Hej!

I vissa länder blir det allt vanligare att man även vill kyla ner huset med hjälv av golvvärmen. Man vill ofta slippa installera Fan-coils eller andra System och kör på golvvärme.

Jag är inte kompis med det och upptäckte att man inte gör det i Sverige heller. Svenskarna går i regel i strumplästen eller barfota inomhus och skulle inte gilla det tyckte en expert som sysslar med golvvärme.

Dock kom jag ihåg att det är mycket vanligt med Konstruktionen "platta på mark" i Sverige. Man gjuter in golvvärmerören i betong och under betongkonstuktionen ligger isoleringen. Under isoleringen (mineralull) har man ett kappilärt brytande skikt.

Men stänger man av golvvärmen på sommaren kan man få en omvänd fukttransport och om man nu skulle köra golvvärmesystemmet med kallvatten skulle man ytterligare öka risken för fuktskador.

Rätt så länge?

(OBS i vissa nadra länder har man delvis andra golvkonstruktioner där det bland annat Finns en fuktspärr under isoleringen.

D
De flesta plattor isoleras väl med cellplast som är kapilärbrytande. Mineralull under plattan tror jag inte man använder. Vart skulle fukttransporten gå om man stängde av på sommaren mwnar du? Plattan är ju isolerad från marken både vad avser värme och fukt.

DIY_freak skrev:
De flesta plattor isoleras väl med cellplast som är kapilärbrytande. Mineralull under plattan tror jag inte man använder. Vart skulle fukttransporten gå om man stängde av på sommaren mwnar du? Plattan är ju isolerad från marken både vad avser värme och fukt.
Cellplast är ju inte ångtät heller .... risken för fuktproblem är då stor ...

Man rekommenderar inte detta längre med tanke på vilka problem som följer med fukt/kondens

Dr.L skrev:
Man rekommenderar inte detta längre med tanke på vilka problem som följer med fukt/kondens
Menar du att man inte längre rekommenderar det som står i länken eller menar du att man inte rekommenderar att kyla med golvvärmen?

Att "kyla" huset med golvvärme är generellt en mycket dålig lösning, men man gör så i alla fall i vissa tyskspråkiga områden. Men om man nu tänker på konstruktionen som beskrivs i min länk så skulle det - förutom att dessa i strumplästen kanske fryser - ytterligare öka risken för fuktskador om man kör "kallt" vatten inne i golvvärmen.

OBS förutom cellplast kan man kanske ta stenull som isoleringsmaterial under plattan. Men man måste även ta hänsyn till att isoleringsmaterialet inte pressas/trycks ihop av betongplattan/huset.

D
Ewald skrev:
Cellplast är ju inte ångtät heller .... risken för fuktproblem är då stor ...
Nej, risken är minimal med den isoleringstjocklek som rekommenderas och med isoleringen på utsidan.

http://www.sp.se/sv/index/services/moist/constr/Sidor/default.aspx

Även den länk du själv hänvisade till anser ju att det är säkert med minst 13 cm cellplast för ett normalstort hus. 13 cm är ungefär hälften av vad man lägger under husgrunder idag.

Redigerat av moderator:
Med ett stenhus måste ju risken för skador av fuktvandringen bli minimal?

DIY_freak skrev:
Nej, risken är minimal med den isoleringstjocklek som rekommenderas och med isoleringen på utsidan.

[länk]

Även den länk du själv hänvisade till anser ju att det är säkert med minst 13 cm cellplast för ett normalstort hus. 13 cm är ungefär hälften av vad man lägger under husgrunder idag.
Ja, men man kan även räkna på det allt. Vi gjorde det på Chalmers.

Men det bästa vore ju om man skulle kunna få det 100 % ångtätt mellan det kapilärbrytande skiktet och isoleringen. Alltså på unersidan av isoleringen.

Vad tycker du om det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.