78 139 läst ·
209 svar
78k läst
209 svar
Kollega till mäklare på Fastighetsbyrån deltog i budgivning på vårt hus.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Jag ser inte riktigt problemet för mig som köpare, om en mäklare också lägger bud. Om det är en bulvan som skall få upp priset, inbillar jag mig att de skulle använda en mer svåridentiferad målvakt. Om en mäklare är seriöst intresserad av huset, så ser jag det snarare som en kvalitetsstämpel. Mäklaren skulle inte vara intresserad av ett problemhus, mäklaren har troligen bättre förmåga än jag att bedöma huset.
Men där har ni iaf en sanningsenlig indikation på att vederbörande budgivare faktiskt skulle köpa ett hus!A Andersjp skrev:Det är ju svårt att veta varför de buden var där men givetvis finns risk att de var där för att höja priset. Jag vet att personen vi bjöd mot senare köpte ett hälften så stort hus till 40% av priset vi gav för vårt men det behöver inte betyda något. Det fanns hur som helst inga andra budgivare.
Oavsett om jag var beredd att betala det vi gav så är jag inte intresserad av att betala för mycket, eller mer än nödvändigt. Om det egentligen inte fanns några andra riktiga bud än våra så betalade vi i praktiken mer än marknadspriset just då.
Då hade jag slutat fundera på saken helt.. (när jag sett att denne faktiskt köpt ett hus efter..)
Sdan kan man tycka att det är dålig stil av företaget ändå, men jag får väl erkänna att jag också skulle ha svårt att släppa ett hus jag ville ha bara för att min mäklarfirma råkat få försäljningen.. det är ju inte så att jag väljer hus utifrån vem som säljer dem - enbart efter vad jag känner/tycker och hur prisvärt det är.
Jag hänger nog inte med på varför ni inte reagerade direkt och sa att efter omständigheterna så gäller vårt bud innan det ökade 400 000kr? Nu känns väl lite sent?A Andersjp skrev:Det skedde inte helt öppet. Vi visste inte att det var en mäklare vi budade mot. Däremot berättades det vid tillfället för kontraktsskrivning och vi fick listan med budgivare kring tillträdet. Mäklaren som enda Motpart gjorde så att huset gick upp 400 000 över det enda övriga budet, som förövrigt makulerades.
Problemet är ju inte att en person köpt en bostad utan att mäklarens mäklarkollega inte vann budgivningen. Således handlar det inte om ett köp, utan om att priset trissades upp. Nästan en halv miljon. Av en kollega, till den mäklaren som får provision, på den mäklarbyrån som alla tjänar på ett högre pris. Således uppenbart intressekonflikt och detta är numera olagligt, då var det tyvärr inte det.T Tossegubbe skrev:Har inte läst alla svar men hur föreslås det gå till när en anställd på den enda mäklarfirman på orten (om det nu var så här vet jag inte men det skulle kunnavara så) vill köpa ett hus om denne inte öppet får buda på hus som ligger ute till försäljning?
Måste mäklarens syskon och familj flytta till annan ort för att få köpa hus eller skall mäklaren avsäga sig alla uppdrag ifall någon närstående råkar vilja köpa ett av husen?
Hör ni inte själva hur orimligt det låter? Inte all hus ligger i 08 med 2000 mäklarkontor att välja emellan.
Hade TS inte viljat betala vad slutpriset nu blev så hade det varit kostnadsfritt att hoppa av budgivningen och låta "mäklaren" köpa huset för vad denne var villig att betala, rimligtvis då ca 10k under vad TS satt som tak för sitt bud.
Så du menar att om mäklaren på riktigt var intresserad av huset och gav sig in i budgivningen var han också tvungen att vinna den, oavsett slutpris?A Aton Berg skrev:Problemet är ju inte att en person köpt en bostad utan att mäklarens mäklarkollega inte vann budgivningen. Således handlar det inte om ett köp, utan om att priset trissades upp. Nästan en halv miljon. Av en kollega, till den mäklaren som får provision, på den mäklarbyrån som alla tjänar på ett högre pris. Således uppenbart intressekonflikt och detta är numera olagligt, då var det tyvärr inte det.
Hade han vunnit budgivningen och sen hoppat av hade det varit skumt, men hur skulle han veta när det var dags att sluta bjuda i det här fallet?
Jag menar att det är risken för att detta kan hända som gör att man inte bör ge sig in i en budgivning på ett objekt som säljs av kollegan som jobbar på samma firma. För då det händer, så är det omöjligt att veta ifall uppsåtet var att trissa upp priset eller att faktiskt köpa objektet.K Kirre2 skrev:
Förstår. Tyvärr är det ju inte så lätt att säga Nej när man sitter där och ska skriva på. Det är en situation som solklart ligger till fördel för mäklaren som gjort en fuling.A Andersjp skrev:
L
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
· Örebro
· 63 inlägg
Lämnat pga korkad mod.
Bannad
- Örebro
- 63 inlägg
Nej. Detta var däremot en indikation på att budet lades för att trissa priset.Snigla skrev:
Men där har ni iaf en sanningsenlig indikation på att vederbörande budgivare faktiskt skulle köpa ett hus!
Då hade jag slutat fundera på saken helt.. (när jag sett att denne faktiskt köpt ett hus efter..)
Sdan kan man tycka att det är dålig stil av företaget ändå, men jag får väl erkänna att jag också skulle ha svårt att släppa ett hus jag ville ha bara för att min mäklarfirma råkat få försäljningen.. det är ju inte så att jag väljer hus utifrån vem som säljer dem - enbart efter vad jag känner/tycker och hur prisvärt det är.
Jag har varit med länge och aldrig upplevt att man plötsligt sänker kravet på boarea till häften. En indikation, och alla indikationer är intressanta där det inte finns bevis.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Visst steg priset, men ärligt talat är provisionen inte så stor så en mäklare borde göra det för att tjäna några korvörwn extra.A Aton Berg skrev:Problemet är ju inte att en person köpt en bostad utan att mäklarens mäklarkollega inte vann budgivningen. Således handlar det inte om ett köp, utan om att priset trissades upp. Nästan en halv miljon. Av en kollega, till den mäklaren som får provision, på den mäklarbyrån som alla tjänar på ett högre pris. Således uppenbart intressekonflikt och detta är numera olagligt, då var det tyvärr inte det.
Skulle jag vara skum mäklare som ville få en högre provision så skulle jag aldrig välja att låta en kollega vara den som trissade upp priset. Självklart hade jag pratat med en kamrat som inte behövde göra annat än bekräfta att han lagt bud om någon ringde, alternativt inte svarat i telefon på okända nummer. Eller så hade jag skaffat mig ett kontantkort och lagt telefon och telefonnummer i byrålådan och regga en massa bud på det numret.
Har man mäklarkollegan som bjuder emot bara för att trissa upp priset hade det varit riktigt svårt att förklara att denne hoppade av sen med högsta budet.
Tur att du inte budat mot mig dåL Max Kalan skrev:
Har bjudit på hus 100 mil bort som jag aldrig ens besökt.. (mäklaren var mycket skeptisk först haha, men vi hade pengarna och vi var inte hemliga på något vis.. vi bodde långt bort och vi hade inte tid att åka så långt igen).
Första huset vi köpte gemensamt hade vi förlorat i en budgivning men de som köpte det fick inga lån.. så det gick tillbaka till vårt sista bud.. och vi tog det (trots att det trissats upp av de som inte fick köpa innan... vi var bara två budgivare)
Det andra huset vi köpte, tog vi bara för att vi visste hur 70-talshus funkade och ingen annan verkade vilja ha huset, det låg på gångavstånd till tåg och vi behövde ett hus "nu". Så vi köpte det och tänkte att har vi ett hus är det lättare att leta annat hus på plats..
Tredje tyckte maken var jättefint.. och jag lyckades fixa en visning åt honom. Jag gillade läget, han gillade huset..vi gillade uthusen!
För mig är läget det viktiga (hus går att förändra.. läget går inte).
Alla hus har varit för stora eg, jag vill eg ha ett litet hus..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Det behöver ju inte vara att man sänker kraven till hälften, det kan vara precis tvärtom. Man kanske tycker att X kvm räcker, men så dyker det upp ett intressant objekt som är dubbelt så stort. Då kan man tycka att det är värt det upp till ett visst belopp.L Max Kalan skrev:
Det låter logiskt att göra så. Men hur redovisar man för budgivning om en av budgivarna var ett telefonnummer utan personnummer och namn? Sen så får vi väl anta här att säljaren var med på noterna och sa ja till mäklaren när denna sa ”min kollega kan trissa upp priset” ? Låter ju bättre än att säga ”min kompis kan trissa upp priset” ? Dessutom, omständigt och lite mer riskfyllt för en mäklare att blanda in kompisar som ska buda.Fairlane skrev:
Visst steg priset, men ärligt talat är provisionen inte så stor så en mäklare borde göra det för att tjäna några korvörwn extra.
Skulle jag vara skum mäklare som ville få en högre provision så skulle jag aldrig välja att låta en kollega vara den som trissade upp priset. Självklart hade jag pratat med en kamrat som inte behövde göra annat än bekräfta att han lagt bud om någon ringde, alternativt inte svarat i telefon på okända nummer. Eller så hade jag skaffat mig ett kontantkort och lagt telefon och telefonnummer i byrålådan och regga en massa bud på det numret.
Har man mäklarkollegan som bjuder emot bara för att trissa upp priset hade det varit riktigt svårt att förklara att denne hoppade av sen med högsta budet.
Varför ska vi anta det? Vi kan väl lika gärna anta att kollegan ville ha huset och därför bjöd på det. Att alla hade genomärliga avsikter.A Aton Berg skrev:Det låter logiskt att göra så. Men hur redovisar man för budgivning om en av budgivarna var ett telefonnummer utan personnummer och namn? Sen så får vi väl anta här att säljaren var med på noterna och sa ja till mäklaren när denna sa ”min kollega kan trissa upp priset” ? Låter ju bättre än att säga ”min kompis kan trissa upp priset” ? Dessutom, omständigt och lite mer riskfyllt för en mäklare att blanda in kompisar som ska buda.
Varför är dina antaganden bättre än mina?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Jag har deltagit i ett antal budgivningar utan att någonsin ha lämnat personnummer så det är inget problem.A Aton Berg skrev:Det låter logiskt att göra så. Men hur redovisar man för budgivning om en av budgivarna var ett telefonnummer utan personnummer och namn? Sen så får vi väl anta här att säljaren var med på noterna och sa ja till mäklaren när denna sa ”min kollega kan trissa upp priset” ? Låter ju bättre än att säga ”min kompis kan trissa upp priset” ? Dessutom, omständigt och lite mer riskfyllt för en mäklare att blanda in kompisar som ska buda.
Jag är övertygad om att det finns mäklare som fuskat, inget snack om det, men att de är så jävla dumma så de gör det med en kollega tror jag inte. Generellt tror jag det är mycket vanligare med bulvaner som är bekanta med säljaren. Om priset trissas upp 500' med hjälp av en falsk budgivare så går kanske 5000 till mäklaren och 495000 till säljaren. När skatter är betalda så kan säljaren köpa en ny bil medan mäklaren kan ta ut sin partner på restaurang en kväll. Incitament är nog större för säljaren än för mäklaren.
Utöver det så riskerar mäklaren dåligt rykte och därmed förlorade affärer, för en restaurangkväll. Då öde hen åtminstone välja en annan partner än en kollega, exempelvis Mållgan.
det vore dock bra att nämna vilket pris mäklaren köpte sitt hus för. Är det i samma prisklass som TS hus ser jag inga problem med det. Det kanske hade högre standard.L Max Kalan skrev: