1 584 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Kommer näringen ner till rötterna?
Sida 1 av 2
Skulle plantera en mindre häck och fick lite bråttom med allt. Det gäller avenbok. Rötterna är mest planterade i den ursprungliga jorden som är av lerig och sand/stenig jord. Jag blandade upp med lite ny planteringsjord men inte alls så mycket som jag önskade. Hade ca en påse per planta.
Nu behöver diket fyllas igen ännu mer och har därför köpt mer planteringsjord. Däremot kommer den mesta ligga ovanpå rötterna.
Kommer näringen från planteringsjorden ändå sjunka ner till rötterna trots att den ligger överst?
Nu behöver diket fyllas igen ännu mer och har därför köpt mer planteringsjord. Däremot kommer den mesta ligga ovanpå rötterna.
Kommer näringen från planteringsjorden ändå sjunka ner till rötterna trots att den ligger överst?
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
I tät jord som du beskriver är kanske det viktigaste att se till att rötterna inte drunknar/ruttnar, därav rådet att gräva ett rejält dike man planterar i för att fixa dränering. Men avenbok är inte så kinkig på jordmån efter vad jag begriper så kanske det kan funka.
Hur vet man om rötterna ruttnar?H Harald Blåtumme skrev:
Ok men kommer näringen ner tror du?
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
Vet inte hur du grävt för nya häcken men bevaka fukthalten nere vid rötterna så den blir lagom. Vi satte en avenbokshäck för ett par år sedan och då grävdes ett dike typ 70 cm brett och en meter djupt, detta för att det var rätt hård näringsfattig jord och vi ville ge rötterna bra chans att utveckla sig neråt och utan att det blev för kompakt. Fylldes med planteringsjord blandat med ursprungsjorden.
Första säsongerna fick vi vattna en del via droppslang för att få ner fukt på djupet, nu har det stabiliserat sig och vattning behövs inte så mycket längre mer än i torkperioder möjligen.
Första säsongerna fick vi vattna en del via droppslang för att få ner fukt på djupet, nu har det stabiliserat sig och vattning behövs inte så mycket längre mer än i torkperioder möjligen.
Vi grävde bara 50cm djupt och hade som sagt väldigt lite planteringsjord att fylla med. Uppskattar ca 15% ny planteringsjord, resten var ursprungsjord. Vi vattnar med slang.H Harald Blåtumme skrev:Vet inte hur du grävt för nya häcken men bevaka fukthalten nere vid rötterna så den blir lagom. Vi satte en avenbokshäck för ett par år sedan och då grävdes ett dike typ 70 cm brett och en meter djupt, detta för att det var rätt hård näringsfattig jord och vi ville ge rötterna bra chans att utveckla sig neråt och utan att det blev för kompakt. Fylldes med planteringsjord blandat med ursprungsjorden.
Medlem
· Sverige
· 5 685 inlägg
Jag vet bara vad vi gjort, hoppas någon avenboksexpert kan titta in här och ge vidare råd. Jag säger absolut inte att det vi gjorde var nödvändigt bara att det visade sig vara tillräckligt. Kan vara fullt tillräckligt det du gjort, jag vet inte vad det är för tecken man ska observera.
Näringen i påsjord håller bara några veckor. Ett problem om man gräver ett hål, fyller på med ren påsjord och planterar däri är att rötterna inte letar sig ut ur hålet med "finjorden", rotsystemet blir litet och växten känslig för torka. Bättre att plantera i leran lätt utblandad med organiskt material. Lera håller näring bra men behöver lättas upp. Barkmull ger då bättre struktur under längre tid än torvbaserad påsjord, men skulle inte ha panik om jag gjort som du. Jordförbättra årligen ovanifrån men ett lager barkmull, kompost eller ko/hästgodsel så blir jorden bättre över tid. Vill du tillföra kväve så kasta ut hönsgödsel innan regn. Mata jorden, inte växterna 
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Avenbok är grym. Klarar typ all skitjord och har inga större krav på näringsinnehåll.
Jag satte en för ca 5 år sedan, en blöt höst i lerjord. Det var rena sörjan. Petade upp ett hål med en planterinsspade och stoppade ner plantan, tryckte tillbaka lite lervälling, sen var det klart! Var absolut minsta storleken på plantor man kan hitta. Vattnade med droppslang första sommaren.
Använde ingen jordförbättring alls och nu är den 180cm och tät och fin.
Toppa den när den kommit upp på höjden du vill ha, klipp sparsamt tills dess, trimma in genar som går rakt ut så den inte blir för bred bara. Gick över mina 60m med sekatör första 3 åren
Jag satte en för ca 5 år sedan, en blöt höst i lerjord. Det var rena sörjan. Petade upp ett hål med en planterinsspade och stoppade ner plantan, tryckte tillbaka lite lervälling, sen var det klart! Var absolut minsta storleken på plantor man kan hitta. Vattnade med droppslang första sommaren.
Toppa den när den kommit upp på höjden du vill ha, klipp sparsamt tills dess, trimma in genar som går rakt ut så den inte blir för bred bara. Gick över mina 60m med sekatör första 3 åren
Hah ok då känns det som vi hade klarat oss utan planteringsdikeS sk0nk skrev:Avenbok är grym. Klarar typ all skitjord och har inga större krav på näringsinnehåll.
Toppa den när den kommit upp på höjden du vill ha, klipp sparsamt tills dess, trimma in genar som går rakt ut så den inte blir för bred bara. Gick över mina 60m med sekatör första 3 åren![]()
det svåra är att bedöma vad som är en lagom mängd vatten? Könns som största risken är att man råkar utsätta växterna för mögel
Räkna med att den växer lite svagare första säsongen innan rötterna etablerat sig, sen växer den som en tok! Typ 30-50cm per säsong 
Men tänk bara på att inte klippa den på höjden innan den är uppe på slutnivån. Många andra häckar ska man ju hålla nere för att dom ska bli täta men inte bok/avenbok.
Men tänk bara på att inte klippa den på höjden innan den är uppe på slutnivån. Många andra häckar ska man ju hålla nere för att dom ska bli täta men inte bok/avenbok.
Planteringsjord innehåller mest torv. Den försvinner med tiden. Så när man planterar träd och buskar bör det inte vara i bara eller stor andel planteringsjord.