Har sett i praktiken att typ borra med 250 m å 40mm slang med 28mm cu invändigt mot 16kw nibe inverterpump så kan det bli att om den måste ligga å tugga höga kw så orkar inte cirkpump för brine dra runt det så brine retur blir för kall och då drar vp ner effekten på kompressorn å elpatron kan hoppa in för att täcka upp. Självklart så har ju temp in betydelse, är det +5 in så är det ju mindre risk än + - 0 in. Så jag förmodar på sådana stället har nog större diameter på brineslangar å ev cu ledningarna invändigt hjälpt till. Jag om jag vore kund å beställde en 16kw värmepump som är kanske redan från början är kanske för liten för huset värmebehov skulle ju bli väldigt förbaskad om man då fick en installation som gör att vp begränsar kompressoreffekten kanske redan vid 13/14 kw
 
  • Gilla
magnus söderberg
  • Laddar…
B
@Vector Då byter man kb-pump till snäppet större, om det blir ett problem i praktiken att pumpen maxar ut och kompressorn har mycket kvar att ge.

Det framgår ju inte riktigt heller hur effektbehovet ser ut. Kanske är värmepumpen dimensionerad att täcka 100% av energibehovet vid dut, på bara 18h gångtid per dygn, t.ex. ifall ts får för sig att bygga ut huset i framtiden.
 
R Runnis skrev:
Vill bara flika in angående ljud från värmepump.
Haft min S1255 6kW inkopplad mot 180m borrhål i lite drygt en vecka nu.
Jag ligger och sover typ 2,5 meter ifrån värmepumpen med bara tunna gipsväggar emellan.
Köldbärarpump på 100% första dagarna 34,7l/m och den hörs inte. KB pumpen är iofs kraftigare i 12/16kW modellerna. Kompressorn har bara gått på mellan 30-55Hz och det hörs ingenting till sovrummet. Står jag framför värmepumpen skulle jag inte kunna säga att den va igång ens. Bara detta gör det så sjukt värt att välja bergvärme.
Toppen :D(y)
 
V Vector skrev:
Har sett i praktiken att typ borra med 250 m å 40mm slang med 28mm cu invändigt mot 16kw nibe inverterpump så kan det bli att om den måste ligga å tugga höga kw så orkar inte cirkpump för brine dra runt det så brine retur blir för kall och då drar vp ner effekten på kompressorn å elpatron kan hoppa in för att täcka upp. Självklart så har ju temp in betydelse, är det +5 in så är det ju mindre risk än + - 0 in. Så jag förmodar på sådana stället har nog större diameter på brineslangar å ev cu ledningarna invändigt hjälpt till. Jag om jag vore kund å beställde en 16kw värmepump som är kanske redan från början är kanske för liten för huset värmebehov skulle ju bli väldigt förbaskad om man då fick en installation som gör att vp begränsar kompressoreffekten kanske redan vid 13/14 kw
Jag tänker här att det inte är cirkulationspumpen och flödet som blir problemet utan borrhålet i sig i det fallet. För att få ut max effekt ur 16kw pump behövs nog fler eller djupare borrhål än ett på 250m?

B BSOD skrev:
@Vector Då byter man kb-pump till snäppet större, om det blir ett problem i praktiken att pumpen maxar ut och kompressorn har mycket kvar att ge.

Det framgår ju inte riktigt heller hur effektbehovet ser ut. Kanske är värmepumpen dimensionerad att täcka 100% av energibehovet vid dut, på bara 18h gångtid per dygn, t.ex. ifall ts får för sig att bygga ut huset i framtiden.
Bra poäng, skulle uppskatta effektbehovet till 10kw kallaste dagen. Huset är redan tillbyggt och har inte plats för pool. Anledningen till att jag funderar på en F eller S1255-16 är för att få ner ljudnivån ytterligare då den inte kommer belastas lika hårt, samt att den just nu är 10tkr billigare än 12:an konstigt nog.

Ang. att byta köldbärarpump om man nu mot förmodan skulle behöva det någon gång, vet du hur lätt detta är på en S/F1255? Är måtten samma för större cirkulationspumpar? Sitter de kanske inte stumt monterade så måttet inte är så noga? Är det standardgrejor i Nibe?
 
S Stig-Helmer skrev:
Jag tänker här att det inte är cirkulationspumpen och flödet som blir problemet utan borrhålet i sig i det fallet. För att få ut max effekt ur 16kw pump behövs nog fler eller djupare borrhål än ett på 250m?

Bra poäng, skulle uppskatta effektbehovet till 10kw kallaste dagen. Huset redan utbyggt och har inte plats för pool. Anledningen till att jag funderar på en F eller S1255-16 för att få ner ljudnivån ytterligare då den inte kommer belastas lika hårt, samt att den just nu är 10tkr billigare än 12:an konstigt nog.

Ang. att byta köldbärarpump om man nu mot förmodan skulle behöva det någon gång, vet du hur lätt detta är på en S/F1255? Är måtten samma för större cirkulationspumpar? Sitter de kanske inte stumt monterade så måttet inte är så noga? Är det standardgrejor i Nibe?

Då rekommenderar jag dig att tänka om. Ljudnivån kommer du inte märka skillnad på. Något som däremot kommer märkas är kompressorns lägstanivå, dvs. 3kW vs. 4kW under de delar av året som inte är minusgrader. Pumpen kommer då få betydligt fler start och stopp istället för att kunna få på låg effekt.
 
  • Gilla
Stig-Helmer och 1 till
  • Laddar…
Jag har borrat för bergvärme för bara dryga månaden sedan. Det blev ett 270m djupt hål, 50mm slang och en 16kW CTC GSi 616-pump. Jag kunde bara borra ett hål, och hade bara en chans på mig. Vi ökade också dimensionen på kopparn invändigt i pannrummet med så få böjar som möjligt. Bara sista decimetrarna blev standard 28mm.

I dialog med CTC så rekommenderade de max 230 meter (x 2 om man räknar ner och upp) med standard köldbärarpump och 40mm slang, och då var det inkl sträckning fram till huset.

Både offerter mot Nibe och IVT trodde att upp mot 240 meter "skulle funka" med 40mm slang och medföljande köldbärarpump. Annars kunde man sätta i en större cirkulationspump sa de.

Ett 220m hål kommer funka alldeles utmärkt tror jag med 40mm slang. Men pumpen är sannolikt för kraftig för hålet. Om du överdimensionerar för att du tror att du bygger ut i framtiden, så bör du känna till att 220m är ett bra djup för en 12kW-pump.

Angående 50mm slang så var jag förvånad över att den släpptes ner så enkelt i hålet som var standard 115mm, och att lägga den med lite vinklar i jorden även om den var både inplastad och isolerad var också förvånansvärt enkelt.

Jag vet inte hur hårt köldbärarpumpen kommer behöva gå i vinter eftersom det är för varmt ute för att pumpen ska gå, men när jag tömt ut allt varmvatten i badkar och långdusch bara för att maxa gångtid så går köldbärarpumpen efter en liten stund ner på ca 80% och håller ett delta på lite mindre än 3 grader.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stig-Helmer
  • Laddar…
Tack för era svar, ledsen för sen återkoppling här men tror jag har funderat färdigt nu :) Det blir 240m, 45mm slang och sannolikt 12kw om jag lyckas få tag i en sån hyfsat fort. Visade sig att det var mindre prisskillnad än jag sa först, 3tkr extra för 45mm slang jmf med 40mm. Tror det här med laminär vs turbulent strömning påverkar mer på marginalen och kanske även kompenseras av den längre tid som vätskan befinner sig i borrhålet (med betoning på "tror"). Vill ha möjlighet till lång rördragning (med flera böjar) inomhus som sagt, så då kändes det viktigare att ha 45mm för flödesmotståndets skull än att tänka på typ av strömning i kollektor. Speciellt när jag väljer 20m djupare borrhål nu också. Men oavsett, intressant input där, tackar.

Nu kommer nästa fundering. Det är kortare levtid på en Nibe S eller F1155 som ju inte har inbyggd varmvattenberedare jämfört med 1255. Med en ackumulatortank eller tekniktank (för att förbereda för solfångare kanske) kan jag även förbereda för timpris och nattladdning av acktank. Det kan ju vara ett argument för 16kw-modellen också faktiskt. Ingen jättestor prisskillnad heller. Kan man köra flytande kondensering på något sätt mot en acktank? Eller är det fast som gäller?
 
Hört från säkra källor att 200m-gränsen på kollektorn i Nibes fall är beräknad med riktigt stor säkerhetsmariginal.
 
  • Gilla
Stig-Helmer
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Hört från säkra källor att 200m-gränsen på kollektorn i Nibes fall är beräknad med riktigt stor säkerhetsmariginal.
Stämmer säkert, borrfirman jag har anlitat sa att under 500m slang borde vara lugnt. Han sa samtidigt dock att när de borrar 250-270m borrhål så brukar de använda 45 eller 50mm slang. Men det finns ju ingen motsägelse i det uttalandet ioförsig om man räknar med sträckan in till huset också. Men men, jag safe:ar lite ändå pga eventuell rördragning på insidan
 
En uppdatering... Blir så less. Pga strul vid borrning blev hålet 183m varav 170m aktivt. Nu ska det borras ett hål till på 70m imorgon med lite vinkel för att få till 10-15 meters avstånd på mitten av de två borrorna. Hålen ska paralellkopplas och borraren vill installera allt med 40mm kollektorslang. Vad tror ni om denna lösning?
 
Det jag kan svara säkert på är att 40mm räcker gott och väl för det djupet. Ingen anledning att gå upp i dimension.

Surt att behöva två hål, se gärna till så att det snarare blir 15 meter ifrån än 10 meter…
 
J JockeHX skrev:
Det jag kan svara säkert på är att 40mm räcker gott och väl för det djupet. Ingen anledning att gå upp i dimension.

Surt att behöva två hål, se gärna till så att det snarare blir 15 meter ifrån än 10 meter…
Okej, det låter ju bra i alla fall. Backade ur nu i sista stund på det andra hålet eftersom jag inte är villig att borra utan tillstånd. Så nu gick borraren med på att försöka få det befintliga hålet lite djupare. Han hävdade ju förut att det inte går att borra i ett vattenfyllt hål som har kontinuerlig tillströmning, delvis pga slangarna som kan flyga iväg av trycket och orsaka skador, och delvis pga full container. Nu är en ny container på plats, så jag antar att det är därför han kan tänka sig att försöka mer i samma hål.

Tror ni att det bara är att borra på utan problem bara han har en container att fylla? Eller finns det verkligen skäl att stoppa pga tillströmmande vatten? Behöver lite på fötterna ifall han vägrar borra djupare imorgon.
 
S Stig-Helmer skrev:
Okej, det låter ju bra i alla fall. Backade ur nu i sista stund på det andra hålet eftersom jag inte är villig att borra utan tillstånd. Så nu gick borraren med på att försöka få det befintliga hålet lite djupare. Han hävdade ju förut att det inte går att borra i ett vattenfyllt hål som har kontinuerlig tillströmning, delvis pga slangarna som kan flyga iväg av trycket och orsaka skador, och delvis pga full container. Nu är en ny container på plats, så jag antar att det är därför han kan tänka sig att försöka mer i samma hål.

Tror ni att det bara är att borra på utan problem bara han har en container att fylla? Eller finns det verkligen skäl att stoppa pga tillströmmande vatten? Behöver lite på fötterna ifall han vägrar borra djupare imorgon.
Vad jag förstår är det utrustningen som sätter begränsningarna om det är mycket tillströmmande vatten. Kompressorn måste arbeta hårdare. Men ett bra vattenflöde i hålet kan kompensera för att du inte kan borra lika djupt rent prestandamässigt.
 
Ja, just det. Kanske kan vara det så, men här verkade det mest vara att han inte "vågade" borra mer för att han kunde "blåsa slangarna". Så tror inte kompressorn satte begränsningen här
 
Låter som att du nog bör hålla dig på ett ordentligt avstånd från hans rigg när han borrar den sista biten…
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.