Någon annan som ser fram emot fler maskiner från Makita med deras nya kolborstfria motor, som hittils bara sitter i deras 14,4 och 18V slagskruvare? Dom är på väg, frågan är bara när dom dyker upp på marknaden.. Åtminstone borrskruvdragare till att börja med..

Jag är grymt sugen att beställa ett Makita LXT901 paket med 9 maskiner(jaja en radio och en ficklampa, så 7 maskiner då..) Men tänker vänta tills det kommer lite kolborstfria maskiner istället..
 
Har undrat lite när det skulle dyka upp borstlöst / trefas i batteriverktygen. Pysslar även med modellflyg och det var bra länge sedan jag flög en el-kärra med en borstad likströmsmotor, gick (som alla andra) över till borstlöst för sådär fem år sedan.
 
Jag vet inte om jag är så fascinerad av det här med borstlöst, jag tycker att en vanlig funkar lika bra. :)
 
Vanligt funkar, men borstlöst är The Dark Side - ingen återvändo! Mindre, lättare, bättre verkningsgrad => bättre batteritid/mer effekt. De är nästintill outslitliga. Att motorerna dessutom är billigare skadar inte.
 
Jo dom är säkert bra på många vis.
Men jag har använt en borstlös skruvdragare ett tag, men nu är jag tillbaka på en vanlig igen och jag kan inte påstå att jag nu skulle uppleva den som sämre.


:)
 
Å andra sidan är det inte helt trivialt att reglera en borstlös vid 0 fart och högt moment, så det finns lite att fundera på.
 
Skulle vara roligt att se Makita tillbaka på toppen också, Hitachi sägs ju ska vara ledande nu, fast jag har aldrig riktigt gillat deras maskiner..
 
Preed skrev:
Skulle vara roligt att se Makita tillbaka på toppen också, Hitachi sägs ju ska vara ledande nu, fast jag har aldrig riktigt gillat deras maskiner..
Personligen skulle jag tycka det var bättre om BestTools hade gjort dom bästa verktygen och dom hade behållit sin nuvarande prisbild.:D
 
Redigerat av moderator:
Ellagård skrev:
Å andra sidan är det inte helt trivialt att reglera en borstlös vid 0 fart och högt moment, så det finns lite att fundera på.
Är det regel att borstlösa spinner i höga varvtal direkt eller gäller det något specifikt märke?
 
End skrev:
Är det regel att borstlösa spinner i höga varvtal direkt eller gäller det något specifikt märke?
Nej, tvärtom enligt min erfarenhet. Jag har festool C12, och den kan köra långsammare än någon annan skruvdragare jag har testat. Dessutom är den stark direkt från början.
 
Då är det inte en regel, det gäller ju uppenbarligen inte Festool i alla fall.
 
Skulle vara kul att veta om Festool kör med halleffektgivare eller inte. Inom modellflyget kör vi enbart med sensorlösa motorer och reglage. Det innebär i korthet att man styr kommuteringen genom att mata ström mellan två av polerna och lyssna på den tredje. Så fort motorn kommit igång går detta som en dans. Fördelen är billigare och enklare motorer och endast tre tåtar mellan reglage och motor. Nackdelen är en lite hackig start, vilket är en stor nackdel i ett elverktyg typ skruvdragare där man vill ha känsla direkt från noll varv.
 
Ellagård skrev:
Skulle vara kul att veta om Festool kör med halleffektgivare eller inte. Inom modellflyget kör vi enbart med sensorlösa motorer och reglage. Det innebär i korthet att man styr kommuteringen genom att mata ström mellan två av polerna och lyssna på den tredje. Så fort motorn kommit igång går detta som en dans. Fördelen är billigare och enklare motorer och endast tre tåtar mellan reglage och motor. Nackdelen är en lite hackig start, vilket är en stor nackdel i ett elverktyg typ skruvdragare där man vill ha känsla direkt från noll varv.
I sprängskissen i manualen till min festool c12 så verkar det gå typ 7 kablar till motorn.

edit: 7 små och 2 grova kablar tror jag, svårt att se.
 
Redigerat:
3+5 är vanligt, tre med faserna och 5 till sensorerna.
 
Men vart är Makitas kolborstlösa...? Ingen som hört nåt ryktas om när det kan tänkas dyka upp några fler än slagskruvdragare?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.