Hej! Jag har klarat mig utan en tanke på att köpa en tigersåg fram tills nu. Visserligen är det först nu som jag äger ett hus från 1929 med en stor trädgård till..

Bakgrund: Jag tänkte försöka få bort, eller i alla fall snygga till, stubben från en trollhassel som vi tog bort i höstas. Jag fick en gammal tigersåg av märket Kellen av svärfar, som inte använt den på många år. Det visade sig att bladet var alldeles för fintandat för att såga i färskt trä. Medan jag köpte nya blad uppenbarade sig hos mig en massa användningsområden för sågen, jag kunde såga upp de gamla trädgårdsmöblerna och den gamla balkongtrallen som vi tänker köra till tippen, men blivit liggande i ett hörn av trädgården; såga ved och kapa ner fler buskar osv. osv.

När jag köpt på mig en samling blad så grusades mina planer något när fästet för bladet i kellensågen gick av halvvägs genom första grenen.

Jag sitter här nu och funderar på om jag faktiskt kommer använda en såg så mycket att det är värt att skaffa en Makita 3070. Hur gör ni som har en? Tar ni fram den istället för bågsåg, koben och fogsvans eller blir den liggande tills den verkligen behövs?

Jag startade också med en billig såg utan pendling som jag sänkte bort när jag skaffade en riktig. Ovärderligt när du ska ta upp hål i dina solida plankväggar eller kapa några grenar över huvudhöjd på ett träd. Skulle säga att du absolut vill ha en bra kraftig maskin, så som 3070 du tittat på, samt en batteridriven som komplement.

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Jag började med en meec, den köptes inför nå rivningsprojekt och den här jag nu använt till att riva farstun, uthuset på säg kanske 60kvm och lite annat smått o gott.

Sen har jag numera en sån där enhandstigersåg från milwaukee den har batteri och är riktigt fin om man ska kapa lite grenar och dylikt det bara smäller till så är skiten borta.
Har även en stor batterimaskin från milwaukee men används bara om det är grövre saker som ska kapas typ en vägg eller stock.

Dock använder jag min meec aka dildon om det är rivning eller andra stora projekt dör det ska kapas mycket.

Mitt tigersågsanvändande steg drastiskt med en batterimaskin så köp en sån om den ryms i din budget.

Köpte en Hikoki 18 volt och den kommer allt som ofta till användning.

Har en blå bosch 18V. Använder den mycket i trädgården. Senast kapning av rötter då jag grävde för två gjutrör. Storleken på tomten gör att batteri är mycket bra. Också bra då fru och son kan gallra. De kör inte motorsågen.

//Ulf

Tar hellre fram tigersågen än motorsågen då det ät mindre som ska sågas. Senast var det för att kapa av rötter på en stubbe b

• Gilla
mstreamer
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag beställde en 3070 nu. Jag tror att det blir bra. Jag har som strategi att inte köpa "bättre" verktyg med batteri eftersom alla mina batteriverktyg som pensionerats har gjort det för att batteriet blivit dåligt snarare än att verktyget slitits ut. Dessutom var det lite för stor prisskillnad på en tigersåg som är i närheten av lika stark.

• Gilla
Oberlin
  • Laddar…
Köp några grova ”rivningsblad” de är perfekt när du ska kapa rötter vid borttagning av stubbar mm.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Har du redan batterimaskiner av något märke så köp en tigersåg i samma serie, du kommer nog märka att den kommer användas till diverse moment!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.