Fick hem stanley 1912 0-46-151 idag. Amazon var snabb. Men blev rätt besviken. Den är inte alls 90grader utan typ 88 el 89.
Riktigt dåligt måste jag säga. Får bli att reklamera den.

Hand håller kombinationsvinkelhake med metallmått för snickeri eller metallarbete nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
JFrisk
  • Laddar…
Ja tyvärr så är det med dagens prylar. Men du bör kunna fixa den där dock med en fil.

M magnlar skrev:
Fick hem stanley 1912 0-46-151 idag. Amazon var snabb. Men blev rätt besviken. Den är inte alls 90grader utan typ 88 el 89.

[bild]
Köpte två bacho för något år sen, var inte heller 90° (eller, en var nästan det men på den var linjalens sidor inte parallella...)
Gillar konceptet, men inte köpt någon ny

Garderobssnickarn
Jag köpte en Starrett för 10-15 år sen, den var och är 90grader. Jag är överlag nöjd använder den mycket, men jag hade kunnat önska att själva linjalen vore lite hårdare.

M
M magnlar skrev:

[bild]
Om du drar ur linjalen ser du förmodligen några klackar som linjalen styr mot. Dessa kan du fila på tills du har önskad vinkel. Helst med en, bättre/noggrannare vinkel än den på fotot. Det är så man justerar ny/sliten kombinationsvinkel.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Om du drar ur linjalen ser du förmodligen några klackar som linjalen styr mot. Dessa kan du fila på tills du har önskad vinkel. Helst med en, bättre/noggrannare vinkel än den på fotot. Det är så man justerar ny/sliten kombinationsvinkel.
Ja jag såg klackarna när jag undersökte den igår. Lätt att åtgärda. Men jag tycker att man borde ha gjort de rätt från fabriken. Inte ska konsumenter behöva korrigera i efterhand.

Inte alla som känner till det, och börjar använda verktyget direkt och får fel resultat.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
M
Precision kostar, bara välja Starrett och bita ihop ...😉

• Gilla
magnlar
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Precision kostar, bara välja Starrett och bita ihop ...😉
Fast hur dyrare blir det egentligen om man passar på och planfräsa klackarna när man ändå har detaljen uppspänd i fräsmaskinen.

Jag köpte några swansons kombivinklar som jag tycker är helt ok i precision

M
M magnlar skrev:
Fast hur dyrare blir det egentligen om man passar på och planfräsa klackarna när man ändå har detaljen uppspänd i fräsmaskinen.
-Maskin med högre precision och därmed dyrare i inköp och underhåll.
-Bättre och därmed kanske dyrare fixtur och mer underhåll av fixturen.
-Kontroll efter bearbetning
-kontrollverktyg
....för att nämna några saker som fördyrar där merkostnaden ska multipliceras i alla efterkommande leden fram till kund...

Jag har en Swanson över om du vill ha. Nyper linjalen lite dåligt bara. Annars har den samma precision som din nya Stanley. 😊

Starrett är verkligen kvalitet annars!

När man är petig, tog de en stund innan det blev exakt 90grader. Linjalen gled fram och tillbaka ännu bättre efter slipningen. Nu nöjd!

Hand håller mätskala mot bärbar dator; kablar, bord och del av stol synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Taxture och 5 till
  • Laddar…
M magnlar skrev:
När man är petig, tog de en stund innan det blev exakt 90grader. Linjalen gled fram och tillbaka ännu bättre efter slipningen. Nu nöjd!

[bild]
Kanske en dum fråga men är du säker på att speedsquaren är 90 grader?
Alla (billiga) fasta vinklar jag köpt har varit åt helsike fel. Faktiskt är den mest korrekta vinkeln jag har, en Bahco kombinationsvinkel 😂
(De svarta fasta Bahco är helt fel dock)

L Lovan83 skrev:
Kanske en dum fråga men är du säker på att speedsquaren är 90 grader?
Alla (billiga) fasta vinklar jag köpt har varit åt helsike fel. Faktiskt är den mest korrekta vinkeln jag har, en Bahco kombinationsvinkel 😂
(De svarta fasta Bahco är helt fel dock)
Jag har båda Hultafors och Milwaukee speedsquares. Båda visade samma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.