maskeradeproggaren
Har detta larm från stenåldern via securitas (var det från början. Fakturan senaste året kommer från verisure men de har inte bytt något, dvs samma hårdvara)

Som jag sagt upp. Men kommer larmet fortsätta fungera lokalt dvs börjs tjuta (men inte kontakta larmcentralen) om det är larmat och upptäcker rörelse?

(Fattar att jag skulle kunna försöka trigga igång det men vill helst kolla här först pga grannarna.

Larmet heter sd 896, se bild nedan.

Säkerhetssystemkontrollpanel med text och knappsats, anvisningar för Securitas Direct, indikator för tillkopplat larm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med största sannolikhet ja. Larmet kan inte tillåtas slås ut för att förbindelsen till larmcentralen upphör, detta kan ju ske pga kabelbrott/störningar etc.
Kanske dyker det upp något felmedelande i displayen när larmet inte får kontakt med larmcentralen.

• Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
E etompau skrev:
Med största sannolikhet ja. Larmet kan inte tillåtas slås ut för att förbindelsen till larmcentralen upphör, detta kan ju ske pga kabelbrott/störningar etc.
Kanske dyker det upp något felmedelande i displayen när larmet inte får kontakt med larmcentralen.
ok tack för input. Larmet har varit uppsagt någon månad och har inte märkt något annorlunda, felmeddelande etc så låter rimligt. Tänkte de kanske kunde skicka någon signal som gjorde larmet obrukbart.

maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
ok tack för input. Larmet har varit uppsagt någon månad och har inte märkt något annorlunda, felmeddelande etc så låter rimligt. Tänkte de kanske kunde skicka någon signal som gjorde larmet obrukbart.
2 saker kommer hända med säkerhet:
* Larmmottagningen kommer sluta fungera, dvs ingen åtgärd kommer ske hos larmcentralen om ditt larm skickar signaler.
* SIM-kortet kommer sluta fungera vilket bryter överföringen mot larmcentralen. Detta skapar ett felmeddelande i display. ”Behov av service * 2”
2 saker som kan hända beroende på avtalsform:
* En tekniker från din lokala servicepartner ringer och vill plocka ned dom delar som inte är utköpta.
* Det görs en fjärravstängning av ditt larm och det kommer sluta fungera.

Att det gått en månad och inget har hänt betyder ingenting. Din uppsägningstid är längre än så.

Ring kundservice och gör klart för dom att du vill behålla larmet utan uppkoppling om du önskar det.

maskeradeproggaren
Jockas021 Jockas021 skrev:
2 saker kommer hända med säkerhet:
* Larmmottagningen kommer sluta fungera, dvs ingen åtgärd kommer ske hos larmcentralen om ditt larm skickar signaler.
* SIM-kortet kommer sluta fungera vilket bryter överföringen mot larmcentralen. Detta skapar ett felmeddelande i display. ”Behov av service * 2”
2 saker som kan hända beroende på avtalsform:
* En tekniker från din lokala servicepartner ringer och vill plocka ned dom delar som inte är utköpta.
* Det görs en fjärravstängning av ditt larm och det kommer sluta fungera.

Att det gått en månad och inget har hänt betyder ingenting. Din uppsägningstid är längre än så.

Ring kundservice och gör klart för dom att du vill behålla larmet utan uppkoppling om du önskar det.
Har ännu inte fått några varningar i displayen eller liknande så jag har använt larmet som vanligt.

En sak slog mig häromdagen. För några år sedan så råkade larmet gå på av misstag och jag inte var hemma, och Securitas fjärravstängde larmet då. Men om nu larmet fungerar lokalt och det blir utlöst och man inte är på plats. Kommer det tjuta tills tidens evighet (man kan ju vara på semester) eller tjuter det ett par minuter och sedan slutar?

Skulle säga att alla larm har en timer för sirentiden som stänger av sirenen efter en inställbar tid, kanske 3-10 minuter.

• Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Har ännu inte fått några varningar i displayen eller liknande så jag har använt larmet som vanligt.

En sak slog mig häromdagen. För några år sedan så råkade larmet gå på av misstag och jag inte var hemma, och Securitas fjärravstängde larmet då. Men om nu larmet fungerar lokalt och det blir utlöst och man inte är på plats. Kommer det tjuta tills tidens evighet (man kan ju vara på semester) eller tjuter det ett par minuter och sedan slutar?
Grattis till ett gratis larm (som du iofs betalat flera gånger om iom avtalet). Håll nu hårt i huvudkoden så kan du byta koder vid behov och nästa ägare fortsätta använda det.
Tiden som sirenerna tjuter brukar vara ställt 3-5 minuter sedan tystnar dom även fast ingen kvitterat.

• Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.