Hej.
Jag vore mycket tacksam för kommentarer och tips på utformning av vår planerade fullisolerade tillbyggnad (uterum). På denna länk
https://docs.google.com/folder/d/0B7mGQgMBRmnPN3hKU3EzVVZsWGc/edit
finns ritningar (obs, det är den stora tillbyggnaden som är aktuell, och kupan finns inte utan där sitter takfönster istället).

Vi tycker version 1 är för hög, blir som en jättevägg vid uteplatsen (nordväst).

I "A-ritning fasad version 1" är tillbyggnaden högre än i "A-ritning fasad version 2".
I version 2 har vi ökat tjockleken på taket till 30 cm (för lite antagligen) samt minskat takvinkeln från 10 grader till 7 grader. Innertaket är streckade linjen.
Minskningen av taklutningen och förtjockningen av taket har förstås inneburit att jag har fått ändra på översta fönsterna på nordväst fasaden.
I version 2 har vi tagit bort ett fönster på sydväst fasaden samt tagit bort ett fönster på sydost fasaden. På sydostfasaden har vi istället satt överljus (som ju inte riktigt får plats pga taktjockleken.

Tanken med överljusen är att de skall följa runt hela tillbyggnaden, men på sydostfasaden i alternativ 2 så kommer taket för långt ner så där få bara plats hälften så höga överljus (pga 30 cm taket i version 2).
För att fixa det funderar jag på att höja hela taket 10-15 cm, vilket innebär att nedre delen av tillbyggnadens tak kommer att krypa upp en bit på villataket.

Ett problem är att takskägg och hängränna riskerar att hamna mitt framför det vänstra översta fönstret på nordväst fasaden (både i alt 1 och alt2) Måste kanske ta bort hälften av fönstret? Jag har testat att rita in ett halv fönster fast det såg inte så snyggt ut.

Tak blir takpapp eller plåt.
Fasad blir liggande gråmålad panel. Ej bestämt exakt vilken sorts panel.
Vikdörrar helt i alu från Glasin (Schuko) eller Solarlux. Överiga fönsterpartier i alu (grå).

Vad tycker du? Skall vi ändra på fasaden och fönsterna på något sätt för att göra det bättre?
Tips på vad vi skall tänka på när vi gör ett sådant här tillbygge emottages tacksamt.

Personligen skulle jag ha lättare att visualisera de olika förslagen om du ritade upp dem i 3d och visade 3d-modellen ut lite olika vinklar. Ungefär som den 3d-modell du redan har, fast för båda förslagen och från olika vinklar.

Lägga gärna in bilderna direkt i ditt inlägg i stället för att länka ut till en annan sida :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.