"Du ska bara veta..."

Hehe..
Ska Uppdrag granskning ta sig an fallet?

Du betalar inte 160 tusen extra för lokalen och marknadsföringen. Du får ett annat kök, möjlighet till fler lösningar och ett urval av andra luckor.
Folk betalar för design, inte alla men många. Skulle säga att majoriteten vet att dom får ett i princip lika funktionellt kök med ikea som med något annat men vill ha något mer och betalar för det. Folk betalar inte mer för en Bmw för att dom tror att den håller bättre än en Toyota.

H
He he he. Det var mitt i prick. Det är väl just såna osjälvständiga töntar som åker bmw som också funderar på svart kök.
Annars är ju trenden skapad av personer som lever på sånt här. Utan trender inget jobb. Och folk går på det också.
Jämför med börsmäklarna när börsen går ned "sitt kvar i båten!, "spara långsiktigt!"". Också självändamål. Själva säljer dom undan snabbt.

holmertz skrev:
...Det är väl just såna osjälvständiga töntar som åker bmw som också funderar på svart kök...
Det är Audi-folket du tänker på. De med tjänstebils-Audi

jeppeknaster skrev:
Själv har jag ett ikeakök och är väldigt nöjd.
Grattis!

Önskar jag oxå skulle kunna vara nöjd med ett IKEA-kök, men det skulle jag aldrig kunna bli.

holmertz skrev:
He he he. Det var mitt i prick. Det är väl just såna osjälvständiga töntar som åker bmw som också funderar på svart kök.
Annars är ju trenden skapad av personer som lever på sånt här. Utan trender inget jobb. Och folk går på det också.
.
Ja, visst är folk konstiga som lägger pengar på sådant som man inte behöver för att överleva dagen.

Jag menar, fondväggar och designade möbler. Ska det vara nödvändigt det?

Vänta nu, vi befinner oss på ett bygg-hus-forum, kan det vara så att folk ändå är intresserade av annat än funktionalitet? Märkligt...

pappskallen skrev:
Grattis!

Önskar jag oxå skulle kunna vara nöjd med ett IKEA-kök, men det skulle jag aldrig kunna bli.
Jag tror att det helt och hållet beror på vad man är ute efter för kök. Jag tycker inte att det finns några tvivel om att de dyrare köken håller högre kvalitet och har ett mycket större utbud och anpassningsmöjligheter. Har själv ett medeldyrt kök, ett relativt litet kök som -03 gick på dryga 100' exkl vitvaror & blandare.

Vi ska bygga ett nytt hus och kommer att ha en väldigt avklädd "enkel" stil på kök (just det, med svarta eller mörkgrå luckor :)) enbart i standardmått och efter att ha tittat på både dyra och mindre dyra alternativ ser vi att vi utseendemässigt kommer att få i princip samma kök från Kvik eller IKEA som något av de dyrare alternativen. Är det då vettigt att betala 60-100' extra för superbra kvalitet på stommar, utdragsfunktioner m.m.? Tycker i alla fall inte vi.

I detta eller något annat forum läste jag att alla leverantörer ändå har Blum-inredningar, så i det fallet spelar det ingen roll. Dumheter, det är en jäkla skillnad på dyrare kök och de billigare. Jag har inga definitiva fakta, men jag är övertygad om att Blum tillverkar både dyrare, stabilare grejer och billigare grejer med lite lägre kvalitet. Annars skulle de knappast vara så stora...

När det gäller stommar, 16 eller 18 mm gods, hårt eller löst pressade spånskivor så är jag fullständigt övertygad om att det spelar ingen som helst roll för ett normalt köks livlängd. Men visst, det är en viss skillnad i känslan ju massivare det är.

Så, IMHO, handlar det om ett par saker som avgör valet av dyrt eller billigt kök:
  • Utformning av köket - Billigare leverantörer har generellt sett betydligt mindre sortiment.
  • Kvalitetskänsla - Vilken känsla vill man ha i sitt kök? Mer massiva material och stabilare glidskenor, gångjärn m.m. ger en mer exklusiv känsla.
  • Plånboken

Sen ska man faktiskt inte glömma bort att utvecklingen går framåt, den kvalitet som Kvik och IKEA har idag räknades som god kvalitet för inte så många år sedan. När vi köpte kök för 6 år sedan var inte IKEA ett alternativ för oss, men vi känner att de börjar komma ikapp den kvalitet vi köpte för 6 år sedan.

I vårt fall är det punk 1 & 3 som spelar störst roll och då blir det (om inte Triss-guden ger oss vinst) ett kök från IKEA, Kvik eller nåt liknande.

Heinz: Kan glädja dig med att du med ett IKEA kök även kan uppnå dina mål när det gäller viss kvalitetskänsla, gångjärn, glidskenor och lådor med dämpare håller högsta klass även på IKEA. Det är tom så att IKEA bara har Blums Tandembox, dvs den bättre varianten, medan flera av "finköken" har lådor dels i samma kvalitet men även den enklare varianten från Blum.

Vad gäller massiva trämaterial kan dock inte IKEA mäta sig med "finköken" när det gäller utval eller specialmått

Thomas59
Men hallå, svarta kök var väl på väg ut redan en bit in i denna tråd. Genomslaget har troligen också varit betydligt större i Inredningsmagasinen än i verkligheten - tack och lov för det!

Svart - visst, om man gillar det men inne - knappast!

Bara för att man inte gillar trenden så betyder det inte att den är ute. Vill påstå att det är mycket svart som beställs i inredningsvärlden fortfarande. Att den försvinner eller byter form är det nog inget snack om, så är det med trender..

Det var en långvarig trend.Detta är ju en två år gammal tråd .
Kanske dags att uppdatera er lite "trendnissarna"vet ju inte annars vad som är rätt och inne.
Det gäller ju att vara medveten i dessa dagar sa nån till mig häromdagen.
Medveten om vaddå svarade jag helt oförstående.
Ja du vet ,medveten och uppdaterad om trender och sånt.
Jaha du menar att man bör helst ha på sig sånt man tycker är fult för att något modelejon i Paris skall kunna sitta och skratta åt miljontals lättlurade stackare.
Sen var den konversationen avslutad.

Kanske är dags att häva klistringen av den här tråden? Den känns lite gammal...vitt är det nya svarta, om nu vitt kan vara nytt, fast då vitt kommer i design så är det nog nytt då vitt förut bara sett billigt ut. Jo, jag klubbar nog vitt som det nya svarta.

stiga skrev:
...vitt är det nya svarta...
Äh! Vänta något år till så är svart tillbaka. Matt svart den här gången. Sedan vitt igen.
Det blir dyra kök för den som hänger med. Lika trendigt hälften av tiden för den som inte hänger med i trenderna. Bråkdelen av kostnaden. :D

HusByggarTomten: Det där vart riktigt snyggt! I tvättstugan är man oftast ren om händerna och det torde vara betydöigt lättare att hålla ett rent och städat intryck än i ett kök med svarta luckor.
Tack för inspirationsbilden!

Snyggt med svart i köket. Jag använder både spottar & mycket led och tycker att ljuset blev bra. Det handlar om placeringen. Planera rätt så blir det j-vlgt snyggt!5369_124051136531_779581531_3043804_5358509_n.jpg

Hej,

Ett litet inlägg i debatten.

Man kan ju alltid blanda svart och vitt.

Vi kör vita överskåp och högskåp, svarta underskåp, vitvaror, och kakel.
Golvet är svartvitt... såklart... Starka LED-lister under överskåpen ger ett jäkla fint ljus också (även om de inte är igång på bilden).

Lite rostfritt på det så är man hemma!

Bilden är på det nästan-färdiga köket... :blushing:

• 23.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.