631 läst ·
7 svar
631 läst
7 svar
Kombinera golvvärme och radiator i 60tals hus
Har funderat på att byta till golvvärme men börja med det i några av rummen som vi tänkt renovera och sedan göra det i resterande när det är dags för de andra rummen. Där med tänker jag att en central shunt vid värmepumpen är att föredra, pumpen an Atlas 12 ska klara två värmekurvor. Källaren är oisolerad gjuten platta så där får nog radiatorerna sitta kvar (risk för fukt om man byter till golvvärme). Kommer det då ge någon högre verkningsgrad på pumpen av att byta till golvvärme, får inte pumpen jobba mot en högre tempertur för vi har radiatorerna kvar i källaren?
Tänker samtidigt att ytan som värme avges ökar vilket borde ge lägre framledning totalt?
60-tals hus, 1plan med källare som har oisolerad gjuten platta, delar av huset har krypgrund med 200mm isolering i bjälklag. 1rörs system med orignal radiatorer för hög temperatursystem har vi just nu.
Alternativet är att byta ut de gamla radiatorerna till nya. Kan detta ge avsevärt lägre framledningstemperatur mot mina gamla? Det är K1-radiator som består av en radiatorpanel (utan lameller). Tänker om man byter till K21 eller K22.
Tänker samtidigt att ytan som värme avges ökar vilket borde ge lägre framledning totalt?
60-tals hus, 1plan med källare som har oisolerad gjuten platta, delar av huset har krypgrund med 200mm isolering i bjälklag. 1rörs system med orignal radiatorer för hög temperatursystem har vi just nu.
Alternativet är att byta ut de gamla radiatorerna till nya. Kan detta ge avsevärt lägre framledningstemperatur mot mina gamla? Det är K1-radiator som består av en radiatorpanel (utan lameller). Tänker om man byter till K21 eller K22.
Ja byta från 11;or till 22 å tom 33 där det behövs kommer naturligtvis göra stor skillnad. Så antingen blir varmare om du kör på samma kurva eller sänka den så det blir kanske t.o.m golvvärmetempratur på elementen
Värmefaktorn bestäms av framledningstemperaturen. Därmed är det den del av systemet som kräver den högsta framledningstemperaturen som bestämmer. Med olika delar av systemet som kräver olika temperatur blir det ju att värmepumpen ger den högsta temperaturen som sedan shuntas ner till en lägre temperatur för golvvärmen.
Med större radiatorer kan givetvis framledningstemperaturen sänkas. En variant är också att lämna befintliga radiatorer, men komplettera dem med en fläktkonvektor någorlunda centralt.
Med större radiatorer kan givetvis framledningstemperaturen sänkas. En variant är också att lämna befintliga radiatorer, men komplettera dem med en fläktkonvektor någorlunda centralt.
V Vector skrev:
Ja jag vill gärna sänka värmekurvan så pumpen kan gå effektivare och därför lockande med golvvärme för att systemet skulle bli effektivare och att man slapp radiatorerna i rummen. Nu har vi haft framledning 48 grader (vid 0 grader utomhus). Låter som att om jag byter till golvvärme måste jag kanske sätta 33or i källaren för att kunna köra hela systemet på samma framlednings temperaturer som för golvvärme eller är det en orimlig tanke? Källaren är dock mer gillestuga och förråd så kanske inte behöver vara 20 grader där.A Avemo skrev:Värmefaktorn bestäms av framledningstemperaturen. Därmed är det den del av systemet som kräver den högsta framledningstemperaturen som bestämmer. Med olika delar av systemet som kräver olika temperatur blir det ju att värmepumpen ger den högsta temperaturen som sedan shuntas ner till en lägre temperatur för golvvärmen.
Som jag förstår är 200mm isolering i minsta laget för att ha golvvärme på krypgrund, så blir ju ett lite större arbete att tilläggsisolera neråt i krypgrunden. Någon som gjort något liknande?
Jag har som minst 170mm isolering över krypgrunden även vindtätat bjälklahet, jag har fjärrvärme och har inte märkt av någon ökad förbrukning, men jag har kunnat sänka temperaturen i rummen för rummen upplevs som varmare med golvvärme. Mitt hus är byggt 1920 tal så det finns värre energitjuvar. Isoleringen är träfiber "lösull" som inte heller är den bästa.G GitLarre skrev:Ja jag vill gärna sänka värmekurvan så pumpen kan gå effektivare och därför lockande med golvvärme för att systemet skulle bli effektivare och att man slapp radiatorerna i rummen. Nu har vi haft framledning 48 grader (vid 0 grader utomhus). Låter som att om jag byter till golvvärme måste jag kanske sätta 33or i källaren för att kunna köra hela systemet på samma framlednings temperaturer som för golvvärme eller är det en orimlig tanke? Källaren är dock mer gillestuga och förråd så kanske inte behöver vara 20 grader där.
Som jag förstår är 200mm isolering i minsta laget för att ha golvvärme på krypgrund, så blir ju ett lite större arbete att tilläggsisolera neråt i krypgrunden. Någon som gjort något liknande?
Intressant. Är det någon fuktspärr/diffusionsspärr under golvvärmen och sedan isolering i ditt fall? Tänker på den varma luften som möter det kalla i krypgrunden.S Screew skrev:Jag har som minst 170mm isolering över krypgrunden även vindtätat bjälklahet, jag har fjärrvärme och har inte märkt av någon ökad förbrukning, men jag har kunnat sänka temperaturen i rummen för rummen upplevs som varmare med golvvärme. Mitt hus är byggt 1920 tal så det finns värre energitjuvar. Isoleringen är träfiber "lösull" som inte heller är den bästa.
Sitter radiatorerna som samma slinga som golvvärme eller är golvvärmen shuntad från radiatorsystemet? Om golvärmeslingan är ansluten till radiatorn vad har du för typ av radiator?
Jag har faktiskt tätat min krypgrund och satt en avfuktare där. Jag gissar att golvvärmen håller uppe tempen i krypgrunden också lite. Golvvärmen är shuntad då radiatorrören även går till övervåningen och där behöver jag ca 70°C när det är som kallast.G GitLarre skrev:Intressant. Är det någon fuktspärr/diffusionsspärr under golvvärmen och sedan isolering i ditt fall? Tänker på den varma luften som möter det kalla i krypgrunden.
Sitter radiatorerna som samma slinga som golvvärme eller är golvvärmen shuntad från radiatorsystemet? Om golvärmeslingan är ansluten till radiatorn vad har du för typ av radiator?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ett par radiatorer i serie golvvärme med samma shunt gångbart?
Värme allmänt -
Volym golvvärme vs radiator
Värme allmänt -
Golvvärme, radiatorer kombinerad - men frågor
Värme allmänt -
Kombinerad golvvärme och vattenburna radiatorer, nu parallellkopplat, koppla i serie?
Värme allmänt -
Kombinera golvvärme med radiatorer?
Värme allmänt