Jag tycker det ser fint ut, men jag kan inte komma överens med tanken att man skall ha det "riktiga" badrummet nere, när alla sovrummen är uppe. Jag tycker att det är helt fel tänkt, blir ju ett jäkla spring. Inte alltid så kul att ha folk springande halvnakna i huset när man har besök mm.
Jag är helt övertygad om att detta snart kommer bli ett bekymmer hos mig själv, när vi snart antagligen kommer byta sovrum till det övre planet, och duschen är nere. Detta kommer alldeles säkert trigga en renovering av det lilla badrummet uppe.

I
Har försökt att hitta hur man kommer in i huset på BV? Alltså entrén. Men den kanske du har i källarplanet?

Ah! Nu hitta jag den. Saknade ytterdörren. Ser oxå att du ritar i skala 1:75. Använd 1:100 alternativt 1:50 och 1:20 för sektioner och detaljer. Så blir det inte så många fel sen när din elektriker m.fl. ska rita sitt och lämna anbud på jobbet.

Ser inte så tokigt ut, men håller med om att badrum i närheten av sovrummen är bättre. Så varför inte slopa ½-väggen mot hallen på ÖV och dra fram kortväggen på toaletten i höjd med sovrumsväggen så att du åtminstone får plats med en duschplats där?

Ser oxå att du ritat ut var snedtaken börjar och då måste du nog ha duschen mot sovrumsväggen.

Drar du ut toaletten i linje med sovrumsväggen får du oxå dörren till sovrummet att hamna mer naturligt i sammanhanget. Att dörren till dusch/wc hamnar därefter gör nog inte så mycket om den är stängd. I nödfall kan du dra fram WC-väggen ännu en bit och placera dörren vänd 90 grader mot sovrumsdörren. Då ser man i.a.f. inte rakt in i toan.

Har ni tvättstuga i källaren? Den saknas ju annars.

Har ni ordentliga barn som alltid hänger in sina kläder i en garderob? Min efarenhet av barn som kommer in är att de så snabbt som möjligt vill ha av sig ytterkläderna. Om de är väluppfostrade hänger de upp på krokar, men att få dem att hänga in i gaderob..? Till poängen: Balansen mellan gadreober och krokar/hyllor i hallen, hur ser den ut? På ritningen ser det ut som det mest blir garderober.

om ni inte tycker att det är jobbigt med ingång till sovrummet från allrummet så kan ni väl ha kvar den och flytta fram badrummet längre ut i hallen och använda förlängningen som alt tvättstuga, klädkammare mm. vi hade ingång till sovrum från allrumemt i vår förra bostad och upplevde inte alls det som jobbigt, däremot långa smala korridorer som bara innebär döyta..
lycka till, jag gillar vinkelhus!

Går det inte att lägga "ert" sovrum uppe i vänstra gaveln istället. Hela gaveln då, utan badrum. Ni kan ha en garderobsvägg längs snedtaket "uppåt". Skippa halvväggen mot korridoren. Ni kan ha kvar en liten klädkammare längst ner/bort i det som ni annars skulle haft som ert sovrum. Där kan ni ha lite säsongsförvaring av kläder. Resten av klädkammaren får bli badrum. Väggen mot sovrummet får flyttas ut en bit så att badrummet blir lite rejälare. Gillar att inte behöva dra ledningar så långt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.