247 772 läst ·
590 svar
248k läst
590 svar
Kommentarer till nätverksskolan
Snyggt men känns lite overkill för den lilla utrustningen jag ska ha.
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 inlägg
Som du kanske ser på bilderna så har jag inte heller särskilt mycket utrustning där. Förutom elcentralen som tar mesta platsen så är det patchpanel, modem, två routrar och en switch. Monterade tillbaka ups:en förra veckan så den finns inte på bilden.
Jag såg det inte som att det var en massa utrustning som skulle in i något skåp utan mera ett sätt att dölja fula sladdar och burkar. Jag tycker också att en ubyggnad av väggen smälter bättre in i rummet än en lös garderob eller ett väggskåp. Troligtvis billigare att bygga också.
Jag såg det inte som att det var en massa utrustning som skulle in i något skåp utan mera ett sätt att dölja fula sladdar och burkar. Jag tycker också att en ubyggnad av väggen smälter bättre in i rummet än en lös garderob eller ett väggskåp. Troligtvis billigare att bygga också.
Rak är rak, dvs 1->1 och 2->2 osv.
Sä här skall ändarna kopplas:
Rak kabel enligt T568A, lika i bägge ändar
1 Orange / Vit
2 Orange
3 Grön / Vit
4 Blå
5 Blå / Vit
6 Grön
7 Brun / Vit
8 Brun
En 'crossover' kopplas i ena ändan enligt T568B
1 Grön / Vit
2 Grön
3 Orange / Vit
4 Blå
5 Blå / Vit
6 Orange
7 Brun / Vit
8 Brun
Sä här skall ändarna kopplas:
Rak kabel enligt T568A, lika i bägge ändar
1 Orange / Vit
2 Orange
3 Grön / Vit
4 Blå
5 Blå / Vit
6 Grön
7 Brun / Vit
8 Brun
En 'crossover' kopplas i ena ändan enligt T568B
1 Grön / Vit
2 Grön
3 Orange / Vit
4 Blå
5 Blå / Vit
6 Orange
7 Brun / Vit
8 Brun
Tack pefo för svar, men jag förstår ändå inte ditt svar. Min fråga är om bilden är rätt eller inte.
DD
DD
Sorry! Missade att svara på det. Nej, bilden är inte rätt om den antyder att kontakten skall träs på kablarna som de ligger. Det stämmer inte ens om det vore för en crossover. En rak kabel, skall om kontakterna hålls brevid varandra åt samma håll, ha kablarna istuckna exakt likadant. En crossover har inte, som kan ses av kopplingen ovan, ena sidans kontakt vänd utan endast transmitt och receiveparen för upp till 100Mbit skiftade.
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 inlägg
Ja, precis som Pefo säger. I en rak kabel ska stift 1-8 i ena kontakten kopplas direkt till motsvarande stift 1-8 i andra kontakten. I en korsad så ska två av paren byta plats i ena änden.
MEN viktigt är vilka färger som används för respektive stift. Detta har betydelse då paren är tvinnade och varje ledare måste innehålla "rätt" signal i förhållande till den andra ledaren för att minimera störningar.
Enklast är alltså: Följ det första färgschemat som pefo beskrev ovan i bägge ändarna så blir det rätt. Tvinna inte upp paren mer än absolut nödvändigt.
MEN viktigt är vilka färger som används för respektive stift. Detta har betydelse då paren är tvinnade och varje ledare måste innehålla "rätt" signal i förhållande till den andra ledaren för att minimera störningar.
Enklast är alltså: Följ det första färgschemat som pefo beskrev ovan i bägge ändarna så blir det rätt. Tvinna inte upp paren mer än absolut nödvändigt.
Nån som vet hur den här ska användas?
http://www.kjell.com/content/templa...=38400000,57000000,60400000,62500000,62600000
Om det stämmer med mina vilda gissningar så funkar det till TV via datauttag, för det måste väl till nån dämpning för att få rätt Ohm?
Kjell G
http://www.kjell.com/content/templa...=38400000,57000000,60400000,62500000,62600000
Om det stämmer med mina vilda gissningar så funkar det till TV via datauttag, för det måste väl till nån dämpning för att få rätt Ohm?
Kjell G
OK, tack för det.
Har du nån uppfattning om hur jag kan fördela inkommande antennsignal (boxer+parabol) efter combiner. http://www.kjell.com/content/templa...og=100282&path=500000,2000000,6010000,6040000
Min tanke var att lägga den på patchpanel och sedan avdela 2-3 av uttagen till TV. Fast hur jag kopplar från coax till patchpanel vet jag inte riktigt? Tips?
Den dagen jag vill använda uttagen till datatrafik tänkte jag bara flytta om kablar i panelen. Genomförbart hoppas jag.
Kjell G
Har du nån uppfattning om hur jag kan fördela inkommande antennsignal (boxer+parabol) efter combiner. http://www.kjell.com/content/templa...og=100282&path=500000,2000000,6010000,6040000
Min tanke var att lägga den på patchpanel och sedan avdela 2-3 av uttagen till TV. Fast hur jag kopplar från coax till patchpanel vet jag inte riktigt? Tips?
Den dagen jag vill använda uttagen till datatrafik tänkte jag bara flytta om kablar i panelen. Genomförbart hoppas jag.
Kjell G
Jag skulle göra mig en antennpanel jag 
Dvs en 19" 2U hög plan plåt som man borrar några hål i för antennuttag. på baksidan fäster man fördelare och ev antennförstärkare. Sen fäster man antingen de konvertrar som nämdes ovan i den panelen och kopplar vanlig patchkabel till uttagen eller också tar man lexcoms adapterkabel
Dvs en 19" 2U hög plan plåt som man borrar några hål i för antennuttag. på baksidan fäster man fördelare och ev antennförstärkare. Sen fäster man antingen de konvertrar som nämdes ovan i den panelen och kopplar vanlig patchkabel till uttagen eller också tar man lexcoms adapterkabel
Några amatörfrågor kring patchpanel, i nätverksskolan är ju tanken att kabeln till respektive rumsuttag ska kontrakteras i panelen. Kan man göra tvärtom, dvs köra ihop de uttag man vill ha till data för sig, tele för sig i panelen och sedan använda panelens uttag för att "skicka vidare" till rumsuttagen? Kanske konstig fråga men min installation är lite preliminär och för att testa grejerna har jag satt på rj45 på kablarna till rummen.
Ska alla kablar i panelen kontrakteras trots att man som jag förstått inte använder dem fullt ut? Datatrafiken utnyttjar väl bara fyra, telen två och övriga?
Köpte mig en sån här panel eftersom den täcker mina behov http://www.kjell.com/content/templa...1330&path=38400000,57000000,60400000,62200000
Kjell G
Ska alla kablar i panelen kontrakteras trots att man som jag förstått inte använder dem fullt ut? Datatrafiken utnyttjar väl bara fyra, telen två och övriga?
Köpte mig en sån här panel eftersom den täcker mina behov http://www.kjell.com/content/templa...1330&path=38400000,57000000,60400000,62200000
Kjell G
Tele kan man göra så med om jag förstår dig rätt men det är bättre att fästa "rumskablarna" på baksidan iom att de är gjorda för att fästas just i den sortens uttag. Precis som du har märkt så går det oftast att klämma rj 45 på installationskabel men risken finns att de masiva ledarna glider undan eller går av.... Jag tycker därmed att det är bättre att skaffa en liten patchpanel till där man skapar de antal teleuttag man behöver och sen sätter man bara patchkabel mellan denna panel och "hus" panelen
Data måste gå igenom en switch eller hub. Dessa kan man inte bara koppla ihop elektriskt.
Alla trådar ska kontakteras. Data upp till 100 mbit använder vanligtvis fyra (finns standarder på 8 där med). Snabbare använder alltid alla 8 och tanken är ju att alla uttag ska kunna användas till alla typer av signaler, man styr ju med patchkabel vad som ska hamna var
Data måste gå igenom en switch eller hub. Dessa kan man inte bara koppla ihop elektriskt.
Alla trådar ska kontakteras. Data upp till 100 mbit använder vanligtvis fyra (finns standarder på 8 där med). Snabbare använder alltid alla 8 och tanken är ju att alla uttag ska kunna användas till alla typer av signaler, man styr ju med patchkabel vad som ska hamna var
Om jag tolkar ditt svar rätt så är patchpanelens uttag/möjligheter begränsade av router/switch och antalet utgångar där? I såfall undrar jag lite över patchpanelens existensberättigande, förutom att jag kan skicka antingen tele eller data beroende på hur jag vill ha det för stunden (eftersom jag tyvärr bara drog en kabel till varje uttag).
Kjell G
Kjell G
Jo så är det ju. Panelen är ju egentligen bara en övergång från de fasta kablarna i husets installation till patchkablarna som man använder för att koppla ihop uttagen i panelen med något annat som tex en switch.
Anledningen till att man använder den är installationskabeln är känslig för upprepade böjningar och att den inte är avsedd för att kontakteras med rj45 kontakter. Sen i större installationer är det en ordningsfråga också. Då brukar man använda olikfärgade patchkablar för att göra det tydligt vilken typ av signal det är som går var
Anledningen till att man använder den är installationskabeln är känslig för upprepade böjningar och att den inte är avsedd för att kontakteras med rj45 kontakter. Sen i större installationer är det en ordningsfråga också. Då brukar man använda olikfärgade patchkablar för att göra det tydligt vilken typ av signal det är som går var