Jajamensan. Den var det. 5E tom

Kalsipper skrev:
En fråga till Mats:

När man kopplar in nätverkskabeln i uttagen  (kontakterar) så finns det ju två olika märkningar (A samt B), vad är skillnaden ? Såg att du kopplade enligt B-standard...

Kalsipper
B-standarden används alltid i Sverige. A-standarden använder de i USA.

Finns instalaltioner i sverige enligt A också. De är dock inte så vanliga.
Blir så lustigt när nån kontakterar om ena änden och trodde att det var B

Normalt ansluts en patchpanel via kable till en annan patchpanel eller ett uttag. För att underlätta omkoppling vill jag från baksidan på patchpanelen ha en kabel som slutar i en TP-kontakt. Måste jag då kasta om ordningen på några trådar och göra en korsad kabel? Jag tror inte det utan tycker det bara är att följa färgkodningen och placeringen av trådarna i kontakten/plinten som vanligt. Rätt eller fel?

Om jag förstår din fråga rätt vill du ha kablar som i ena änden har ett modularuttag och i andra änden en modularplugg? Tänk på att:
* modularuttag (nästan) alltid är gjorda för enkardeliga ledare
(installationskabel, solid kabel)
* enkardelig ledare är känsligare för att bockas och joxas med än den
flerkardeliga som används för patchkablar.
* Att de vanliga modularkontaktdonen du kan köpa på t.ex. Kjell o
Co är gjorda för flerkardeliga kablar.

Om du ändå vill ha en sådan koppling så bör du använda en enkardelig kabel (solid) och särskilda modulardon avsedda för sådan kabel. T.ex. ELFAs 42-686-52.

psvpsv skrev:
Om jag förstår din fråga rätt vill du ha kablar som i ena änden har ett modularuttag och i andra änden en modularplugg? Tänk på att:
* modularuttag (nästan) alltid är gjorda för enkardeliga ledare
(installationskabel, solid kabel)
* enkardelig ledare är känsligare för att bockas och joxas med än den
flerkardeliga som används för patchkablar.
* Att de vanliga modularkontaktdonen du kan köpa på t.ex. Kjell o
Co är gjorda för flerkardeliga kablar.

Om du ändå vill ha en sådan koppling så bör du använda en enkardelig kabel (solid) och särskilda modulardon avsedda för sådan kabel. T.ex. ELFAs 42-686-52.
Du förstår min fråga rätt. Jag vill flytta fram några portar på ADSLmodem och FW som jag kopplar om ofta och då är detta en snik variant av det rätta sättet att göra det (skaffa två patchpaneler och anslut dessa med varandra och koppla utrustningen i patchpanelen som vanligt ).

Jag har inte funderat så mycket över detta med kabeltyperna, går det inte alls att köra kabel med flera kardeler i en patchpanel/modularuttag?

Det går aldelles utmärkt att ansluta ena änden av en patchkabel i ett uttag. Se bara till att kardelerna inte spretar åt en massa olika håll. Och kör efter färgordningen för B-koppling.

Bra, då kör jag på som jag tänkt. Funkar det så funkar det. Har inte så höga tillgänglighetskrav att jag inte kan vänta på att driftsavdelningen kopplar bort det som ev slutar funka..... 8-)

Se bara till att trycka ned ledarna ordentligt när du kör med flerkardeligt i panel, De kan vara lite tjurigare att få att sitta bra och därför bör man ge dem en extra tryckare eller två

Flerkardeliga kablar (patchkablar) har en tendens att inte fungera i längden i den typ av slitskontaktering som avnänds i modularuttag. Knivarna griper in från sidan av tråden, vilket gör att bara de yttersta kardelerna får kontakt. Minsta rörelse i tråden kan vå de kardelerna att skäras av. Det låga kontakttrycket gör att luften kan oxidera ytan.

Det är en avvägningssak mellan vad som är enklas / billigast att göra nu och i längden.

Jag tackar för era tips, det låter iaf som att det kommer fylla mina behov för stunden. Jag har inga större problem att göra om detta om några år och det rör sig dessutom bara om fyra fem kablar.

Jag tror nog att det fungerar rätt så bra.
Vi gör så i mediarmarna på sjukhuset här i stan, och där har de rätt så höga krav på att det ska fungera. Det är ganska mycket rörelse i dem också. Inga bekymmer.

Tomtebo skrev:
Nej, så ENORMT mycket bättre är det inte för de allra flesta.

4) "ännu större skillnad vad gäller säkerhet" - arbetar du med rikets säkerhet? Om svaret är nej på den frågan är det ett mycket svagt argument.

Steg 1 i nätverksskolan borde därför vara att ställa frågan &quote;Behöver du verkligen ett trådbundet nät?".

Vad säkerhet och "icke trådbunden anslutning" beträffar så underskatta inte möjligheterna att t.ex.

- avlyssna; vem vill att någon annan ska se vad man gör?
(t.ex. när du loggar in på banken...?)

- snylta på internetanslutningen?

- använda en annan persons internetanslutning för "icke-laglig verksamhet" och därmed låta någon annan bli oskyldigt misstänkt;
"knack knack. Du har gjort dig skyldig/du är misstänkt för "xxx". Härmed beslagtar vi din dator för teknisk undersökning."

- störa funktionen

Ovanstående, plus funktion, är skäl till att jag valde att bygga trådbundet när jag byggde hus.

Jag skulle vilja påstå att,

Det finns ingen perfekt säkerhet. Säkerhet är snarare en avvägning mellan vad man är beredd att "satsa" och vilken effekt man får ut av det.

Sannolikheten för att just "Herr och fru X" ska råka ut för en "elak" person är låg. Den är dock ej obefintlig.

Vidare, de flesta som skaffar trådlös internet-anslutning är inte tillräckligt informerade, eller för den delen intresserade, om att säkerhet behövs.

Ännu fler, har inte den kompetens som behövs för att tillse att de säkerhetsfunktioner, som trådlösa anslutningar numera är utrustade med, är påslagna och rätt konfigurerade.

Inte minst detta gör att jag anser att man bör fundera både en och två gånger huruvida trådbundet trots allt inte är en bra sak...

Lyfter denna tråd igen. Det är så att jag har nu dragit dubbla cat6 kablar till varje rum. Ett för telefoni och ett för nätverk a la nätverksskolan. I centralen kopplar jag kablarna i patchpanelen. Frågan är hur gör jag här? Jag kopplar kablarna för telefoni i patchpanelen på samma sätt som nätverk? Dra jag sen två separata ledningar i 4 och 5:an för alla telefoni i patchpanelen för att få parallellkoppling?.
Behöver jag sen en switch(gigabit) för att koppla nätverk från patchpanelen till switchen?
Blir ordningsföljden följande: statsnätet till en switch. den kopplar jag sedan till min router. router till switch (8portar). switch till patchpanelen. panelen till datauttagen. därifrån kopplar jag in datorn.
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.