Tänkte fylla på med köldbärarsprit. Har emellertid ingen avstängningsventil under kärlet. Hur gå till väga? Var på toppventilen ska jag skruva? Är det mässingsdelen?
Är det trycksatt så har du lite alternativ.C Conny50 skrev:
1) Stoppa cikulationspumpen för köldbärare, öppna ventilen på expansionskärlet försiktigt och se om nivån stabiliserar sig. Gör den det kan du fylla på och sen starta pumpen igen och se så nivån ligger rätt.
2) Visar det sig att köldmediat är på väg att rinna över när du öppnar ventilen, då får du addera mer volym med ytterligare en behållare med köldbärare och sen trycksätta detta, så du får ner det när cikulationspumpen startar.
Vi installerade vår bergvärmepump (jordvärme) själva och hade svårt att få cirkulation på våra 2x300M kollektorslang enbart med expensionskärlet men när vi trycksatte det lite så gick det bra. Har varit så i några år nu utan problem.
Tack för alla svar. Nu ska jag ta tag i detta! Har denna köldbarare i systemet sedan tidigare och har en dunk ståendes. Är det bara fylla på med den eller ska den spädas med vatten? (Tänker då det står koncentrat). Om ja, hur ska den doseras/ spädas?
Om man späder 1 del KBS till 2 delar vatten får man en 33%-ig blandning. Normalt färdigblandad ligger på 28%. Det kan man räkna med är det som finns i de flesta anläggningar. Vad jag förstår är anledningen att välja 28% att hög etanolhalt ger bättre frostskydd och att det finns brandskyddsregler för 30% eller högre koncentration.C Conny50 skrev:
Vill man ha bra effektivitet i värmeöverföringen i borrhålet vill man ha så låg etanolhalt som möjligt. Kanske 10% kan vara vettigt. Det är en avvägning mot frostskyddet.
Så den lilla mängd som behöver fyllas i expkärlet skulle lika gärna (eller bättre) kunna vara rent vatten.
Klicka här för att svara