Jag försökte få hjälp på ett annat forum men då min kunskapsnivå är ganska låg vad gäller port forward och allt det tekniska (nåja, lite kunskap har man) så blev jag inte hjälpt.
Mitt ”problem” att jag har en NAS (Synology ds216play) där jag har ett gäng filmer. Använder mig av Infuse Pro för att spela upp filmerna på både mobil och Apple TV.
Detta funkar klockrent när jag sitter på nätverket, men nu vill jag komma åt nasen när jag inte sitter på nätverket.
Min uppställning är denna: DS216play kopplad med tråd till en TL-SG108 switch, som i sin tur är kopplad till en Edgerouter X v1.10.7.
Jag har kommit så långt som att jag har aktiverat OpenVPN i nasen, skapar en DDNS på noip, och förhoppningsvis port forward rätt port. Men sen då?
Hoppas någon byggahusare har en pedagogisk förklaring
Bästa svaret
Hej!
Ta och skapa ett konto för OpenVPN i Nas, sen skickar du dem inställningar till din mobil förslagsvis via Mail.
ladda ner appen OpenVPN till din mobil och importera inställningar för OpenVPN från mailet.
sen är det bara välja ansluta i appen OpenVPN över mobilnätet (icke Wi-Fi). så testar du sen om du kan se dina filmer.
Hoppas det var nog tydligt annars får du bara fråga så skall jag försöka förklara bättre.
lycka till
Ta och skapa ett konto för OpenVPN i Nas, sen skickar du dem inställningar till din mobil förslagsvis via Mail.
ladda ner appen OpenVPN till din mobil och importera inställningar för OpenVPN från mailet.
sen är det bara välja ansluta i appen OpenVPN över mobilnätet (icke Wi-Fi). så testar du sen om du kan se dina filmer.
Hoppas det var nog tydligt annars får du bara fråga så skall jag försöka förklara bättre.
lycka till
Det har du mest troligt, svårt att säga vad med det felmeddelandet bara.
dock längst upp till höger i appen har du en knapp för att kunna läsa ut log filen som bör säga mer om vad som är fel
dock längst upp till höger i appen har du en knapp för att kunna läsa ut log filen som bör säga mer om vad som är fel
Du behöver ange din ddns i OpenVPN på naset som du tidigare skapat, den försöker just nu ansluta till ”Your server Ip”
Det du behöver är under network på din Nas skriva in din ddns du har reggat på noip tidigare.
https://www.noip.com/support/knowledgebase/enable-ddns-within-synology-device/
sen göra en ny konfig fil i OpenVPN och exportera till din mobil.
https://www.noip.com/support/knowledgebase/enable-ddns-within-synology-device/
sen göra en ny konfig fil i OpenVPN och exportera till din mobil.
Lyckas via datorn med delat internet från telefonen att ansluta mig till nasen, har så ändrat i konfig filen i programmet Tunnelblick. Men hur får jag över den ändrade filen till min mobil? Och hur kommer jag in på nasen från datorn? 
Okej, för att komma åt naset måste du kryssa i rutan ”tillåt att klienter får tillgång till serverns Nas” sen är det bara som från hemma nätverket surfa till naset ip och logga in.
Vad säger logg filen i datorn då?
Vad säger logg filen i datorn då?