Efter sommarens hetta har jag bestämt mig för att införskaffa kylning till huset, som är ett timmerstockshus från sekelskiftet med sjövärmepump (Nibe 1230) med golvvärme installerat idag. Då det inte är frågan om bergvärme, så är frikyla inte lika intressant då temperaturen på inkommande är över 20 grader på sommaren, vilket är i högsta laget för att få bra frikyla.

Huset använder vi som ett fritidsboende och på höst/vinter/vår är vi kanske där varannan helg, så därför drar vi ner värmen med en 5 grader. Normalt så eldar vi i eldstad och vedspis för att få upp värmen när vi kommer dit och det tar ett antal timmar innan temperaturen nått upp till önskad nivå och det vore bra om det inte riktigt var lika kyligt precis när man kommer. Jag har tidigare funderat på att köpa RCU10/RCU11 men då den kostar 10000 så har jag inte slagit till.

Men för dryga 10000 får man en luft/luft-pump som kan fjärrstyras, även om jag inte har helt koll på marknaden just nu. Min tanke var att för i princip samma peng som en fjärrstyrenhet så skulle jag kunna få kylning på sommaren och uppvärmningen styrd från telefon/dator, även om nu verkningsgraden kanske är något sämre än med den befintliga pumpen, så borde det ändå gå ganska snabbt att värma upp luften i huset då man slipper trögheten i det vattenburna systemet.

Mina frågor är:
  1. Är det något fel i tänket?
  2. Vilka luft/luft-pumpar rekommenderas. Det är viktigare med bra kylförmåga än värmeavgning och fjärrstyrning är ett måste
  3. Finns det något alternativ som att använda Telldus Tellstick och Android Tasker eller liknande för att ha ännu större kontroll?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.