På bilderna: De blåmarkerade delarna av rören som är delvis exponerade (PEX med aluminium) befinner sig i krypgrunden under mitt hus och är inte uppvärmda. Där det är gulmarkerat, dvs innan och efter, finns värmekabel invid röret innanför isoleringen och i ena fallet löper röret upp till badrummet i huset som kommer ha 10 graders underhållsvärme vintertid.
Kommer det att frysa lokalt där rören är exponerade? Eller är vattnet som kommer att vara i ledningarna så smart att det temperaturutjämnar ”i sidled” så att det förhoppningsvis ofrusna vattnet intill håller det frostfritt?
På nedan bild är det alltså värmekabel på ena sidan och på andra sidan om det blåa så är det en övergång från PEM till PEX och där det ligger en värmekabel inuti PEM-slangen fram till nämnda övergång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På nedan bild är det rör som går upp till badrummet, nedanför är det värmekabel innanför isoleringen. Räcker det att jag kompletteringsvis isolerar hela vägen upp till där röret löper in i golvet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan meddela att detta gjorts av vår entreprenör som inte verkar särskilt van vid hus men säkert är kanonduktig på lägenheter. De har konsekvent snålat med värmekabeln och köpt kortare delar som de installerat efter varandra istället för att ha en enda lång, jag är lite deppigt inställd på att jag i slutändan kommer få skaffa en lång värmekabel som jag installerar själv.