16 063 läst ·
31 svar
16k läst
31 svar
Kolla er luft/vattenpumps förbrukning ...
Som sagt, när man inte har någon baseline att jämföra med är det omöjligt att se problemet.J Jamtstårsa skrev:
Dessutom, om en LLVP inte fungerar märker man det VÄLDIGT fort. En LVVP har ett eltillskott som döljer problemet.J Jamtstårsa skrev:
Okej, och hur mycket info får du om värmepumpens effektivitet på en pump från 2008???Jonatan79 skrev:
Den displayen var inte ett under av användarvänlighet.
Min första kommentar står fast, att man inte misstror en 4 år gammal pump som har haft likadan förbrukning från dag 1....
Aha. Ja då förstår jag. Har googlat och ser att man måste ha elpatron om temp går ner mot 0. Förstår då att ev fel lätt kan döljas och att det inte är mycket ha om man bor där det är kallt på vintrarna om man inte vill att den ska gå med elpatronen hela tidenGraffen skrev:
Det viktigaste och enklaste att hitta i menyn är tiden som elpatronen har gått respektive total tid. Jag skriver detta för att andra med värmepumpar ska lära sig, inte för att trampa på någon som redan ligger…Graffen skrev:
Jonatan79 skrev:
Klokare blev jag men inte hitta jag någon historik på elpatronen, Har helt grön på den, så kanske är ute och cyklar. Men har en IVT 290 A/W, har gått igenom installatörshandledning men ser inget där häller. Finns funktionen på alla modeller?
På 290 A/W med Rego800 måste man av någon konstig anledning logga in på fabriksaccessnivån för att se driftstatistiken. Det gör man gå till avancerade menyn, välja 'accessnivå' och ange dagens datum (MMDD) som kod, men lägga till ett på varje siffra. Dvs koden idag är '1217'.
Jag känner att jag vill flika in med våra erfarenheter av LVVP. Har en stor anläggning med dubbla fläktar från Panasonic, installerad 16. Det jag framförallt vill kommentera är som vissa hävdar en "dold användning av elpatron". I vårt fall är det mycket enkelt att som användare själv aktivera eller inaktivera elpatronen, och hittills sen systemet installerades har inte elpatronen använts en enda gång. Mycket beroende på att förra ägaren medvetet valde att underdimensionera elanslutningen till värmepumpen, så om både elpatron och värmepump jobbar samtidigt löser säkringen. Så i mitt fall finns elpatronen endast för nödfall när värmepumpen av olika anledningar inte skulle fungera. Så det skulle märkas mycket fort om något vore knas. Jag har varit inne på att dimensionera anslutningen "rätt" så att säga, och aktivera elpatronen på pannan så den går på automatikstyrning. Men med dagens helt absurda elpriser är det inte så aktuellt längre, mina tankar har snarare gått åt att hitta en kombinerad lösning med vedpanna som spetsvärme vid kalla perioder. Alternativt endast vedeldning under december, januari och februari då elpriserna skjuter i höjden.
Vi har en 60 tals villa belägen i Sörmland, med ca. 230 kvm uppvärmd yta. 4 personer i hushållet. mellan 21-22 grader inomhustemp. Nu i December låg vår förbrukning på ca 2500kWh utan någon elpatron, för hela hushållet. Jag har ännu inte lyckats räkna ut vad endast värmedelen står för. Men givetvis står den för större delen då vi inte har några andra värmekällor förutom hushållsapparater och en kamin. Men när jag eldar kaminen fimpar jag också de radiatorer som är i närheten så endast kaminen värmer och värmepumpen behöver då inte jobba lika hårt.
Vi har en 60 tals villa belägen i Sörmland, med ca. 230 kvm uppvärmd yta. 4 personer i hushållet. mellan 21-22 grader inomhustemp. Nu i December låg vår förbrukning på ca 2500kWh utan någon elpatron, för hela hushållet. Jag har ännu inte lyckats räkna ut vad endast värmedelen står för. Men givetvis står den för större delen då vi inte har några andra värmekällor förutom hushållsapparater och en kamin. Men när jag eldar kaminen fimpar jag också de radiatorer som är i närheten så endast kaminen värmer och värmepumpen behöver då inte jobba lika hårt.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Som jag ser det är det två problem med många vp-installationer, oavsett märke och typ av vp:
*Säljarens incitament att offerera en underdimensionerad anläggning (inkl ev borrhål) för att framstå billigare. När/om kunden sedan upptäcker detta är säljaren långt borta. -> Ta alltid in flera offerter och jämför prestanda
*Installatörens intresse och kunskap att driftsätta en vp med rätt konfigurering. Det finns mycket att spara i både effektivitet i vp-driften och livslängd på tex kompressor om anläggningen är trimmad. Detta görs i min mening för sällan och innebär att kunden gör en mindre besparing och får kortare livslängd på sin vp. Men det finns många bra forum att lära från och det finns mycket värde att följa sin vp genom tex statistik på elpatrondrift.
*Säljarens incitament att offerera en underdimensionerad anläggning (inkl ev borrhål) för att framstå billigare. När/om kunden sedan upptäcker detta är säljaren långt borta. -> Ta alltid in flera offerter och jämför prestanda
*Installatörens intresse och kunskap att driftsätta en vp med rätt konfigurering. Det finns mycket att spara i både effektivitet i vp-driften och livslängd på tex kompressor om anläggningen är trimmad. Detta görs i min mening för sällan och innebär att kunden gör en mindre besparing och får kortare livslängd på sin vp. Men det finns många bra forum att lära från och det finns mycket värde att följa sin vp genom tex statistik på elpatrondrift.
Vill bara tillägga att jag vid tiden då din lvvp installerades jobbade jag för ett företag som installerade just IVT och jag kan utan tvekan säga att 90 % av kunderna var överaskade av hur effektiva pumparna var. De överträffade vad kunderna hade räknat med. Nu är det ju en stor skillnad på var pumparna befinner sig, i Skåne där vi monterade är verkningsgraden mycket högre än i Norrland.
Med tanke på hur billigt det är att mäta effekt nuförtiden (I alla fall om man har plus minus x antal % som tolerans) så är det synd att det inte är lagkrav på energimätning av värmepumpar och elpatroner som är större än t.ex. 1kW el. Extra illa när de döljer sådan mätning bakom koder.
Hade man enkelt kunna få fram en månadsvis siffra på hur många kWh el värmepump respektive elpatron förbrukat, skulle man i alla fall ganska snabbt detektera illa fungerande värmepumpar, med ganska lite "tröskel" för husägaren att förstå sin anläggning. Och energideklarationer skulle ju vara klart enklare.
Ivt, nibe med flera gör generellt bra värmepumpar. Skulden i det här fallet ligger nog delat mellan installatör eller ursprungskund. Vem vet, ursprungliga husägaren kanske valde ut en klent dimensionerad värmepump för att spara pengar vid installationen.
Hade man enkelt kunna få fram en månadsvis siffra på hur många kWh el värmepump respektive elpatron förbrukat, skulle man i alla fall ganska snabbt detektera illa fungerande värmepumpar, med ganska lite "tröskel" för husägaren att förstå sin anläggning. Och energideklarationer skulle ju vara klart enklare.
Ivt, nibe med flera gör generellt bra värmepumpar. Skulden i det här fallet ligger nog delat mellan installatör eller ursprungskund. Vem vet, ursprungliga husägaren kanske valde ut en klent dimensionerad värmepump för att spara pengar vid installationen.
Hej. Jag har en annan fundering angående vattenfalls faktura. Jag har rörligt timpris och betalar för två månader/faktura.
När jag kollar på mina fakturor så har priset för el varit samma för nov och dec (143 öre/kWh) Samma sak på fakturan innan sep och okt, samma pris för två månader (68öre/kWh) osv.
Men tidigare,när jag hade rörligt dygnspris, då skiljde el-priset från månad till månad. Finns någon som också har rörligt timpris och tvåmånadersfaktura här som har lust att kolla om det är samma fenomen för er?
Jag har ringt vattenfall en gång och påtalat detta men dom sa att det nog var en slump, men jag tvivlar
När jag kollar på mina fakturor så har priset för el varit samma för nov och dec (143 öre/kWh) Samma sak på fakturan innan sep och okt, samma pris för två månader (68öre/kWh) osv.
Men tidigare,när jag hade rörligt dygnspris, då skiljde el-priset från månad till månad. Finns någon som också har rörligt timpris och tvåmånadersfaktura här som har lust att kolla om det är samma fenomen för er?
Jag har ringt vattenfall en gång och påtalat detta men dom sa att det nog var en slump, men jag tvivlar
