Byggahus.se
A
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Kullatorp och 15 till
  • Laddar…
Jag tror absolut att priserna kommer påverkas positivt när räntan går ner, frågan är dock om vi nånsin kommer ner på samma nivåer som tidigare.
Jag tror inte räntan kommer vara markant lägre om ett år.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 25 till
  • Laddar…
Jag tror också, tyvärr för er del, att det kommer att dröja innan priserna pterhämtar sig, i alla fall i reala termer.

Räntan pressar priserna, men också oro för fortsatt höga elpriser och lågkonjunktur.

Inflationen talar till er fördel, i och med att det egentligen mest handlar om minskning av pengars värde, men samtidigt lär det ju ta några år innan lönerna kommer ikapp kostnaderna.

Så på kortare sikt än tre år lär ni nog förlora pengar.

Ska ni byta ett hus till ett annat av motsvarande värde betyder ju det ofta inte så mycket, men ”försvinner” hela kontantinsatsen blir problemet förstås stort.

Ni sitter inte i en avundsvärd situation, och tyvärr har jag inget mer upplyftande att komma med.
 
  • Gilla
jonaskop och 23 till
  • Laddar…
A
P pjkw skrev:
Jag tror absolut att priserna kommer påverkas positivt när räntan går ner, frågan är dock om vi nånsin kommer ner på samma nivåer som tidigare.
Jag tror inte räntan kommer vara markant lägre om ett år.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror också, tyvärr för er del, att det kommer att dröja innan priserna pterhämtar sig, i alla fall i reala termer.

Räntan pressar priserna, men också oro för fortsatt höga elpriser och lågkonjunktur.

Inflationen talar till er fördel, i och med att det egentligen mest handlar om minskning av pengars värde, men samtidigt lär det ju ta några år innan lönerna kommer ikapp kostnaderna.

Så på kortare sikt än tre år lär ni nog förlora pengar.

Ska ni byta ett hus till ett annat av motsvarande värde betyder ju det ofta inte så mycket, men ”försvinner” hela kontantinsatsen blir problemet förstås stort.

Ni sitter inte i en avundsvärd situation, och tyvärr har jag inget mer upplyftande att komma med.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror också, tyvärr för er del, att det kommer att dröja innan priserna pterhämtar sig, i alla fall i reala termer.

Räntan pressar priserna, men också oro för fortsatt höga elpriser och lågkonjunktur.

Inflationen talar till er fördel, i och med att det egentligen mest handlar om minskning av pengars värde, men samtidigt lär det ju ta några år innan lönerna kommer ikapp kostnaderna.

Så på kortare sikt än tre år lär ni nog förlora pengar.

Ska ni byta ett hus till ett annat av motsvarande värde betyder ju det ofta inte så mycket, men ”försvinner” hela kontantinsatsen blir problemet förstås stort.

Ni sitter inte i en avundsvärd situation, och tyvärr har jag inget mer upplyftande att komma med.
Ok men är vi på botten nu enligt din uppfattning eller förlorar vi mindre av att sälja nu mot t.ex. om ett år?
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
K
A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
Vi köpte precis som er troligen på den absoluta toppen precis innan räntorna skenade uppåt. Vi hade kalkylerat på en ränta runt 1,5% men landade vid tillträdet på ca 3,3%, dvs mer än dubbelt så mycket. Vid lån på ca 5MSEK blir det stor skillnad.

Att tro på låga räntor för alltid gör vi inte, men vi har nästan alltid bundit för trygghet så vi avsåg att binda min 5 år, då på utlovad ränta under 2%, men så blev inte fallet. Att vi köpte för dyrt, ja såklart, men där vi bor går det inte att hitta en bostad under 4,5MSEK vilket då är lägenhet med 2 rum så inte så mycket val tyvärr än att överköpa sig då vi inte kan flytta långt bort pga arbeten.

Vår plan är att stå ut 5 år med höga kostnader och hoppas på att marknaden återhämtar sig, sen lämnar vi nog storstadslivet mot landet för att få mer för pengarna och till lägre kostnader.

Kan inte råda er hur ni ska göra men ni kommer mest troligen förlora på att sälja idag. Kan ni lyssna med banken om ni har möjlighet att inte amortera en period?
 
  • Gilla
Crank och 11 till
  • Laddar…
A Adam Robertsson skrev:
Ok men är vi på botten nu enligt din uppfattning eller förlorar vi mindre av att sälja nu mot t.ex. om ett år?
Sur situation. Jag tänker så här
A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
Sur situation. Jag tänker så här. Räntan sänktes tidigare för att vi i princip inte hade någon inflation. Räntan höjs nu för att vi har för mycket inflation. Så längre folk har jobb och pengar över till konsumtion så kommer vi ha inflation.

Privatpersoner tenderar att ha kortare bindningstider på sina lånevilkor medans företag tenderar att ha längre. Så att Privatpersoner känner av högre räntor först tycker jag inte är konstigt. När företagen får större kostnader för sina lån så kommer de resultera i mindre investeringar alltså mindre folk som blir anställda. Kan också resultera i besparingar alltså folk får lämna sin tjänst. Vilket bör leda till högre arbetslöshet och lägre konsumtion därav för låg inflation och en ränta som bör sänkas.

Så som någon skrev tidigare om några år kanske 3, 5 eller 8 så kommer vi ha lägre räntor igen.

Detta är bara tankar ifrån mig är inte alls utbildad i national ekonomi så kan såklart ha fel i de jag skrivit 😊
 
  • Gilla
Dontan och 2 till
  • Laddar…
Omöjligt att säga. Personligen gissar jag (men detta är verkligen inte något expertområde för mig), att priserna kommer att fortsätta sjunka ett tag till. Men om det handlar om 2%, 10% eller 20% ligger i dunkel. Även tidshorisonten, vi kommer att se slutet på den här inflationskarusellen om 1 - 5 år. Jag tror att räntehöjuningarna som vi sett kommer att få en fördröjd effekt. Många har en bra marginal i sin ekonomi, kostnadökningarna, både inflationen och räntehöjningarna "svider" inte ännu. Man har råd att gå back några månader. Men kostnadsökningarna som många hittils klarat genom att dra ned lite på krogbesöken osv. kommer att komma ifatt.

Men samtidigt som fler drar ned på sitt önskade boende och inte köper. Så ju längre tiden går så kommer också fler som egentligen måste byta upp sig (fått fler barn, "vuxit ur" sin studentlägenhet), att accumuleras, efterfrågan ökar.

Den som kan korrekt analysera den ändrade balansen på marknaden bör kunna få nobelpriset i ekonomi.

Och så har vi faktorer som triggar nedgång i ekonomin, en eskalering av kriget kommer att ge en ny dip. De direkta kostnaderna för kriget kommer att motsvara en skattehöjning på 5 -10% under de närmaste 20 - 30 åren. Även om inte skatterna höjs, så blir effekten att saker som idag betalas av skatten får vi betala på annat sätt, infrastruktursatsningar ställs in osv. Och en eskalering kommer, det är jag övertygad om.
 
  • Gilla
Crank och 12 till
  • Laddar…
A Adam Robertsson skrev:
Ok men är vi på botten nu enligt din uppfattning eller förlorar vi mindre av att sälja nu mot t.ex. om ett år?
Det är nästan omöjligt att sia om utvecklingen på bopriserna men man får försöka förhålla sig till prognoserna i dagsläget:
-Den ena är att troligtvis kommer räntan höjas 0,25% till efter sommaren.
-Genomslaget för räntehöjningarna ligger troligtvis alla fall 1 år bort då dom flesta bundna lån förhandlats om
-Vi har fortfarande en inflation runt 6-7% som troligtvis inte kommer matcha löneökningarna förrän tidigast nästa år. Dvs köpkraften kommer fortsätta urholkas.
-Konjukturen väntas börja vika och falla framöver, troligtvis kommer arbetslöshetssiffrorna börja öka framöver.

Utifrån detta så får man göra en bedömning, just nu pekar det och fallande eller stillanstående priser i ett par år alla fall man om tex räntehöjningar uteblir eller till och med minskar alternativt att tex inflationen skulle falla snabbare än prognosen så kan det ju ändra förutsättningarna till det positiva för marknaden.
 
  • Gilla
m96thorn och 1 till
  • Laddar…
Om ni säljer och ska köpa något annat hus eller lägenhet så har dom tappat lika mycket i värde som ett eget så det jämnar ut sig.
Om ni säljer rakt av och flyttar till en hyreslägenhet då tappar ni pengarna.
 
  • Gilla
Auson och 13 till
  • Laddar…
Svaret på rubriken är nog ja i någon mån. Men ingen kan förutspå räntan ett år (eller mer) framåt. Att skjuta upp något p.g.a. att man hoppas att räntan ska gå ner är nog ingen idé, tyvärr.
 
A Argastesnickaren skrev:
Om ni säljer och ska köpa något annat hus eller lägenhet så har dom tappat lika mycket i värde som ett eget så det jämnar ut sig.
Om ni säljer rakt av och flyttar till en hyreslägenhet då tappar ni pengarna.
TS problem är att kontantinsatsen utplånats. Det må vara en teknikalitet men om dom säljer sitt hus kan dom lösa lånet men har ingen kontantinsats att putta in i det nya huset...Dvs dom sitter fast. Här ser man också risken att köpa hus med hög belåning.
 
  • Gilla
Crank och 23 till
  • Laddar…
coconut
På tidshorisonten sälja nu eller om ett år, kommer troligen priset vara lägre om ett år. Då räntan antagligen är högre än nu.

Tror inte ens Riksbanken tror på räntesänkning förrän tidigast under 2025, vilket antagligen även kommer revideras vid nästa räntebesked i september.
 
O
Jag har följt bomarknaden sedan 2013 ungefär pga intresse och utbildning. Sedan 2013 har tex DI.se basunerat ut att ”nu kraschar bomarknaden. Priserna kommer gå ner 25%”. Inte bara en gång utan flera sedan dess har deras ”experter” påstått detta. Men som man säger, även en trasig klocka står rätt två gånger per dag.

Priserna sedan 2013 har inte alls gått ner utan upp.

Vad som händer inom ett år vet ingen. Jag låste räntan på 2 år i april och tror inte vi ser en räntesänkning innan dess. Frågan är då hur stor påverkan räntan kommer ha på huspriserna? I vissa områden tror jag det är stor påverkan, i andra mindre. I tex Malmö ser man stor skillnad på prisnedgång mellan olika områden där vissa har ungefär samma priser som 2022 och andra 20-25% lägre.

Köpte själv 2022 och är väldigt glad att vi trivs så otroligt bra i huset. Även om räntan gick upp 10000kr/månaden i april så lyssnar jag på en kollega som genomgick krisen på 90-talet.

”Håll i, håll ut”.
 
  • Gilla
Dannyboy80 och 18 till
  • Laddar…
Här får ni fundera på vad som är mest drivande. Risken att räntorna går upp, priserna går ner el att ni måste flytta?

Priserna på bostäder kan bli lägre. Om ni säljer och priset täcker enbart lånet. Finns hyresrätter dit ni flytta el har ni en backup med pengar för ny kontantinsats?

Om ni måste flytta inom 12 månader så är det bara att sälja. Inga garantier att priser går upp. Personligen tror jag på samma el lägre priser om 12 månader.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vill bara lägga till att det verkar bli ännu svårare att få bukt med inflationen då Sverige importerar en massa från bla euro länder. Så tack vare en oerhört svag valuta importerar vi också en massa inflation.
Vilket då ger att den vanliga strategin höja räntan -> lägre inflation, blir lite mer komplicerad.
 
  • Gilla
Clossa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.