:surprised:Hej.

Jag försökte få hjälp på ett annat forum men då min kunskapsnivå är ganska låg vad gäller port forward och allt det tekniska (nåja, lite kunskap har man) så blev jag inte hjälpt.

Mitt ”problem” att jag har en NAS (Synology ds216play) där jag har ett gäng filmer. Använder mig av Infuse Pro för att spela upp filmerna på både mobil och Apple TV.

Detta funkar klockrent när jag sitter på nätverket, men nu vill jag komma åt nasen när jag inte sitter på nätverket.

Min uppställning är denna: DS216play kopplad med tråd till en TL-SG108 switch, som i sin tur är kopplad till en Edgerouter X v1.10.7.

Jag har kommit så långt som att jag har aktiverat OpenVPN i nasen, skapar en DDNS på noip, och förhoppningsvis port forward rätt port. Men sen då?

Hoppas någon byggahusare har en pedagogisk förklaring :cool:

Bästa svaret

Hej!

Ta och skapa ett konto för OpenVPN i Nas, sen skickar du dem inställningar till din mobil förslagsvis via Mail.

ladda ner appen OpenVPN till din mobil och importera inställningar för OpenVPN från mailet.

sen är det bara välja ansluta i appen OpenVPN över mobilnätet (icke Wi-Fi). så testar du sen om du kan se dina filmer.

Hoppas det var nog tydligt annars får du bara fråga så skall jag försöka förklara bättre.

lycka till

Tack för svar!

Såhär ser det ut när jag försöker ansluta från appen:

Skärmdump som visar felmeddelandet "There was an error attempting to connect to the selected server" i en VPN-app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Missat något någonstans?

Det har du mest troligt, svårt att säga vad med det felmeddelandet bara.

dock längst upp till höger i appen har du en knapp för att kunna läsa ut log filen som bör säga mer om vad som är fel

Skärmdump av en loggfil som visar upprepade DNS-resolve-fel och återanslutningsförsök.
Skapa konto

Här är loggen.

G
JLyck JLyck skrev:
[bild]

Här är loggen.
du har ingen IP/dns satt i configen, så den vet inte var den ska ansluta mot.
(YOUR_SERVER_IP)

Du behöver ange din ddns i OpenVPN på naset som du tidigare skapat, den försöker just nu ansluta till ”Your server Ip”

Skärmdump av OpenVPN-serverinställningar på en datorskärm.
Skapa konto

Vart gör jag det? :poop:

G
JLyck JLyck skrev:
[bild]

Vart gör jag det? :poop:
Det är det IP din router har, som du behöver.

Vänta, jag måste ändra i konfigfilen såg jag nu. Om man bara läser manualen aka Readme filen :crysmile:

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Men det blir ju samma "YOUR_SERVER_IP"? :geek:

Lyckas via datorn med delat internet från telefonen att ansluta mig till nasen, har så ändrat i konfig filen i programmet Tunnelblick. Men hur får jag över den ändrade filen till min mobil? Och hur kommer jag in på nasen från datorn? :rofl:

Rättelse: inte helt felfritt från datorn.

Datorskärm med felmeddelande om VPN-anslutningsproblem och instruktioner för felsökning.
Skapa konto

Okej, för att komma åt naset måste du kryssa i rutan ”tillåt att klienter får tillgång till serverns Nas” sen är det bara som från hemma nätverket surfa till naset ip och logga in.

Vad säger logg filen i datorn då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.