43 489 läst ·
47 svar
43k läst
47 svar
Komma billigt undan med luftvärmepump
Hur skulle det fungera i praktiken menar man..?Johan.S skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Håller med dig helt och fult, lagen säger att antingen skall man boka installationen vid köpet av värmepumpen eller lämna ett intyg från ett certifierat företag att dom monterar värmepumpen.GoForIt skrev:
Det görs ingen skillnad på en värmepump med snabbkopplingar som inte behöver vakuumsugas mot en vanlig pump med rör som skall göras flarekoppling på och vakuumsugas.
Ifall det skulle säljas ändå så begår företaget ett lagbrott med ganska dryga böter, vi får väl se hur det kommer efterlevas.
Beställde nyss en luft/luft pump från ett annat EU-land, Den pumpen ska enbart användas som AC.
Så jag har inget problem med avfrostning på vintern efter som den inte kommer att användas då..
Det var bara och beställa och betala, inga konstigheter.
Konstigt att det inte är samma regler i hela EU, eller så är det kostigt att de inte efterföljs. Och Sverige ska väl som vanligt vara bäst.
Den pumpen jag har köpt har inga snabbkopplingar, men är förfyld med kylmedia.
Ang. monteringen så gör jag allt själv, utom anslutningarna av gasrören / igångkörningen.
Räknar med att spara en del pengar iaf.
Observera att om man ska köpa luft/luft pumpar som ska köras som värmepumpar, så ska de vara utrustade för att inte isa igen på vintern vid avfrostningen. Det gäller inte om de enbart ska köras som AC
Undrar när vi ska införa samma korkade
regelverk på elmateriel,
Dvs man får inte köpa tex. en el-central om man inte kan visa vem som ska installera centralen.:screwy:
Så jag har inget problem med avfrostning på vintern efter som den inte kommer att användas då..
Det var bara och beställa och betala, inga konstigheter.
Konstigt att det inte är samma regler i hela EU, eller så är det kostigt att de inte efterföljs. Och Sverige ska väl som vanligt vara bäst.
Den pumpen jag har köpt har inga snabbkopplingar, men är förfyld med kylmedia.
Ang. monteringen så gör jag allt själv, utom anslutningarna av gasrören / igångkörningen.
Räknar med att spara en del pengar iaf.
Observera att om man ska köpa luft/luft pumpar som ska köras som värmepumpar, så ska de vara utrustade för att inte isa igen på vintern vid avfrostningen. Det gäller inte om de enbart ska köras som AC
Undrar när vi ska införa samma korkade
Dvs man får inte köpa tex. en el-central om man inte kan visa vem som ska installera centralen.:screwy:
1. man får inte ens slå ihop snabbkopplingen (så kopplar man in en QC pump)
2. nästan alla gör det själv
3. Zibro och andra billiga pumpar tuffar på. Men har ganska låg COP.
4. Kina pumpar väsnas en del
5. Har själv bl.a. en Mitsubishi - mångdubbelt bättre än Nibe 300.
Skapar värme med COP närmare 6. Sen återvinner Niben den uppvärmda luften.
Det sänkte verkligen uppvärmningskostnaden.
6. Mindre installatörer köper dessa pumpar ganska billigt. Köper du av en mindre installatör, kan den kosta dig efter ROT lika "mycket" som bara pumpen annars.
7. Det finns möjlighet att be om offerter via www.varmepumpsforum.se
Så gjorde jag. PERFEKT
Och 5 år garanti på köpet.
Edit. Kopplar man in en QC kan man gå miste om garantin. Och pumpen lämnar oftas COP högst 3. Min lila Zibro klarar ett garage på 36 kvm ner till +5 grader (18gr i garaget). Sen blir det kallare o kallare.
En Mitsu fixar 20gr ner till minus 10 grader för 110kvm vardrum/kök/sovrum. Kallare än så har vi inte haft på länge.
2. nästan alla gör det själv
3. Zibro och andra billiga pumpar tuffar på. Men har ganska låg COP.
4. Kina pumpar väsnas en del
5. Har själv bl.a. en Mitsubishi - mångdubbelt bättre än Nibe 300.
Skapar värme med COP närmare 6. Sen återvinner Niben den uppvärmda luften.
Det sänkte verkligen uppvärmningskostnaden.
6. Mindre installatörer köper dessa pumpar ganska billigt. Köper du av en mindre installatör, kan den kosta dig efter ROT lika "mycket" som bara pumpen annars.
7. Det finns möjlighet att be om offerter via www.varmepumpsforum.se
Så gjorde jag. PERFEKT
Edit. Kopplar man in en QC kan man gå miste om garantin. Och pumpen lämnar oftas COP högst 3. Min lila Zibro klarar ett garage på 36 kvm ner till +5 grader (18gr i garaget). Sen blir det kallare o kallare.
En Mitsu fixar 20gr ner till minus 10 grader för 110kvm vardrum/kök/sovrum. Kallare än så har vi inte haft på länge.
Redigerat:
Det intressanta är att det är Naturvårdsverket som bestämt sig för att sätta likhetstecken mellan anställd personal och person i den svenska förordningen.
Enligt EU regler så ska folk som jobbar med kylmaskiner vara behöriga med certifikat. Men i Sverige blev det allihop, även hemmapulare, i de nya reglerna.
Jag kan inte tänka mig att det håller. EU-lag är högre än enskilt lands förordning, och i alla andra länder är det lagligt att installera en vp själv i hemmet.
Men svensken följer förstås vad som helst i landet annorlunda..
Enligt EU regler så ska folk som jobbar med kylmaskiner vara behöriga med certifikat. Men i Sverige blev det allihop, även hemmapulare, i de nya reglerna.
Jag kan inte tänka mig att det håller. EU-lag är högre än enskilt lands förordning, och i alla andra länder är det lagligt att installera en vp själv i hemmet.
Men svensken följer förstås vad som helst i landet annorlunda..
EU lagstiftningen ang miljölagar med F-gaser är ett minimikrav, sen är det upp till varje land ifall dom vill ha en strängare lagstiftning.
Vilket Sverige såklart vill.
T.e.x kylcertifaket som alla kyltekniker har, behöver tas om vart 5år i Sverige, men i Finland räcker samma behörighet resten av livet och behöver aldrig tas om och gäller i hela Eu även i Sverige.
T.e.x kylcertifaket som alla kyltekniker har, behöver tas om vart 5år i Sverige, men i Finland räcker samma behörighet resten av livet och behöver aldrig tas om och gäller i hela Eu även i Sverige.
Jo det är ett illaluktande träsk. När jag gick kylteknikerutbildningen för 15 år sedan var kylföretagen tvungna att frekvent skicka en av personalen att avlägga prov för att få sin ackreditering. På den punkten tycker jag det blivit bättre när alla har sitt certifikat. Nu går det inte längre att företag anställer lågavlönade och nödigt utbildar dem. Tillika kan ett kylföretag nu som då känna sig säker på att inte en anställd startar eget och kanske tar kunder med sig.Johan.S skrev:EU lagstiftningen ang miljölagar med F-gaser är ett minimikrav, sen är det upp till varje land ifall dom vill ha en strängare lagstiftning.
I stället för att förbjuda folk att själva skruva eller trycka ihop slangar kunde man ge information om risker och vad köldmedia kostar. Jag är ganska säker på att utsläppen hade minskat då, jag menar, hade någon tappat 100 gram R407 så hade det blivit att ringa ett kylföretag och med mössan i hand böna och be varpå de kanske hade kommit och tömt rubbet, som sig bör, gissa om det hade kostat.
Man kan ha strängare regler t.ex tätare frekvenser på certifikat eller så, men vissa principer går inte att rucka på.
Att sonika ändra lagstiftarens andemening med ordet personal, vilket för alla är någon som har till sitt arbete att göra något, till att betyda person, dvs även eget jobb på egna prylar, det är tveksamt, om inte direkt olagligt i EU.
Att sonika ändra lagstiftarens andemening med ordet personal, vilket för alla är någon som har till sitt arbete att göra något, till att betyda person, dvs även eget jobb på egna prylar, det är tveksamt, om inte direkt olagligt i EU.
Tillika kan ett kylföretag inte nu som då känna sig säker på att en anställd inte startar eget och kanske tar kunder med sig.
Så ska det så klart vara, hade inte tid att läsa igenom innan posten gick.