare och har inte märkt av nå större ökningar. Antagligen så köper vi inte dom varor som har dragit iväg som mest i pris så vi märker inte av prisökningen lika mycket?!
Det låter osannolikt eftersom nästan allt blivit dyrare. Men visst, det är ju som mycket annat inte 100% omöjligt.

L Lutte skrev:
Men vad är mycket dyrare? 150kr i månaden eller 1500kr i månaden för genomsnittsfamiljen?
Generellt har livsmedelpriserna ökat med över 10% i år. Det klassar nog de flesta som rätt mycket historiskt sett.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Skulle aldrig falla mig in att handla mat på nätet. Så det är inget jag tänker dra in på. Skulle heller inte handla på ICA. Frugan handlar på Coop medans jag hellre handlar på Lidl eller mer intressanta butiker med all världens olika matvaror. Varför betala 40kr/kg för tomater på Ica när man kan köpa dom för 25 på Lidl eller 15 på ”allmatsbutiken”

• Gilla
Oskick och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.