Staffans2000
Hejsan. Var hos Kjell och co. och fick "feeling". Så lite förhastat köpte jag en utomhuskamera. Dilemmat är att jag inte hittar någon installationsinstruktion. Nåväl. Bra karl klarar sig själv... tänkte jag. Men ack, vad fel jag hade.
Hittills har jag kopplat in strömkabeln i förhoppning om att kameran och datorn skulle prata med varann. Inte. Båda två är totalt likgiltiga till varandras närvaro. Kameran har även en nätverkskabel, men på datorn är det uttaget redan upptaget av kabeln från routern.
Vad att göra?

https://www.kjell.com/se/sortiment/...omhuskamera-p61639#ProductDetailedInformation

Staffan

Staffans2000
Tackar för tipset.
Jag gjorde som det stod i din länk. Jag kopplade ihop kameran med routern samt laddade ner appen till telefonen. därefter anslöt jag kameraströmsladden enligt instrutionen, och mycket riktigt började rätt lampa att blinka. samtidigt uppmanade jag telefonen att söka efter kameran med hjälp av den nerladdade appen. Här tog det stopp! Ingen kamera hittades. För säkerhets skull gjorde jag om proceduren med min läsplatta (padda?). Samma resultat.
Kan det vara så att telefonen och läsplattan är spärrade för att hitta nya apparater?
Hur som helst -alla tips är mer än välkomna!

Novisen Staffan

Fått det att funka än?
Ser enkelt ut enligt manual men vet också att det enklaste installationerna kan strula så att det gråa håren växer så det knakar.

Har du valt local i appen när du söker efter kamera?

Staffans2000
Nej och ja.

Nej. Funkar ej.
Ja. valde lokal.
Kan det ha något att göra med att jag inte har ett nätverk i den mening att jag kan se min platta i min telefon eller dator, och vice versa?

Läste lite slött tidigare , ser nu att du frågade om kabeln till kameran.

Nätverkskabel till kameran ska pluggas in i din router medans du kör installation via appen på surfplatta/telefon. Kabeln från kamera ska alltså inte stoppas in i din dator.

Staffans2000
Precis så som du beskriver har jag gjort.

Såg det nu när du skrev, jag börjar tydligen bli vimsig..

Prova nollställ kameran och börja sen om med hela proceduren, kan ibland hjälpa.
Brukar vara en liten knapp som oftast måste tryckas in med hjälp av en penna eller nål.

Staffans2000
Idag gjorde jag ett nytt försök med maskinen från helvetet! Denna gång hände ingenting! inte en enda lampa började lysa. Jag nollställde den också, men inte hjälpte det. Dags för återfärd till Kjell och de andra.

Du skrev att mobilens app inte fick kontakt tidigare. Jag tror att den måste vara inkopplad på samma nätverk som kameran (första gången), så din mobil måste gå på wifi, via samma router som kameran är inkopplad på. Om du kör den på mobildata via din operatör så är de inte på samma lokala nätverk.

• Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
H hempularen skrev:
Du skrev att mobilens app inte fick kontakt tidigare. Jag tror att den måste vara inkopplad på samma nätverk som kameran (första gången), så din mobil måste gå på wifi, via samma router som kameran är inkopplad på. Om du kör den på mobildata via din operatör så är de inte på samma lokala nätverk.
Jag är nästan säker på att jag var kopplad till min wifi. Men skam den som ger sig! Nu har jag bytt den avlidna kameran mot en ny. Så får jag försöka igen i morgon.

Tackar för tipsen!

Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.