B byggarätt skrev:
Lustigt hur det i en tråd där man ska diskutera hur man ska bygga för att ta hänsyn till ändrade villkor med vatten vind väder drar till sig människor som är ointresserade av byggteknik och boende!
När man planerar en byggnad så bör man tänka långt in i framtiden med byggteknik och materialval och platts för byggnaden!
Våra förfäder tänkte på framtiden när de byggde!
Det borde vi också och då platsar inga religioner eller ideologier som ropar om jordens undergång!

Hus och infrastruktur skapas för människor som visste om naturkatastrofer och hur väder och vind påverkar!
Det tydligaste exemplet Lissabon 1758 där staden utsattes för en Tsunami och förstördes till stora delar och förstod att Upplysningen med Newton gav möjligheter att återuppbygga Lissabon och skydda sig mot Tsunamis!
Den här tråden handlar om hur vi kan skydda oss mot klimat och klimatalarmisters påverkan på vilka markområden vi ska bygga på och hur!

Jag har byggt ett antal hus och allihop har påverkats mer av dårar i myndigheter o omgivning än av klimat och tidens tand!
Hela principerna om rötskydd o fukt o uv skydd av trä är i princip förstört!
När det gäller byggnadens påverkan på människors hälsa så har djur på djurparker bättre skydd än människor i mögelskadade lägenheter!
Vatten hanteringen i våra samhällen blandar svarta trend med grå och dagvatten och struntar i konsekvenser för byggnader människor o miljö
Samhällsplaneringen är i händerna på dessa djupt okunniga politiska religiösa människor som inte vet ett dyft om Arkitektur!!!!

En byggnad börjar slutar och lever som Arkitektur och utförs i byggnadskonst .... Allt grundat i djup kunskap om hur varldens vetenskap fungerar!
Jag delar din uppfattning fram till stycket där du talar om att du byggt mycket. Utan tvekan har du formulerat dig här på forum som visar kompetens och har mycket att komma med inom ditt område. Men där någonstans, efter det stycket blir det mer tyckanden.. börjar bli för flummigt för mig.. om var man ska söka svaren på hur fel det blivit på sina håll.. inte särskilt underbyggt.

Det rör många samverkande faktorer att reda i.

Redigerat:
Sydpolen växter inte och all is på planeten har smät vid 9 C. Möjligen tidigare än så.

Glömde säga.. att din slutkläm, klippt in nedan, förtjänar understrykas, den är ju central och där kan jag absolut hålla med.

Med tillägg, att gott hantverk där utöver i många avseenden bygger på lång beprövad erfarenhet över tid - som i sig är en del av erkänd vetenskap... (exv. uttyckt som sådant, på medicinska områden.. all sjukvård ska exv. bygga på "vetenskap och beprövad erfarenhet").

B byggarätt skrev:
En byggnad börjar slutar och lever som Arkitektur och utförs i byggnadskonst .... Allt grundat i djup kunskap om hur varldens vetenskap fungerar

RACS RACS skrev:
Glömde säga.. att din slutkläm, klippt in nedan, förtjänar understrykas, den är ju central och där kan jag absolut hålla med.

Med tillägg, att gott hantverk där utöver i många avseenden bygger på lång beprövad erfarenhet över tid - som i sig är en del av erkänd vetenskap... (exv. uttyckt som sådant, på medicinska områden.. all sjukvård ska exv. bygga på "vetenskap och beprövad erfarenhet").
Kan bara säga att om man inte bygger hus för människor utan bygger hus för alarmister så skulle mänskligheten bott i bunkrar istidsfort och nu arkar som flyter!

Självklart ska vetenskap vara grunden för allt människan gör så också byggnader!!!
Klimatet är den största bluffen sedan jorden är platt bluffen som kyrkan försökte med våld lura människor!
Nu har vi alarmister som räknar barnbarnens andetag för att minska CO2 jösses!

Bygg baserat på seriös vetenskap och emperi så kommer ditt hus att placeras på en plats där människor mår bra utan ångest och räddslor för klimatkatastrofer som är mycket osannolika om mänskligheten har tur med meteoriter och vulkaner samt att nästa istid dröjer!
Det finns inga nu kända bevis för att vi står inför den katastrof som CO2 maffian målar upp!
Däremot finns det ekologiska hot och beteenden som gör våra byggnader utsatta!
Värst hotar människor varandra med krig o konflikter som utraderat hela länders byggnader!

En svårighet är att lokal byggtradition o kunskaper försvinner och ersätts med global skrytbyggda slit o slängbyggnader!

Värst är hur dålig miljöer som byggs är hur folks hälsa o psyke påverkas och utrymmet för galenskaper o rykten om 10 år kvar sprids och inga vågar bygga i teknik för evigt liv för byggnader

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
R
B byggarätt skrev:
Självklart ska vetenskap vara grunden för allt människan gör så också byggnader!!!
Just vetenskapen håller ju inte med dig. Dessutom är du ruskigt off-topic i en tråd som just INTE skulle handla om klimathotets vara eller icke vara.

• Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Just vetenskapen håller ju inte med dig. Dessutom är du ruskigt off-topic i en tråd som just INTE skulle handla om klimathotets vara eller icke vara.
Tvärtom tråden och mina inlägg handlar om hur vi ska göra för att bygga om skyfall och ändrade förutsättningar gäller... fantasier o katastrofer får du gärna hålla på med jag håller mig till att vetenskap och kunnande är väsentligare för hur vi bygger än tro och alarmism

BirgitS BirgitS skrev:
Det ser inte ut att vara sant för jag kan inte hitta de namnen i listan över alla undertecknare.
[länk]
avsnittet Supplemental material
Det ser definitivt som en väldigt stor andel som jobbar med miljön i ett eller annat avseende, till skillnad från de där 500 som byggarätt tog upp.
De stängde listan och rensade den. Det var på nyheterna...

Poängen är att man med en öppen namnlista inte har en aning vem som skrivit under.

Redigerat:
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Kan bara säga att om man inte bygger hus för människor utan bygger hus för alarmister så skulle mänskligheten bott i bunkrar istidsfort och nu arkar som flyter!

Klimatet är den största bluffen sedan jorden är platt bluffen som kyrkan försökte med våld lura människor!
Nu har vi alarmister som räknar barnbarnens andetag för att minska CO2 jösses!

Bygg baserat på seriös vetenskap och emperi så kommer ditt hus att placeras på en plats där människor mår bra utan ångest och räddslor för klimatkatastrofer som är mycket osannolika om mänskligheten har tur med meteoriter och vulkaner samt att nästa istid dröjer!
Det finns inga nu kända bevis för att vi står inför den katastrof som CO2 maffian målar upp!
Däremot finns det ekologiska hot och beteenden som gör våra byggnader utsatta!
Värst hotar människor varandra med krig o konflikter som utraderat hela länders byggnader!

En svårighet är att lokal byggtradition o kunskaper försvinner och ersätts med global skrytbyggda slit o slängbyggnader!

Värst är hur dålig miljöer som byggs är hur folks hälsa o psyke påverkas och utrymmet för galenskaper o rykten om 10 år kvar sprids och inga vågar bygga i teknik för evigt liv för byggnader
Oj det var en salva som heter duga.

Nu ska jag genast säga att den texten är väldigt emotionellt lagt, skulle inte platsa utanför debattfora. Well, jag är van. Har tränat på ett ex som resonerar i samma anda, och törs jag säga att jag inte håller med hela rader ut.. jag är inte expert, men kört många motsvarande debattvändor med exet.

Inte säkert att man ska behöva vara så rädd här i världen, men tänkt om.. värt att ta risken? Jag tycker fö inte om ordet alarmist i sammanhanget, som ett försök att sopa till motståndaren. I samma anda kan man säga förnekare.. eller hur. Vart leder det?

Om man istället för att debattera försöker driva utveckling.. försöker argumentera för att komma till tals med varandra på sakliga grunder? Där kan man nog tappa bort lekmannen lätt.. på teknikområdet. Jag själv har lärt mig att argumentera på basnivå med teknikstudenter på Chalmers..maskinteknik. Men kommer inte långt med dem heller.. :rofl:

Men vågar man ta risken.. som gäller utsläppen alltså.. det är frågan. Tyvärr, så fort vi talar klimat så blir det så emotionellt, även för tekniker.. :thinking:

Men visst, i rubrikens ämne, ett slags statement: Man bygger väl.. när man har val och kunskap på vettiga grunder, bildligt och faktiskt talat..

Och då är det vettigt att lyssna på folk med erfarenhet och kunskap i bagaget, om man själv saknar den. Tur att jag har exet, så kan han i alla fall räkna på hållbarhet då det gäller att bygga om.. eftersom min granittrapp till entre och källare från 30-talet trasar samman av sättningar.. med gammal västkustk lera under, och en massa sprängningar som sker konstant i området nu. (Västlänken byggs). På detta allt regnvatten, som rusar runt.

Så kan det se ut i praktik på en helt vanlig villatomt redan.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
De stängde listan och rensade den. Det var på nyheterna...

Poängen är att man med en öppen namnlista inte har en aning vem som skrivit under.
Att den är rensad har redan varit uppe och det var ju inte många så det är fortfarande 11 000 kvar.

Nåja, om jag t.ex. jobbade på någon biologi-avdelning på Queens Universitet i Kanada så skulle jag ju veta om det finns en professor där som heter Aarssen, Lonnie (bara för att ta ett av namnen i början av listan), så visst finns det en kontroll av vilka som skrivit under, även om det är indirekt.

BirgitS
B byggarätt skrev:
Så du menar att det inte finns något klimat?

B byggarätt skrev:
Tvärtom tråden och mina inlägg handlar om hur vi ska göra för att bygga om skyfall och ändrade förutsättningar gäller.
Dvs. om klimatet ändras.

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att den är rensad har redan varit uppe och det var ju inte många så det är fortfarande 11 000 kvar.

Nåja, om jag t.ex. jobbade på någon biologi-avdelning på Queens Universitet i Kanada så skulle jag ju veta om det finns en professor där som heter Aarssen, Lonnie (bara för att ta ett av namnen i början av listan), så visst finns det en kontroll av vilka som skrivit under, även om det är indirekt.
Och vilken koll har någon på biologi-avdelningen på global uppvärmnings orsaker? Case closed.

Att "skrika" innebär inte att man har rätt.

Därmed inte sagt att det inte finns en global uppvärmning, jag vill bara påpeka att denna listan inte går att använda som källhänvisning runt detta.

• Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Dvs. om klimatet ändras.
Vilket det gör ständigt, oavsett orsak.

Man måste vara förberedd på ändrat klimat och ha stora marginaler både mot varmare och kallare, mer regn och mindre regn när man bygger...

R
Hur var ditt inlägg något annat än ett raljerande över att du inte tror på klimathotet?
B byggarätt skrev:
Tvärtom tråden och mina inlägg handlar om hur vi ska göra för att bygga om skyfall och ändrade förutsättningar gäller... fantasier o katastrofer får du gärna hålla på med jag håller mig till att vetenskap och kunnande är väsentligare för hur vi bygger än tro och alarmism
Lustigt att du själv tycker så. Jag kollade genom de senaste inläggen du gjort här i tråden. Samtliga tycker jag går ut på att förneka klimathotet, kalla folk som tror på forskningen för "alarmister", och raljera i allmänhet över vad du tycker om dem.

Om du inte tror på klimatförändringen så är antagligen detta fel tråd att engagera dig i. Premissen är nämligen att det sker en sådan.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
RACS RACS skrev:
Oj det var en salva som heter duga.

Nu ska jag genast säga att den texten är väldigt emotionellt lagt, skulle inte platsa utanför debattfora. Well, jag är van. Har tränat på ett ex som resonerar i samma anda, och törs jag säga att jag inte håller med hela rader ut.. jag är inte expert, men kört många motsvarande debattvändor med exet.

Inte säkert att man ska behöva vara så rädd här i världen, men tänkt om.. värt att ta risken? Jag tycker fö inte om ordet alarmist i sammanhanget, som ett försök att sopa till motståndaren. I samma anda kan man säga förnekare.. eller hur. Vart leder det?

Om man istället för att debattera försöker driva utveckling.. försöker argumentera för att komma till tals med varandra på sakliga grunder? Där kan man nog tappa bort lekmannen lätt.. på teknikområdet. Jag själv har lärt mig att argumentera på basnivå med teknikstudenter på Chalmers..maskinteknik. Men kommer inte långt med dem heller.. :rofl:

Men vågar man ta risken.. som gäller utsläppen alltså.. det är frågan. Tyvärr, så fort vi talar klimat så blir det så emotionellt, även för tekniker.. :thinking:

Men visst, i rubrikens ämne, ett slags statement: Man bygger väl.. när man har val och kunskap på vettiga grunder, bildligt och faktiskt talat..

Och då är det vettigt att lyssna på folk med erfarenhet och kunskap i bagaget, om man själv saknar den. Tur att jag har exet, så kan han i alla fall räkna på hållbarhet då det gäller att bygga om.. eftersom min granittrapp till entre och källare från 30-talet trasar samman av sättningar.. med gammal västkustk lera under, och en massa sprängningar som sker konstant i området nu. (Västlänken byggs). På detta allt regnvatten, som rusar runt.

Så kan det se ut i praktik på en helt vanlig villatomt redan.
När du lägger om din granittrappa så bör du använda teknik som kan anpassa höjden inför framtida sprängningar sättningar och som låter regnvattnet återföras till leran i lämplig takt!
Det är vetenskapens och byggkunskapernas slutsatser i denna tråd!
Alarmisterna och de som tror att CO2 är något annat än livets gas No2 kommer att hitta något elakt okunnigt med din granittrapp

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Och vilken koll har någon på biologi-avdelningen på global uppvärmnings orsaker? Case closed.

Att "skrika" innebär inte att man har rätt.

Därmed inte sagt att det inte finns en global uppvärmning, jag vill bara påpeka att denna listan inte går att använda som källhänvisning runt detta.
Nu tog jag upp den listan med 11 000 namn därför att någon tog upp en lista med 500 människor som protesterade mot IPCC åsikt och ansåg att det var väldigt betydelsefullt när det gällde att påvisa att IPCC har fel. Den listan är ju känd för att i stort sett bara innehålla folk som inte jobbar med klimatforskning eller något närrelaterat. Alltså håller du med mig om att 500-namnslistan inte innebär något, om jag förstår dig rätt.

Som biolog kan man ju t.ex. jobba med att forska kring om koraller påverkas av ändrat klimat, eller om orsaken till förändringar i antalet fåglar av en viss sort kan bero på att klimatet har ändrats så visst finns det kopplingar.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.